Jag ska bygga Altan mot ett berg som är delvis lågsluttande.

Jag har tänkt att bygga altanen i så klena diemensioner som möjligt och dessutom fälla in reglerna i bärlinorna. Bärlinorna kommer vara i samma diemension som reglerna.

Vilket avstånd bör det minst vara mellan plintarna om jag bygger med 45x70 kontra 45x120?

Alltså jag ska bygga en altan på 50x50 cm så räcker det ju om jag har fyra fästpunkter i backen och bygger både reglar och bärlinorna i 45x70cm men hade det finkat på en altan som är 100x100cm.

Hoppas ni förstår vad jag menar.....
 
Hur stor altan ska du bygga?
Höjdskillnad mellan minsta respektive högsta punkt?


Vad är anledningen till att du ska bygga med så vekt virke som möjligt? Kostnadsmässigt tjänar du ingenting på det.
 
Anledningen till att jag vill bygga så klent som möjligt (bärlina o reglar) är att altanen går mot ett lågslutttande berg. Använder jag 95mm istället för 195 så kommer altanen ligga närmare berget.

Altanen blir omkring 40 m2.
 
Är det bygghöjden närmast berget som du vill få ner eller hela bygghöjden?
 
Närmast berget.

Sen måste jag säkert på några ställen fösta typ 28mm småregnar direkt. Mot berget men om jag använder typ 95 mm reglar och bärlina så behöver svåndet mellan regel 95 och berget obligatorisk så långt.
 
Jag byggde med 145 reglar som jag figursågade där berget stack upp för mycket samt gjöt under dem för att få stadga (med syllpapp mellan gjutningen och regeln), på några ställen blev det inte mycket regel kvar :crysmile:

Sedan spräckte/sågade jag bort en del där just regeln skulle vara. Laser är grymt hjälpmedel för att se höjderna och sedan spraya där det sticker upp för mycket så man kan ta bort En klack här och där.

Men lägg upp någon bild på berget
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.