nyvillaägare
Vi ska ha två element i vinter och funderar på de som drar minst. Ingen byggfläkt på 2000 watt men något som värmer upp två rum utan att det drar för mycket energi. Ett oljeelement 500 watt kostar 349 kr och ett konvektorselement på 2000-watt kostar 249kr och ett 1200 watt kostar 999kr varför är det så?
 
  • 500W olje-element och 2000W konvektor-element med prismärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en onlinebutik som visar ett modernt 1200W Adax NEO värmepanel med pris och köpknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nyvillaägare
Det känns som en snårskog
 
Eftersom det är direktverkande el så drar alla exakt lika mycket för att hålla samma temperatur i rummet.
Ska du sänka kostnaden behövs en annan värmekälla t ex en värmepump.
 
  • Gilla
FDT och 3 till
  • Laddar…
Hur mycket ström det går åt beror i första hand på hur mycket värme som går ut, dvs hur välisolerat rummet är. I andra hand på termostaten, ojämn värme gör att man vill hålla en lite högre temperatur för att det inte ska kännas kallt.
Prisskillnaden beror på kvalitetsskillnader, Adax är kvalite som håller länge, de andra är lågpris.
Ska elementen bara användas en vinter skulle jag köpa ett par billiga, ska de sitta i 20 år blir det Adax, Nobö eller Frico.
 
  • Gilla
nyvillaägare och 1 till
  • Laddar…
nyvillaägare
Säg ett 40m2 rum? Hur mycket behövs?
 
S
Du behöver ca 3 kw för att värma 40 kvm.
 
  • Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Hur många ytterväggar och fönster är det?
 
nyvillaägare
S Stadsfiskalen skrev:
Du behöver ca 3 kw för att värma 40 kvm.
Vilken kostnad hamnar man på om man värmer upp dagtid och hälften nattetid endast med dessa? Det känns inte ekonomiskt.
 
nyvillaägare
useless useless skrev:
Hur många ytterväggar och fönster är det?
I ett rum är det fönster längs ena sidan det andra rummet har fönster på två korta sidor och en lång. Ganska bra isolerat. Det enda rummet tror jag inte blir nåt problem med. Det andra behöver nog mer.
 
Mikael_L
Precis som redan berättats så drar alla dina varianter exakt lika mycket ström för att uppnå samma temperatur.

(Fast räknat på marginalen så kanske ett oljefyllt drar något lite mer då det inte snabbt reglerar ifall solen plötsligt lyser in i rummet och bidrar med tillskottsvärme, och på samma vis kanske de med mekanisk bimetalltermostat drar något mer då temperatursvängningarna blir lite större. Men som sagt, detta är på marginalen, nästan bara avrundningsfel typ).

En tumregel för effekt har varit ca 65-75W / kvm, men det är väldigt grovt.
Ålder på huset och därmed isolering spelar stor roll, även fönster/dörrar och naturligtvis var i landet.
För 40kvm så tycker jag att det bör vara minst 3kW radiator i ett lite äldre hus, och ett modernt (men de har väl inte elvärme) kan man klara sig med 2kW eller kanske t.o.m 1,5 kW.

Men här kan du hitta lite tips:
http://cleverheating.se/dimensionering-av-elradiatorer/
https://www.lviprodukter.se/inspiration/effektberakning.htm


Själv har jag Adax neo på övervåningen. De går att programmera med natt och dagsänkning, och kan alltså därmed spara energi som motsvarar lite mer än avrundningsfel... ;)
Och stilrena är de också. Och elektronisk termostat = knäpptysta.
Men kanske lite onödig dyra om du bara ska ha dom ett eller två år. Men ska de vara kvar så tycker jag du gärna betalar lite mer för att få bra grejer.
 
Vad jag förstår så är det ingen permanent lösning? Börja med nåt billigt konvektorelement så märker du om det räcker.
 
Mikael_L
Och glöm inte, det blir inte dyrare elräkningar för att du väljer en radiator med mer effekt, den kommer bara inte gå lika ofta och länge, men dra samma energi.
Och med elektronisk termostat så blir en med högre effekt inte lika het.

Men OK, med högre effekt på radiatorerna så kommer man till sist till läget att öka på mätarsäkringarna, till högre ström, och då blir det dyrare, trots samma energiförbrukning.

Japp, det är många finesser på ett järnspett ... :)
 
nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Vilken kostnad hamnar man på om man värmer upp dagtid och hälften nattetid endast med dessa? Det känns inte ekonomiskt.
Kostnaden beror på hur mycket energi det behövs. Det i sin tur bestäms av temperatur, storlek på rummet, isolering, etc. Inte så mycket på elementens effekt.
Så, det är svårt att svara på frågan, men schablonmässigt kan man räkna med 100-150kWh per kvadratmeter i årlig värmekostnad. Så nånstans runt 4000 kWh kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.