Våra utemöbler i något ädelt träslag behövde rengöras inför stundande utesäsong. Köpte en flaska "Harbo Wood clean" för 80:-. Läste på flaskan att det skulle vara ett utmärkt medel för att ta bort smuts och rester av mögel.

Tji fick jag. :p Det löste inte upp varken det ena eller det andra. Reklamerade produkten hos tillverkaren för två veckor sedan. Tills dags datum har jag inte hört ett knäpp ifrån dom. >:(

Slutsats: Köp inte Harbo Wood clean! >:( :p

Tips på fungerande preparat mottages med tacksamhet! :D
 
Hemmakatten
På båttillbehörsbutiker finns det rengöringsmedel för trä (teak och mahogny) som fungerar. Det finns även för hårt smutsat och sällan oljat trä med medel i två olika steg.
 
Kan rekomendera Biltemas trallrent. Förut har jag använt såpa att rengöra möbler-altantrall, har inte tagit så mycket av mögel och smuts. Köpte Biltemas trallrent på prov, blev glatt överaskad. Skurade altanen, helt otroligt vad med skit det lossnade ( såg ut som svart gröt). Trallen blev som ny. Ska köra en vända på möblerna också. / jojje
 
Tackar för era svar. :D Kommer dock inte att testa era förslag denna säsongen. Jag slipar ner möblerna i stället. 8)
 
Helt rätt! Det finns inte en möbel som kan motstå en excenterslip, möjligtvis plastmöbler då ;)
Har genom åren testat de flesta hemmarecept och proffsmedel men inget blir så bra som slipande. Förbannat jobbigt men värt resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.