hejsan, hoppas någon kan hjälpa till och vet lite mer om detta,
Jag har köpt ett hus som det inte ska vara något fel på enl besiktningar. Men när vi flyttar in så märker vi på någon dag bara att de är en lukt i hela huset, de sätter sig i våra kläder och möbler, huset är enplan med källare, källaren är helt renoverad 2016 där dem rivit ut allt och tagit bort tryckta reglar och spärrmålat. Och sen satt in ventilerad golf och ventilerade väggar.vi gjorde en foggning och åtgärdade lite saker med ventilationen direkt Men som sagt så är de fortfarande lukt.
Och märker mer vid väderomslag. Är de någon som vet eller kan komma med tips vad som kan göras eller vem man kan kontakta??
 
L Limmpan skrev:
hejsan, hoppas någon kan hjälpa till och vet lite mer om detta,
Jag har köpt ett hus som det inte ska vara något fel på enl besiktningar. Men när vi flyttar in så märker vi på någon dag bara att de är en lukt i hela huset, de sätter sig i våra kläder och möbler, huset är enplan med källare, källaren är helt renoverad 2016 där dem rivit ut allt och tagit bort tryckta reglar och spärrmålat. Och sen satt in ventilerad golf och ventilerade väggar.vi gjorde en foggning och åtgärdade lite saker med ventilationen direkt Men som sagt så är de fortfarande lukt.
Och märker mer vid väderomslag. Är de någon som vet eller kan komma med tips vad som kan göras eller vem man kan kontakta??
Kontakta försäkringsbolag och anticimex?
Va det ni eller säljaren som gjorde besiktning av huset?
 
P Pappa1986 skrev:
Kontakta försäkringsbolag och anticimex?
Va det ni eller säljaren som gjorde besiktning av huset?
Har kontaktat dem redan, ingen som hjälper oss, det var säljaren som gjorde besiktningen som heter varudeklarerat och de är Anticimex som har den tjänsten. Men dem säger bara att dem besikta huset på sommaren och dem kände inget
 
L Limmpan skrev:
Har kontaktat dem redan, ingen som hjälper oss, det var säljaren som gjorde besiktningen som heter varudeklarerat och de är Anticimex som har den tjänsten. Men dem säger bara att dem besikta huset på sommaren och dem kände inget
Rätta mig gärna om jag har fel men ett varudeklarerat hus är väl långt ifrån en besiktning av ett hus??
Hoppas det löser sig för er.
Hoppas inte det är en massa mögel bara.
 
P Pappa1986 skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men ett varudeklarerat hus är väl långt ifrån en besiktning av ett hus??
Hoppas det löser sig för er.
Hoppas inte det är en massa mögel bara.
Nej varudeklarerat är från mäklarbyrån svenskfast med sammarbete med Anticimex där de ingår att dem gör en överlåtelsebesiktnkng. Men där fanns inga anmärkningar alls. Jag har tagit hit egna besiktningsmän efter köpet men dem hittar inga mögelangrepp eller fuktskador heller
 
L Limmpan skrev:
Nej varudeklarerat är från mäklarbyrån svenskfast med sammarbete med Anticimex där de ingår att dem gör en överlåtelsebesiktnkng. Men där fanns inga anmärkningar alls. Jag har tagit hit egna besiktningsmän efter köpet men dem hittar inga mögelangrepp eller fuktskador heller
Krupit in nåt djur i golvbjälklaget mellan källare och nedervåningen?
Skumt men doften kommer ju från någonstans.
Avloppsdoft?
 
P Pappa1986 skrev:
Krupit in nåt djur i golvbjälklaget mellan källare och nedervåningen?
Skumt men doften kommer ju från någonstans.
Avloppsdoft?
Olika firmor som ja haft här säger att de inte är en sådan doft, men dem vet inte riktigt vad de kommer ifrån endå, jag tror de är en lukt som kommer från tryckinpregnerade reglarna, kan ha missat något när dem gjorde renoveringen. Sådan lukt tränger ju sig in i alla utrymmen i huset. Problemet är bara att vi har köpt ett hus som de står är i jätte bra skick och såklart värderat efter de, men sen så får vi en helt annat hus..!
 
K
Luktar det i hela huset?

Är huset av trä eller betong?

Luktade det vid visning?

Hur är ventilationen?
 
K Kortling skrev:
Luktar det i hela huset?

Är huset av trä eller betong?

Luktade det vid visning?

Hur är ventilationen?
Det är ett trähus och nej det lukta inte vid visning, var på visning i mitten av juli, sen inflytt 1 oktober och då kände vi lukt på engång.
Lite svårt o säga om de luktar i alla rum, det luktar iaf mer i vissa rum, de är en stark lukt när man kliver in i entrén.
Ventilationen har jag åtgärdat och gjort bättre. Så den är som den ska, gjort tillluftshål i källaren, sen är det ett nivell system där, och på över våningen är det ett ftx system
 
L Limmpan skrev:
Olika firmor som ja haft här säger att de inte är en sådan doft, men dem vet inte riktigt vad de kommer ifrån endå, jag tror de är en lukt som kommer från tryckinpregnerade reglarna, kan ha missat något när dem gjorde renoveringen. Sådan lukt tränger ju sig in i alla utrymmen i huset. Problemet är bara att vi har köpt ett hus som de står är i jätte bra skick och såklart värderat efter de, men sen så får vi en helt annat hus..!
Tycker synd om er.
Det viktiga nu är att ni får reda på vad problemet är. Kan det vara så illa att ni får häva köpet? Kan man häva ett köp?
Konstigt om det är tryckt virke. De borde ju tagit bort allt kan man tycka när det renoverades.
Vad säger säljarna?
Hur går ni vidare? Försäkringsbolag? Advokat?
 
P Pappa1986 skrev:
Tycker synd om er.
Det viktiga nu är att ni får reda på vad problemet är. Kan det vara så illa att ni får häva köpet? Kan man häva ett köp?
Konstigt om det är tryckt virke. De borde ju tagit bort allt kan man tycka när det renoverades.
Vad säger säljarna?
Hur går ni vidare? Försäkringsbolag? Advokat?
Häva ett köp är tydligen inte så lätt tyvärr, vi har redan kontaktat advokat men sånna här saker tar så lång tid tråkigt nog,. Försäkringsbolagen är vidriga och håller sig bara undan utan att hjälpa.
 
Om det gäller ingjutet tryckt virke som blivit fuktpåverkat så kan det bl.a bildas kloranisoler. De går in i betongen så problemet kan kvarstå även om man tar bort virket.
 
Huset är byggt på -70-talet?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Om det gäller ingjutet tryckt virke som blivit fuktpåverkat så kan det bl.a bildas kloranisoler. De går in i betongen så problemet kan kvarstå även om man tar bort virket.
De låter inte så kul, hur ska jag få de bekräftat då?
 
H Husvagnsthord skrev:
Huset är byggt på -70-talet?
Ja huset byggdes 77
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.