Då är kanske inte dina förutsättningar jämförbara med TS, så det är inte helt rätt att säga att man "inte alls!" störs av värmepumpen...
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
K
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är definitivt värt att INTE köra på noname-pumpar. De maskiner med 5 års garanti eller mer är de som man skall kika efter. Då får du trygghet och lugn och ro för väldigt lite pengar. Du får en maskin med 5 års garanti installerad och klar för 10 kkr om du bara kikar runt lite. Självklart skall maskinen vara tillräcklig (och helst lite till) för ytan den skall värma. Alternativt så sätter man två eller fler pumpar.
Jag har 5 pumpar, alla märkespumpar med 5 års garanti. Den dyraste 17 kkr, den billigaste 10 kkr. Den äldsta är nu över 8 år och den bara kör på och värmer (och kyler när jag så önskar). Inget strul alls och inte mer än det sedvanliga underhållet (alltså att rengöra filter några ggr per år). Billigare, enklare och slappare än så blir det knappt.

Edit; 5 pumpar i två hus.
Vad har du då för erfarenhet av nonamepumpar?
Köpte en noname för ca 6 år sen till en klubbstuga. Har funkat perfekt i snart 7 år. Då kostade den 3995:-. Motsvarande den dom säljer på Jula kampanjpris 5990:- (snabbkopplingar)
 
K Klacken skrev:
Vad har du då för erfarenhet av nonamepumpar?
Köpte en noname för ca 6 år sen till en klubbstuga. Har funkat perfekt i snart 7 år. Då kostade den 3995:-. Motsvarande den dom säljer på Jula kampanjpris 5990:- (snabbkopplingar)
Två olika. Problem med båda. Den ena avfrostade inte, garantiersättaren klarade inte av vad en Panasonic med marginellt högre effekt klarar.
 
K
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Två olika. Problem med båda. Den ena avfrostade inte, garantiersättaren klarade inte av vad en Panasonic med marginellt högre effekt klarar.
Hade inte Panasonic gigantiska problem med sina pumpar för 6-7 år sedan? Minns att det var avfrostningen det handlade om. Vägrade dessutom åtgärda på garanti.
Ps Osäker på vilken årsmodell det var.Ds
 
K Klacken skrev:
Hade inte Panasonic gigantiska problem med sina pumpar för 6-7 år sedan? Minns att det var avfrostningen det handlade om. Vägrade dessutom åtgärda på garanti.
Ps Osäker på vilken årsmodell det var.Ds
Ingen aning. Jag har inte haft några problem med någon av mina tre.
 
T
useless useless skrev:
[länk]

Ganska precis mitt i ditt prisintervall...

Den är upp till 45kvm. Mitt garage är på 55kvm, orkar den med det iaf? Har den även underhållsvärme på 10 grader? Läste mig till 17-27 grader, drar inte det väldigt mycket onödiga kwh? Jag tänkte nämligen försöka hålla runt 10 grader.
 
jonastroms jonastroms skrev:
Tack för bra svar. Vilken slags service kommer man behöva?
Om du köper en märkestyp och vill ha längre garanti på pumpen ca 5 år så kräver de att du ska göra en kontrollservice efter 3 år. Sedan tycker många att det räcker med egen service där du enkelt kan rengöra filter med jämna mellanrum. Finns även spray att köpa eller göra själv som tar bort damm och smuts. Har själv tagit en service där teknikern tyckte att 3 år var för tidigt så det blev efter 4 år.
Han justerade lutningen lite, rengjorde och kollade mekanismen samt bytte några filter. Efter det har jag inte köpt någon service. Den är nu drygt 10 år. De på Jula eller liknande är för de som inte har så mycket krav beroende på var de ska använda dem som ex, garage och fritidshus. Sedan är det frågan om du behöver en som anpassar sig där du befinner dig eller för solsken då överdriven teknik kan krångla. Som andra skrivet ta en som är något i överkant.
K Klacken skrev:
Hade inte Panasonic gigantiska problem med sina pumpar för 6-7 år sedan? Minns att det var avfrostningen det handlade om. Vägrade dessutom åtgärda på garanti.
Ps Osäker på vilken årsmodell det var.Ds
https://www.svd.se/billig-pump-kan-bli-dyrt
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Den är upp till 45kvm. Mitt garage är på 55kvm, orkar den med det iaf? Har den även underhållsvärme på 10 grader? Läste mig till 17-27 grader, drar inte det väldigt mycket onödiga kwh? Jag tänkte nämligen försöka hålla runt 10 grader.
Hur mycket den orkar beror på hur isolerat det är och hur varmt man vill ha. Siffrorna på antal kvadratmeter är bara en fingervisning...
Ja, den har underhållsvärme.

"Flera speciallägen

För att du ska kunna anpassa pumpen efter olika typer av behov finns ett turboläge (snabbuppvärmning), för de tillfällen när temperaturen behöver stiga snabbt, sovläge (automatisk ökning/sänkning av temperaturen de första två timmarna och därefter bibehållen temperatur), frostvaktsfunktion och en 24 h-timer."
 
C
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är definitivt värt att INTE köra på noname-pumpar. De maskiner med 5 års garanti eller mer är de som man skall kika efter. Då får du trygghet och lugn och ro för väldigt lite pengar. Du får en maskin med 5 års garanti installerad och klar för 10 kkr om du bara kikar runt lite. Självklart skall maskinen vara tillräcklig (och helst lite till) för ytan den skall värma. Alternativt så sätter man två eller fler pumpar.
Jag har 5 pumpar, alla märkespumpar med 5 års garanti. Den dyraste 17 kkr, den billigaste 10 kkr. Den äldsta är nu över 8 år och den bara kör på och värmer (och kyler när jag så önskar). Inget strul alls och inte mer än det sedvanliga underhållet (alltså att rengöra filter några ggr per år). Billigare, enklare och slappare än så blir det knappt.

Edit; 5 pumpar i två hus.
Vill du berätta vad det är för pumpar " med 5 års garanti installerad o klar för 10.000:-" vore jag tacksam....
 
C carra skrev:
Vill du berätta vad det är för pumpar " med 5 års garanti installerad o klar för 10.000:-" vore jag tacksam....
Invest living. Installerades för ca 1,5 år sedan. Jag har sett små Mitsubishi och liknande för ungefär samma pengar. Dock kan det vara fel säsong just nu då det är högtryck för att få varmt. Jag beställde under lågsäsong.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Men invest pumparna är ju no-name pump... samma som julas, Harald osv...
visst den har ett märke men det har julas också, Anslut.

Jag har julas billiga luftvärmepump i garaget (47m2), snurrar på kanon och inga störningar.
Installerade den själv (är certifierad kyltekniker men jobbar inte med det varje dag) och vacumsög den i några timmar innan den startades.

Kör på frostfriläget och drar på lite när jag är där längre tider samt lite ac på sommaren, drar runt 1100-1200kwh per år för den drifttiden.

Så den är avbetald :)
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Men invest pumparna är ju no-name pump... samma som julas, Harald osv...
visst den har ett märke men det har julas också, Anslut.

Jag har julas billiga luftvärmepump i garaget (47m2), snurrar på kanon och inga störningar.
Installerade den själv (är certifierad kyltekniker men jobbar inte med det varje dag) och vacumsög den i några timmar innan den startades.

Kör på frostfriläget och drar på lite när jag är där längre tider samt lite ac på sommaren, drar runt 1100-1200kwh per år för den drifttiden.

Så den är avbetald :)
Precis. Den är ett märke OCH har 5 års garanti. Det har inte anslut, appliance, osv.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Invest living....
Invest är ju en typisk no-name-kinapump. Först säger du att man ska undvika dom, sen säger du att man ska köpa en sån?
Jula säljer Qlima. Det är precis lika mycket ett märke som Invest.
 
useless useless skrev:
Invest är ju en typisk no-name-kinapump. Först säger du att man ska undvika dom, sen säger du att man ska köpa en sån?
Jula säljer Qlima. Det är precis lika mycket ett märke som Invest.
För mig var/är inte invest living (jag vet inte om det är samma som invest) ett noname. Oavsett vad så är 5 års garantin det absolut viktigaste ur mitt perspektiv. Att veta att jag har uppvärmning i minst 5 år utan att det kostar mig mer än jag betalt. Qlima ger 2 års garanti.
 
T
sir_daniel sir_daniel skrev:
Men invest pumparna är ju no-name pump... samma som julas, Harald osv...
visst den har ett märke men det har julas också, Anslut.

Jag har julas billiga luftvärmepump i garaget (47m2), snurrar på kanon och inga störningar.
Installerade den själv (är certifierad kyltekniker men jobbar inte med det varje dag) och vacumsög den i några timmar innan den startades.

Kör på frostfriläget och drar på lite när jag är där längre tider samt lite ac på sommaren, drar runt 1100-1200kwh per år för den drifttiden.

Så den är avbetald :)

Vilken värme håller du i garaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.