Delvis rivet mexitegel avslöjar en murad skorsten med oskyddat rökrör och synlig stenullsisolering, pil pekar på brännbart material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Jag rev ned mexitegel och fann denna inte alltför vackert murade murstock. Bakom mexiteglet låg en äldre variant av stenullsmatta (ca 60 mm) samt en del lös stenullsisolering runt röret. Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att brandsäkra. Pilen pekar på ett område med brännbart material. Det rör sig om en tegelstenstjocklek in bakom den högra murstockskanten samt den grå stående regeln till höger. Avståndet från rökröret understiger 25 cm (vilket jag förstår är minimikravet med 2*30mm omlottlagd närmatta runt rökröret)

Planen:
Jag isolerar rökröret enligt ovan. Sedan tänkte jag klämma in stenull i ”smatten” så att det bygger ut jäms med murstocken. Därpå ytterligare ett lager för att skydda träkonstruktionen (de grå reglarna till höger) Därefter tänkte jag montera en mineritskiva som täcker en bit ovan rökröret samt undertill över den fula murade utbuktningen.

Fråga:
1 - fungerar det?
2 - i så fall - ska det vara luftspalt bakom mineriten? Om så - hur mycket?
Väldigt tacksam för guidening och hjälp. Det börjar bli kallt nu
 
J
Ser inte bra ut med murningen , är inte fullmurat är det ytterligare sten bakom dom som syns , kanske vore ide ide att provtrycka med en rökbomb för att se att skorstenen är tät , finns att köpa s.k. bomber eller sotaren gör det
 
Skorstenen är, trots sin fulhet, tät och i gott skick - senast kontrollerad i dec -17
 
J
Sätt mineriten som det går , så det blir en luftspalt mellan den och teglet , då blir det kanske en liten vandring av luft som kyler ytterligare , annars kloss mot teglet och lite stenull mellan , runt röret lämpligt med stenull , samma som förut , då röret blir bra varmt
 
  • Gilla
Stambro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.