Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Stackars hantverkare som gjorde sitt bästa för att tillmötesgå ett sannolikt omöjligt uppdrag och nu riskerar inte få betalt. Hen borde nog varit tydlig med att det enda garanterade sättet att få alla fogar på huset i exakt samma nyans är att kratsa ur varenda fog och foga om. Det var värt ett försök att färgmatcha och av bilderna att döma gick det hyfsat. Men det kanske ser förjävligt ut i verkligheten, vad vet jag.

Jag är inte hantverkare, blott en mur- och putskunnig villaägare. Jag vet hur puts beter sig och åldras och vad det består av. Nyansen kan komma sig av kalkbruket (om det är kalkputs, cementen om det är cementputs) eller av ballasten, den sand som finns i putsen. Dessutom ändrar det färg med tiden, vilket ju är ganska grundläggande och gäller det mesta: det är därför jag målar en hel sida av huset och inte en halv, och klalkslammar hela murstocken (eller åtm en sida i taget) och inte just den fläck jag bättrat på. Ytor utomhus vittrar lite grann vartefter i ytan och efter några år framträder ballasten lite mer och bindemedlet lite mindre.

Eller så får man leva med att allt inte är exakt som när det var alldeles nyfogat typ 1928. Jag skulle resonerat som så att det finns olika faser och vinklar på fasaden och att det är alldeles tillräckligt att ta en fas i taget. Alternativet är som sagt att foga om rubbet. Kanske att slamma på lite tunt även på de gamla fogarna (ingen 100% nyansgaranti dock ;) Men det hade nog kostat en hel del mer misstänker jag. Om detta är en hantverkare som ni hittills haft en god relation med så kanske ni ev ska försöka förstå er på svårigheterna.

Jag är glad om de hantverkare som jag anlitar löser de uppgifter jag ger dem, med sakkunnighet och kreativitet och realistiska bedömningar av målsättningarna. Jag är också glad när jag som utförare (i en helt annan bransch) inte råkar ut för kunder som försöker blåsa mig med hänvisning till orealistiska målsättningar som jag redan tidigare påpekat är orealistiska. Sådana kunder är inte värda besväret för seriösa yrkesutövare. Då lägger man på en rejäl krångelmån på nästa offert, om man är artig, vilket man är som seriös yrkesutövare.
F Freddy_kruger skrev:
Utan att ta parti så tänker jag så här...

Tänk om entreprenören har rätt, den kommer ändra sig och bli mer lik under två år?!

Kan tänka mig att den gamla fogen blivit lite skitig med åren.
Jag har inte kompetens att avgöra om det är rätt eller fel gjort, men har sett betydligt större kulörskillnader på fogar...
Först och främst har han inte påpekat detta från början. Hade han sagt att det inte går att färgmatcha så hade jag kanske inte utfört det från första början. Bruket är ett KC-bruk,

Du ska få se tydligare bilder, men tråkigt med hantverkare som tar genvägar.
 

Bästa svaret

Gammelnörden
Som hantverkare, dock inte murare, men som restaurerar och tillverkar replikor så skulle jag för det första aldrig ta ett jobb om jag inte kan uppfylla kravspecifikationerna. Jag skulle heller aldrig påbörja ett jobb utan att ha säkerställt allt kunden är nöjd med material och färg! (Personligen har jag svårt att tro att en grå fog kommer att åldras till en ljus sandfärg.)

Vilken rutten inställning att kunden som anställer mig för ett specifikt jobb skulle blåsa mig på pengar om den inte är nöjd med utförandet. Det är ju mitt ansvar som hantverkare med yrkesheder att leverera ett tillfredställande resultat, annars har jag ju komplett misslyckats med mitt jobb! Att ta betalt för något som kunden inte har anställt mig att utföra, det är att blåsa någon på pengar precis som vilken asfalts-lurendrejare som helst!
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Stackars hantverkare som gjorde sitt bästa för att tillmötesgå ett sannolikt omöjligt uppdrag och nu riskerar inte få betalt. Hen borde nog varit tydlig med att det enda garanterade sättet att få alla fogar på huset i exakt samma nyans är att kratsa ur varenda fog och foga om. Det var värt ett försök att färgmatcha och av bilderna att döma gick det hyfsat. Men det kanske ser förjävligt ut i verkligheten, vad vet jag.

Jag är inte hantverkare, blott en mur- och putskunnig villaägare. Jag vet hur puts beter sig och åldras och vad det består av. Nyansen kan komma sig av kalkbruket (om det är kalkputs, cementen om det är cementputs) eller av ballasten, den sand som finns i putsen. Dessutom ändrar det färg med tiden, vilket ju är ganska grundläggande och gäller det mesta: det är därför jag målar en hel sida av huset och inte en halv, och klalkslammar hela murstocken (eller åtm en sida i taget) och inte just den fläck jag bättrat på. Ytor utomhus vittrar lite grann vartefter i ytan och efter några år framträder ballasten lite mer och bindemedlet lite mindre.

Eller så får man leva med att allt inte är exakt som när det var alldeles nyfogat typ 1928. Jag skulle resonerat som så att det finns olika faser och vinklar på fasaden och att det är alldeles tillräckligt att ta en fas i taget. Alternativet är som sagt att foga om rubbet. Kanske att slamma på lite tunt även på de gamla fogarna (ingen 100% nyansgaranti dock ;) Men det hade nog kostat en hel del mer misstänker jag. Om detta är en hantverkare som ni hittills haft en god relation med så kanske ni ev ska försöka förstå er på svårigheterna.

Jag är glad om de hantverkare som jag anlitar löser de uppgifter jag ger dem, med sakkunnighet och kreativitet och realistiska bedömningar av målsättningarna. Jag är också glad när jag som utförare (i en helt annan bransch) inte råkar ut för kunder som försöker blåsa mig med hänvisning till orealistiska målsättningar som jag redan tidigare påpekat är orealistiska. Sådana kunder är inte värda besväret för seriösa yrkesutövare. Då lägger man på en rejäl krångelmån på nästa offert, om man är artig, vilket man är som seriös yrkesutövare.
 
  • Tegelfasad med fönster och ventilation, detalj av nyare och äldre murbruk samt plåttakfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en tegelbyggnad med fönster och detaljbild av en svart fönsterbleck och murad fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Emmaheier skrev:
Jag och min man har stora bekymmer med en hantverkare/murare. Vi har använt honom tidigare och då varit väldigt nöjda.

Nåväl, vi anlitade firman för att foga om vår tegelfasad. Vi var väldigt tydliga med att vi ville få nyansen i samma färg brun/sandig som ovandelen ovanför borden, då den är omfogad ganska nyligen. Ej av oss. Firman menade på att man kan ta färgprov och bryta fram rätt nyans. Sagt och gjort så anlitade vi honom för jobbet. Under resans gång upptäcker vi att fogen dom fogar med är grå. Jag påpekar detta och dom hävdar att den ljusnar och anpassar sig efter ca två år samt att den blir ljusare med tiden samt att det beror på väder ect.. Firman vägrar göra om jobbet, menar på att det inte går att få bättre nyans. Vi känner oss totalt överkörda. Firman har inte haft med oss i processen i val av kulör. Dom babblar bara om att den andra fogen ovanför är B-bruk, men alla olika sorters bruk går ju att bryta i en nyans? Dessutom finns det ju fler leverantörer än Bösarp Grus nått... som dom använt sig av. Vet någon här om detta är ren bullshit från deras sida för att göra sig fri från ansvar? Går det att få tag i en besiktningsman som kan uttala sig gällande detta?

Arbetet är utfört för ca en månad sedan.

Jag bifogar även bilder. Den ena bilden är en torr fogbit (av det den nyans dom använt) som jag håller upp mot fogen ovanför borden.

En annan fråga. Gällande fönster när man fräser ur fogar. Blir det repor/brännhål i fönster?
 
  • Fasaddetalj av ett tegelhus med fönster och svart takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad med vita fönsterramar och en genomtänkt ventilation utstickande i väggen ovanför ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Stackars hantverkare som gjorde sitt bästa för att tillmötesgå ett sannolikt omöjligt uppdrag och nu riskerar inte få betalt. Hen borde nog varit tydlig med att det enda garanterade sättet att få alla fogar på huset i exakt samma nyans är att kratsa ur varenda fog och foga om. Det var värt ett försök att färgmatcha och av bilderna att döma gick det hyfsat. Men det kanske ser förjävligt ut i verkligheten, vad vet jag.

Jag är inte hantverkare, blott en mur- och putskunnig villaägare. Jag vet hur puts beter sig och åldras och vad det består av. Nyansen kan komma sig av kalkbruket (om det är kalkputs, cementen om det är cementputs) eller av ballasten, den sand som finns i putsen. Dessutom ändrar det färg med tiden, vilket ju är ganska grundläggande och gäller det mesta: det är därför jag målar en hel sida av huset och inte en halv, och klalkslammar hela murstocken (eller åtm en sida i taget) och inte just den fläck jag bättrat på. Ytor utomhus vittrar lite grann vartefter i ytan och efter några år framträder ballasten lite mer och bindemedlet lite mindre.

Eller så får man leva med att allt inte är exakt som när det var alldeles nyfogat typ 1928. Jag skulle resonerat som så att det finns olika faser och vinklar på fasaden och att det är alldeles tillräckligt att ta en fas i taget. Alternativet är som sagt att foga om rubbet. Kanske att slamma på lite tunt även på de gamla fogarna (ingen 100% nyansgaranti dock ;) Men det hade nog kostat en hel del mer misstänker jag. Om detta är en hantverkare som ni hittills haft en god relation med så kanske ni ev ska försöka förstå er på svårigheterna.

Jag är glad om de hantverkare som jag anlitar löser de uppgifter jag ger dem, med sakkunnighet och kreativitet och realistiska bedömningar av målsättningarna. Jag är också glad när jag som utförare (i en helt annan bransch) inte råkar ut för kunder som försöker blåsa mig med hänvisning till orealistiska målsättningar som jag redan tidigare påpekat är orealistiska. Sådana kunder är inte värda besväret för seriösa yrkesutövare. Då lägger man på en rejäl krångelmån på nästa offert, om man är artig, vilket man är som seriös yrkesutövare.

Här är också bild på provbiten vi fick i EFTERHAND, varför man väljer att ge denna i efterhand och inte i förväg, om man nu är en seriös hantverkare?
 
  • Hand håller en betongprovbit mot en röd tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idioterna vi använde för att foga om huset använde cement bruk i stället för kalkbruk. Hade ett h-vete med dem. Ringde runt som en galning till tillverkare av bruk. Jag hade bett om vita fogar, vilket det blir av kalkbruk. Då kommer dom med ett knall vitt cement bruk, alltså helt över jävligt vitt. Uppdagade detta efter en stund, stoppade bygget helt och en diskussion uppstod.
Tillverkarens rekommendationer va att man fräser ut 30mm i stället för de 20mm företaget hade gjort. Dom skulle byta all armering över fönster, det gjorde dom inte heller. Det slutade med att jag fick en rejäl rabatt och dom fick göra klart allt ändå. Polkagris huset löste jag med ett medel från England som jag sprutande på för att tona ner de vita fogarna. Blev helt okej jämfört med innan.
Jag hade en hel del på dem så jag hade vunnit ingen rättegång alla gånger.
Hade företaget bara använt ett kalkbruk som jag bett dem göra så hade inga problem uppstått.
Firman va väldigt okunniga i sitt hantverk, dyra som snus va dom också.
 
G Ganescha skrev:
Idioterna vi använde för att foga om huset använde cement bruk i stället för kalkbruk. Hade ett h-vete med dem. Ringde runt som en galning till tillverkare av bruk. Jag hade bett om vita fogar, vilket det blir av kalkbruk. Då kommer dom med ett knall vitt cement bruk, alltså helt över jävligt vitt. Uppdagade detta efter en stund, stoppade bygget helt och en diskussion uppstod.
Tillverkarens rekommendationer va att man fräser ut 30mm i stället för de 20mm företaget hade gjort. Dom skulle byta all armering över fönster, det gjorde dom inte heller. Det slutade med att jag fick en rejäl rabatt och dom fick göra klart allt ändå. Polkagris huset löste jag med ett medel från England som jag sprutande på för att tona ner de vita fogarna. Blev helt okej jämfört med innan.
Jag hade en hel del på dem så jag hade vunnit ingen rättegång alla gånger.
Hade företaget bara använt ett kalkbruk som jag bett dem göra så hade inga problem uppstått.
Firman va väldigt okunniga i sitt hantverk, dyra som snus va dom också.
Usch, låter som en lika hemsk mardröm som vår, vår firma har dessutom hyrt in någon underleverantör som utfört jobbet. Denna personen stod och skrek på ett hotfullt sätt på vår tomt häromdagen om varför vi inte betalar för utfört jobb. Han stod och påpekade att allt var så fint så fint, det ser bra ut från vägen, tegelstenarna kommer lossna och ditten datten samt att det andra är B-bruk. Han slutade tjata om B-bruk när vi sa att det går ju och bryta i annan kulör. Då blev han lite tyst.

Nu ska jag anlita en besiktningsman för en second opinion. Sedan undersöka fönsterna som firman repat med hjälp av glasmästare. Sen har dom flera delar kvar att putsa på grunden som dom ”glömt”, det lär dom ju aldrig göra nu, så där får jag anlita någon annan. Suck säger jag bara.
 
Så här i efterhand så hade kag gjort jobbet dubbelt så bra själv. Men mycket längre tid dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.