Jag tänkte renovera badrummet. Som det är nu sitter det våtrumstapet som ska bytas ut mot kakel och klinkers. Jag är inte helt säker men tror det sitter spånskivor som väggar och golv, har ingen aning om tjocklek. Då måste det upp alltså gipsskivor för att staga upp väggen lite bättre, eller?

Nån som kanske har någon sida där dem visar lite vad man ska göra och använda sig av.

Jocke
 
Jepp. Sätt upp renoveringsgips på väggarna. Har du fall på golvet kan du flytspackla golvet och och göra nytt fall annars sätt golvgips. Kolla bara att reglingen inte är för dålig. I fackhandeln finns mycket bra broschyrmaterial att hämta.
 
Har en liten fråga på värmegolv. Hur gör man för att välja rätt storlek? Hur många watt mm?

Mitt badrum är på 4,1 m2. Elementet ska ersättas med handukstork.

Jocke
 
Joukko skrev:
Har en liten fråga på värmegolv. Hur gör man för att välja rätt storlek? Hur många watt mm?

Mitt badrum är på 4,1 m2. Elementet ska ersättas med handukstork.

Jocke
Det finns rekommendationer på förpackningarna. Mät golvet och kolla på kartongen med värmegolv så får du rätt.
 
Jaha. Men vilken wattantal ska man gå efter? Om man kanske kör med 80w så går det åt mindre kabel (billigare) jämfört om man kör med 100w.

Så vad tycker ni man ska köra med?

Jocke
 
upp!

Jocke
 
Lyfter!
 
Utan att ha någon praktiskt erfarenhet av värmegolv verkar det vara så att det gått troll i effektbehovet när man använder elgolv. Oavsett hur man värmer rummet så har det i varje ögonblick samma effektbehov. Varför man behöver elgolv som levererar mer effekt än 40-70w/kvm övergår därför mitt förstånd.

Hög effekt ger också snabb förändring i temp i ovanliggande material vilket inte heller är speciellt bra. I ett badrum med kakel är väl detta förvisso av mindre betydelse...
 
80 w funkar bra i alla rum UTOM där man lägger direkt på kall betongplatta.
 
Tackar för hjälpen!

Åh vad bra, då kan jag köpa lite mindre kabel och köra på 80w. Sparar då ca 400-500kr jämfört när man kör med 100w. Kollade lite på Bauhaus värmegolv. Där kostar 4,0 m2 (då kör man med 100w) ca 2300kr och 3,0 m2 ( räcker till ca 4,0m2 om man kör med 80w) kostar ca 1850kr. ;D

Jocke
 
Kan man slänga upp gipsskivor över befintlig våtrumstapet? Duschen har ej används på över 1 år.

Eller måste man riva ner allt och kolla i fall det har läckt igenom någonstans?

Jocke
 
Och köp självreglerande värmeslinga. Om man glömmer en handduk på golvet blir det otäckt varmt under den annars...
 
Joukko skrev:
Kan man slänga upp gipsskivor över befintlig våtrumstapet? Duschen har ej används på över 1 år.

Eller måste man riva ner allt och kolla i fall det har läckt igenom någonstans?

Jocke
Riv allt annars får du dubbla spärrskikt och det är inte bra!
 
Den lilla fukt som ev skulle leta sin in bakom den nya spärren till gipsen borde, enligt mig inte göra ngn större skada. Om det skulle hända ngt så spelar det ingen roll om mattan vore borta, för då har du ett dystert prob med tätskiktet. Och eftersom man dusschar var dag så skulle en större skada inträffa i allafall om mattan var borta. Men jag vet inte vad "experterna" säger om det.

Men iof så är det ju kanske inget större jobb och riva bort den gamla mattan. Om den inte sitter absolut som berget.

 
Nu har jag rivit ner gipsskivan på ena väggen och det luktade lite unket. Man kunde se på baksidan av gipsskivan att det hade kommit in lite fukt. Jag ska nog riva andra sidan av duschen och se om det kommit någon fukt där oxå.

Ska man göra något speciellt åt det här eller bara kolla så att det är riktigt torrt?

jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.