2000kwh låter ju bra. Hur stort är huset? Vad drar ftx-systemet?
 
R RapidSledge skrev:
Grattis, det där kommer bli bra. Trevlig planlösning.
Tack, det blir förhoppningsvis bra när man ritar själv.. ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
P para skrev:
2000kwh låter ju bra. Hur stort är huset? Vad drar ftx-systemet?
Boyta 135m2 plus 56m2 garage. Garaget tillkommer så kommer nog hamna lite över 2000.
FTX systemet är ett REC RT Blue 4, så jag hänvisar till deras datablad
 
Excel
Bra val med stort garage:)
 
T twoody skrev:
Vad har ni tänkt för vitvaror, många som jag bygger åt struntar tyvärr vad alla vitvaror drar och förlora mycket där.
Man tjänar inte en krona på att köpa extra energisnåla vitvaror. Merkostnaden är ordentligt mycket högre än den el du sparar.
Du måste faktiskt ha väldigt väldigt gamla vitvaror för att det ens ska löna sig att köpa nya.
Det miljömässiga kan man också starkt ifrågasätta då nya vitvaror har mycket kortare livslängd och det går åt mycket energi till att nytillverka.

Är det miljö och pengar man vill spara på så bör man försöka ta reda på förväntad livslängd och köpa lagom energisnåla till bra pris. Jag tror flera av de dyrare tyska märkena ligger bra till, tex Miele, Siemens osv.
Att köpa billigaste A+++ frysen kan vara att lura sig själv.

Ska bli kul att följa bygget!
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Grattis, Johannes, till ett spännande projekt med mycket bra tankar.
Jag vill inte kritisera, och har förmodligen missat något väsentligt - men två saker kan jag inte släppa.
1) Varför dessa hallar för att komma till sovrummen? Där de två sovrummen ligger borde det gå att bygga två badrum med ingång från respektive sovrum. Många popularitetspoäng att vinna från barnen där ...
2) Varför ingen ingång, utifrån, till klädvårdsrummet? Brukar ju kallas groventré på många planlösningar. Ni kanske vill sol/vindtorka tvätt i framtiden.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man tjänar inte en krona på att köpa extra energisnåla vitvaror. Merkostnaden är ordentligt mycket högre än den el du sparar.
Du måste faktiskt ha väldigt väldigt gamla vitvaror för att det ens ska löna sig att köpa nya.
Det miljömässiga kan man också starkt ifrågasätta då nya vitvaror har mycket kortare livslängd och det går åt mycket energi till att nytillverka.

Är det miljö och pengar man vill spara på så bör man försöka ta reda på förväntad livslängd och köpa lagom energisnåla till bra pris. Jag tror flera av de dyrare tyska märkena ligger bra till, tex Miele, Siemens osv.
Att köpa billigaste A+++ frysen kan vara att lura sig själv.

Ska bli kul att följa bygget!
Klart du tjänar på snåla vitvaror.
Bara dumt att påstå något annat
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Grattis, det där kommer bli bra. Trevlig planlösning.
Njae, jag gillar ju att ha dörr till köket, så man kan stänga när diskmaskinen går och man vill se på TV samtidigt. (TS har ju dessutom just köpt ny... ;))
 
T twoody skrev:
Klart du tjänar på snåla vitvaror.
Bara dumt att påstå något annat
Vet du detta?

Har du räknat på det? Kolla vad de kostar att gå från tex A till A++ av samma fabrikat. Och så räknar du på hur många kWh du sparar per år.
Har du en frys från 1950, ja då är det en annan sak. När jag gick en energiteknik kurs på högskolan för 8år sedan räknade jag på intjäningen på att byta en Elektrolux kyl från 1978 till en ny (2010) och det skulle gå jämt upp efter 45-50år.

Så länge kan en gammal kyl hålla men en ny ska man vara överlycklig om den passerar 8-10år.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
Grattis, Johannes, till ett spännande projekt med mycket bra tankar.
Jag vill inte kritisera, och har förmodligen missat något väsentligt - men två saker kan jag inte släppa.
1) Varför dessa hallar för att komma till sovrummen? Där de två sovrummen ligger borde det gå att bygga två badrum med ingång från respektive sovrum. Många popularitetspoäng att vinna från barnen där ...
2) Varför ingen ingång, utifrån, till klädvårdsrummet? Brukar ju kallas groventré på många planlösningar. Ni kanske vill sol/vindtorka tvätt i framtiden.
1: Hallarna blir väldigt charmiga med sina glasdörrar och ger en enorm känsla av rymd i huset (innerväggarna är uppe nu) hade det varit dörrar direkt från vardagsrummet hade det blivit en väldigt platt känsla, men i övrigt har du rätt. Jag har fått frågan innan men ångrar absolut inte beslutet, det är en av dom bästa sakerna med planlösningen.

2: föst och främst tycker jag det är kass med groventre, vi vill bara ha en entre i huset. Sen sparar vi både energiläckage från dörren och får mer möblerbart utrymme i tvättstugan. Ska man ut och hänga tvätt har man ändå en korg och dom 10m extra att gå klarar man sig med. Skönt att slippa grus i tvättstugan också
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, jag gillar ju att ha dörr till köket, så man kan stänga när diskmaskinen går och man vill se på TV samtidigt. (TS har ju dessutom just köpt ny... ;))
Det finns tysta diskmaskiner vet du väl ;) ganska enkelt att bygga för en vägg om man skulle ledsna på köket
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet du detta?

Har du räknat på det? Kolla vad de kostar att gå från tex A till A++ av samma fabrikat. Och så räknar du på hur många kWh du sparar per år.
Har du en frys från 1950, ja då är det en annan sak. När jag gick en energiteknik kurs på högskolan för 8år sedan räknade jag på intjäningen på att byta en Elektrolux kyl från 1978 till en ny (2010) och det skulle gå jämt upp efter 45-50år.

Så länge kan en gammal kyl hålla men en ny ska man vara överlycklig om den passerar 8-10år.
Nu pratar vi nya maskiner och då är det en självklarhet att välja energisnålt om det går. Hur länge den håller vet man ändå inte riktigt.
Men det är skillnad på nya också. Tror Bosch bästa kyl hade 30% lägre förbrukning än Mieles bästa
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet du detta?

Har du räknat på det? Kolla vad de kostar att gå från tex A till A++ av samma fabrikat. Och så räknar du på hur många kWh du sparar per år.
Har du en frys från 1950, ja då är det en annan sak. När jag gick en energiteknik kurs på högskolan för 8år sedan räknade jag på intjäningen på att byta en Elektrolux kyl från 1978 till en ny (2010) och det skulle gå jämt upp efter 45-50år.

Så länge kan en gammal kyl hålla men en ny ska man vara överlycklig om den passerar 8-10år.
Ja köper du det billigaste skiten på marknaden så är det självklart svårt att tjäna några pengar i energi.
Sen så brukar det vara väldigt stor skillnad på kvalite/standard på varorna som har A mot A+++.
Det var i allafall när vi köpte vitvaror så att det billigast från varje tillverkare inte har något bra värde i den skalan utan oftast säljs bara för att det ska vara billigt.
Och köper du det billigaste du hittar så är min erfarenhet att det går sönder mycket fortare och då förlorar man bara mycket där.
Sen har det hänt otroligt mycket på marknaden sen 2010
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
1: Hallarna blir väldigt charmiga med sina glasdörrar och ger en enorm känsla av rymd i huset (innerväggarna är uppe nu) hade det varit dörrar direkt från vardagsrummet hade det blivit en väldigt platt känsla, men i övrigt har du rätt. Jag har fått frågan innan men ångrar absolut inte beslutet, det är en av dom bästa sakerna med planlösningen.

2: föst och främst tycker jag det är kass med groventre, vi vill bara ha en entre i huset. Sen sparar vi både energiläckage från dörren och får mer möblerbart utrymme i tvättstugan. Ska man ut och hänga tvätt har man ändå en korg och dom 10m extra att gå klarar man sig med. Skönt att slippa grus i tvättstugan också
Kul och intressant bygge!

Håller helt med dig angående att man inte vill ha grus i tvättstugan. Förstår att det har med utrymme att göra att tvättstugan ofta blir en groventré, men jag har alltid tyckt det är hål i huvudet att vilja kombinera rummet där man tvättar och renar kläder med det utrymmet där man ska gå in när man är dyngig. Hellre göra en grovhall med avspolningsmöjlighet för hund/ungar i garaget i ditt fall.

Har du samma isoleringsmängd i garaget?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nu pratar vi nya maskiner och då är det en självklarhet att välja energisnålt om det går. Hur länge den håller vet man ändå inte riktigt.
Men det är skillnad på nya också. Tror Bosch bästa kyl hade 30% lägre förbrukning än Mieles bästa
Det jag menade var att även om du håller dig till SAMMA märke och kvalitetsklass så kan du inte räkna hem de extra pengar du lägger på att gå upp ett eller två steg i energiklass.
Att jämföra olika fabrikat gör jämförelsen närmast omöjlig.

Nu hittade jag inte de två artiklar jag letade efter men läs denna:

https://www.aktuellhallbarhet.se/darfor-ger-nya-vitvaror-ingen-besparing/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.