L
Hej!
Funderar på att byta fönster men är inte insatt i vilket som är bäst.
Kollade på denna sida: https://www.sweawindows.se/ och PVC fönster verkar vara både billiga och bra.
Vad är livslängden på olika fönster, typ trä, aluminium och pvc?
Vad skulle ni rekommendera?
 
R
L Lasse987 skrev:
Hej!
Funderar på att byta fönster men är inte insatt i vilket som är bäst.
Kollade på denna sida: [länk] och PVC fönster verkar vara både billiga och bra.
Vad är livslängden på olika fönster, typ trä, aluminium och pvc?
Vad skulle ni rekommendera?
Beror på i vilket hus de skall sitta, värdet/stilen bör matcha.
 
Livslängd skulle jag säga alu>pvc>trä pvc fönster är utmärkt om det passar i stilen.
 
M
De där skulle jag inte våga handla av. Finns inget orgnr på webbsidan, ingen adress, inget bolagsnamn som existerar, domänen är skapad 2018-08-28 men du har ju alltid deras 10års garanti ifall det skulle bli problem :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är inte det kursade kronfönster som uppstått i ny skepnad?
 
L
M mnils skrev:
De där skulle jag inte våga handla av. Finns inget orgnr på webbsidan, ingen adress, inget bolagsnamn som existerar, domänen är skapad 2018-08-28 men du har ju alltid deras 10års garanti ifall det skulle bli problem :)
Frågan var väl mer vilka fönster som rekommenderas, och inte vem jag handlar av. Företaget finns och är aktiv

M mnils skrev:
De där skulle jag inte våga handla av. Finns inget orgnr på webbsidan, ingen adress, inget bolagsnamn som existerar, domänen är skapad 2018-08-28 men du har ju alltid deras 10års garanti ifall det skulle bli problem :)
M mnils skrev:
De där skulle jag inte våga handla av. Finns inget orgnr på webbsidan, ingen adress, inget bolagsnamn som existerar, domänen är skapad 2018-08-28 men du har ju alltid deras 10års garanti ifall det skulle bli problem :)
Företaget finns, det vet jag eftersom jag känner en av dom som äger företaget.
Det har drivits som enskild firma under en längre tid, fast under ett annat namn.
Nu har dom bytt namn pga ändrade ägarförhållanden och kommer snart kommer ombildas till AB.
Org.nr och mer information borde komma ut på sidan när AB registreras.

Tråden var väl egentligen vilka fönster som var bra och inte företaget :)
 
M
L Lasse987 skrev:
Företaget finns, det vet jag eftersom jag känner en av dom som äger företaget.
Det har drivits som enskild firma under en längre tid, fast under ett annat namn.
Nu har dom bytt namn pga ändrade ägarförhållanden och kommer snart kommer ombildas till AB.
Org.nr och mer information borde komma ut på sidan när AB registreras.
Vad bra, tipsa dem då att lägga till den information som saknas, för som det är nu så ser det inte seriöst ut.
Och då det var ditt första inlägg här som "råkade" ha en länk till ett mer eller mindre okänt nystartat företag så klämtade varningsklockan.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Och där kom riktiga anledningen, smygreklam av nyreggad användare.

Men till frågan. Känner du ägaren så kan de ju vara ärligare mot dig än random kund vad som är bra och ej?

Men generellt kolla runt på vad du är intresserad av, även det estetiska.

Smala smäckra karmar eller tjocka, modern eller klassisk svensk design (finns det numera även på pvc fönster), 2 eller 3 glas, handtag på ut/insida samt lås... finns massor av frågor som först måste vara klara.
 
L
Vill ha lite oberoende åsikter, klart att PVC är bäst om jag frågar dom, är det kanske värt att satsa på aluminuim eller trä?. Skiljer rätt så mycket i pris, om jag frågar grannen som är snickare så förespråkar han inte PVC för att säger att de håller inte lika länge, personligen så lutar det år aluminium.
 
Att dom inte håller enligt snickaren är vanligt "produkter jag inte använt" skitsnack. Kollar du i Europa så är säkert 95% av alla fönster PVC. Träfönster används främst av tradition i Sverige, och det går att spika i dom fast det är det ingen som gör.

FD Kronfönster hade någon modell med karmskruv om man vill ha det
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.