Vi gör en badrumsrenovering i källare. Har haft hantverkare där i ca 4veckor. Det har bilats, snickrats, dragits rör, putsats väggar. Ja alla moment som nu kan ingå. Det var i måndags dags för plattsättaren. De tidigare 4 veckorna har det varit ordning och dom har städat efter sig. Visst lite stökigt blir det men inget jag inte kan leva med och åtgärda själv. Men har aldrig varit med om något så grisigt som plattsättare kan göra på två dagar. Det är slipdamm 2 våningar upp i huset. Dom har inte plastat in sig när dom slipat och halvhjärtat dammsugit där dom slipat. Vem ska egentligen återställa? Ska ta ett snack med totalentreprenören men vill ha lite kött på benen. Hade dom plastat in så hade dom ju haft mycket mindre att städa. Vad jag vill är att dom städar upp efter sig utan att jag behöver betala för det. Men det kanske är långsökt. Eller?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Konsumenttjänstlagen säger:

Utföra tjänsten fackmässigt. Det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman, ett proffs.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska dom städa upp efter sig.
Och ids man inte ens plasta in sig då man slipar tycker jag det säger mycket om vilken nivå på serioitets-skalan man är.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
nikasp
Dåligt. Hos oss snickrade de upp en ram av reglar och satte en sån där blixtlåsdörr/dammskydd för att gränsa av hallen, badrummet och barnrummet (som var helt inplastad och användes för förvaring av verktyg och material). Han dammsög och moppade varje dag så det funkade väldigt bra.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Då känns det bättre att jag inte är helt ute och cyklar. Ska ta det med totalentreprenören imorgon så får vi se vad han säger.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
A
Betala inte allt. Dra av din kostnad för städning! Hur f-n är man funtad när man inte täcker. Men det är tyvärr mer regel än undantag.
 
  • Ledsen
matsgran
  • Laddar…
Jag brukar städa själv, jag vill inte betala 400-600kr i timmen för att någon skall dammsuga och torka. Men att dom inte täcker och plastar hade jag inte accepterat.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
A
M malloballo skrev:
Jag brukar städa själv, jag vill inte betala 400-600kr i timmen för att någon skall dammsuga och torka. Men att dom inte täcker och plastar hade jag inte accepterat.
Min erfarenhet är att hantverkare tycker det är jobbigt att plasta, elektriker sopar aldrig och snickare älskar att leva på en så skitig arbetsplats som möjligt.

Om du hittar en snickare som städar så håll hårt i honom. Han är sannolikt duktig, ordentlig och noggrann.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
nikasp
Såhär såg det ut hos oss. Papp på golven och masonitskivor både på golv och upp på vägg där det fanns risk för skador. Det var ingenting skadat överhuvudtaget fast vi hade folk hemma 8-10 timmar per dag. Vi hade en kille som jobbade alla 18 dagar hos oss och han dammsög och svabbade av på 10-15 minuter varje dag. Kändes jäkligt bra då jag var hemma med 1-2 småbarn själv under byggtiden. Jag är så van att man bara lämnar stökigt efter sig så klart positiv överraskning.
Stor firma som är proffs på badrumsbyggen och det märktes. De hade etablerat och monterat upp hyllor för verktyg och annat och lyft in grejer på nån timme bara.
 
  • Rum under renovering med skyddspapp och masonitskivor på golvet samt skyddstejp och skyddsplast på väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähyllor i ett byggprojekt med diverse verktyg, verktygslådor och skyddsskor, över masonitskyddat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skyddad byggarbetsplats med papp på golvet och masonitskivor längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
matsgran och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
nikasp nikasp skrev:
Stor firma som är proffs på badrumsbyggen och det märktes.
Vill du berätta vilken?
Vi kommer att renovera vårt badrum om något år eller så.
 
nikasp
Det är Dåderman i Täby. De som valt bort dem tycker att de är för dyra men allt stämde hela vägen från hembesök av säljare, försnack med projektledaren (Dåderman själv), tekniskt ansvarig som var ut några gånger och de tre som gjorde allt jobb (snickare/plattsättare/allkonstnär, elektriker och röris). Läs omdömen på Reco.se.

Jag följde bygget dagligen, rev sjäv ner allt till reglarna (golvet fick vara kvar) och sparade 11000 på det.

BirgitS BirgitS skrev:
Vill du berätta vilken?
Vi kommer att renovera vårt badrum om något år eller så.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ringde totalentreprenören som blev väldigt förvånad för den här killen ska vara välkänd och noggrann. Men han lovade att dom ska städa/sanera när det är klart kostnadsfritt.
 
  • Gilla
matsgran och 6 till
  • Laddar…
Städa slipdamm kan vara otroligt mycket jobb. En kompis byggde nytt och de la för tjockt/högt trägolv i köket. De slipade sedan ner utan inplastning. Det tog en städfirma en vecka att göra rent lägenheten. De fick ta ut och torka varje bok i hyllan tex.
 
e97aer skrev:
Min erfarenhet är att hantverkare tycker det är jobbigt att plasta, elektriker sopar aldrig och snickare älskar att leva på en så skitig arbetsplats som möjligt.

Om du hittar en snickare som städar så håll hårt i honom. Han är sannolikt duktig, ordentlig och noggrann.
Vi hade en sån snickare när vårt hus byggdes ut. Varje dag när de åkte hem så låg allt prydligt staplat, armeringsjärn på ett ställe, virke på ett ställe, ställningar och stegar nedtagna eller spärrade, spill och skräp upplockat. Jag var tvungen att berömma honom för det och fick till svar nåt i stil med "rent och snyggt så blir det bättre byggt" :D
Och det blev det. Tog dem på rekommendation så jag visste att de var noggranna och bra.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
De värsta byggerna jag varit på är när man går på timme och inte får städa för kunden.
"Det fixar vi ikväll när ni gått hem" har man hört många gånger och så är allt på sin höjd ihopsopat i ett hörn och då helst det hörn man ska jobba i.
Vi svabbar inte golven men dammsugaren är en kär vän när man är hemma hos folk och jobbar. Vid nybyggnation så försöker vi hålla rent och snyggt omkring oss, det blir så mycket smidigare att jobba då.
 
  • Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.