Här kommer forumets mest populära fråga med en annan variation:

Vi skall bygga litet hus på 3x4m på landet. Halva skall vara bastu, halva med relax och dusch. Tanken är att iosolera ordentligt så relaxen kan användas som gästhus. Förslagvis 5 grader varmt året runt.

Bastun kommer användas någon gång i veckan på sommaren och kanske var fjärde helg på vintern. Lite vatten på laven, inte speciellt blött. Mellan användning kommer huset ha 5 grader på vintern, alltså mest tiden.

Hur skall jag göra med ångspärr?! Det säkra verkar vara att bygga välisolerade ytterväggar med ångspärr, sedan luftspalt och bastu med aluspärr. Men kan jag klara mig med enklare konstruktion med mitt användande?

Bör jag kanske skippa de konstanta 5 graderna och låta det bli minusgrader på vintern?

//Sam
 
Min åsikt, folie och plast på ett hus som står ute, glöm det. Den som arbetet ute i regnkläder vet vad jag menar, fukten stannar kvar. Ytterpanel, vindpapp, isolering/reglar, bastupanel. Ett golv som är otät i bastun (modell veranda) så är ventilation fixad i golvnivå och en ventil i huvudnivå vid laven. 5 grader på vintern, ja om det finns vatten som inte går att tappa ur annars nej, spar på energin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.