Dörren är låst men nyckeln snurrar bara runt runt i låset utan motstånd. Låssmeden upptagen 1.5 vecka.
Kan jag fixa detta själv på nå vis?
 
Du är alltså på utsidan?
Borde ju finnas någon låssmeds-jour som man kan kalla på.
Men har du ingen extradörr/bakdörr?
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Vredmedbringan hoppat av, lossnat eller gått av? Funkar vredet innefrån (om du kommer in annan väg)?
 
Det var verkstan jag inte kom in i.
Jag stod och meckade i 10 min och helt plötsligt gick det att låsa upp.
Öppnade dörren och provade låset med dörren öppen. Det fortsätter att bara snurra.
Men nu är det ju onfen panik längre.
Hade lovat dottern att vi skulle börja måla om hennes rum ikväll och hade alla prylar till det i verkstan.
Nu får det stå olåst till jag fått tag i nån låssmed.
Tack för hjälp och stöd!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tror inte du behöver låssmed, tror att du klara det själv eventuellt med hjälp här ifrån.

Börja med att skruva loss vredet på insidan så lossnar även kåpan på utsidan.
Innanför låsvredet sitter två skruvar som håller låscylindern på utsidan, kolla så dom är åtskruvade, om dom är det tar du bort skruvarna å då lossnar låscylinder å du kan ta bort den och se hur låscylindern ser ut på baksidan.
 
  • Gilla
starmanin och 1 till
  • Laddar…
Ja, borde vara medbringaren som är halvt av va? (Med tanke på att den öppnades till slut). Men kanske inte lätt att få tag på en ny utan låssmeden eller?
 
Sitter låscylindern löst?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Sitter låscylindern löst?
Nej..

Jag tror jag byter hela låset om jag inte ser något uppenbart fel när jag skruvar dän det.

Har bott i hus länge men första gången jag får problem med lås. Ingen kunskap märker jag.
 
Hos en låssmed så kan man beställa cylinder med samma konfiguration som man redan har men risken är att gamla nycklar inte fungerar i nya låset pga slitna nycklar, om låssmeden gör nya nycklar så är det inte säkert att dessa fungerar i gamla cylindrarna pga slitna cylindrar.

Vi hade det bekymret när vi satte lås på altandörren och gjorde nya nycklar också.
Flera år senare när vi byggde ut garaget och bytte alla ytterdörrar så köpte vi en helt ny cylinder & nyckeluppsättning, vi valde då kopieringsskyddade serien ASSA d12.
 
Om du låser ett helt varv så kan cylinder roddaren ha skadats vid montage vilket kan ge liknande fel.
Om du har ett äldre assa evolution låshus så kan allt möjligt vara fel och då är det bara att byta låshuset till ett nytt.
Om du monterar bort låscylindern och behör så kan du testa låshusets funktion med en skruvmejsel med dörren på vid gavel, om det är en delar cylinderroddare så testa så endast en av dom påverkas åt gången.
Demmpa Demmpa skrev:
Hos en låssmed så kan man beställa cylinder med samma konfiguration som man redan har men risken är att gamla nycklar inte fungerar i nya låset pga slitna nycklar, om låssmeden gör nya nycklar så är det inte säkert att dessa fungerar i gamla cylindrarna pga slitna cylindrar.

Vi hade det bekymret när vi satte lås på altandörren och gjorde nya nycklar också.
Flera år senare när vi byggde ut garaget och bytte alla ytterdörrar så köpte vi en helt ny cylinder & nyckeluppsättning, vi valde då kopieringsskyddade serien ASSA d12.
Nya nycklar gjorda efter nyckeldelning på en modern datorstyrd nyckelmaskin eller en kodnyckelmaskin bör fungera om maskinerna är rätt inställda.
Nya låscylindrar kan man ofta göra så slitna nycklar fungerar i.
 
1 123abc skrev:
Nya nycklar gjorda efter nyckeldelning på en modern datorstyrd nyckelmaskin eller en kodnyckelmaskin bör fungera om maskinerna är rätt inställda.
Nya låscylindrar kan man ofta göra så slitna nycklar fungerar i.
Låssmeden läste av en gammal sliten nyckel i en ”tolk” och skrev av det femsiffriga numret. Sedan gjorde han cylindern och några nycklar.

Dom gamla cylindrarna var 40 år gamla, det var stor skillnad i dom olika cylindrarna, vissa gamla nycklar var också svåra i dom gamla låsen.
 
S starmanin skrev:
Jag tror jag byter hela låset om jag inte ser något uppenbart fel när jag skruvar dän det.
Har bott i hus länge men första gången jag får problem med lås. Ingen kunskap märker jag.
Att mecka lås är inte så komplicerat.
Börja med att kolla bilden här så får du terminologin klar för dig:
cylinder_1.gif

Du kan prova cylindern i näven, vrider du på nyckeln i låset ska det snurra på baksidan. Om det gör det konsekvent är det kanske inte cylindern som är kass i första hand och möjligt att byte inte hjälper då.
Så länge du inte har cylinderringen och vredet på plats så kan du säkert se in i dörren vad problemet är när du vrider på nyckeln och varför det inte händer rätt saker.
 
  • Gilla
starmanin och 2 till
  • Laddar…
Skruvade ur låset och det är uppenbarligen något i cylindern som har gått sönder. Det ramlade ur metallbitar som brutits sönder av någon anledning.
 
  • Wow
tompaah7503
  • Laddar…
Ta då med dig låscylindern och alla delar som trillade bort samt en nyckel å gå till en låssmed så vet han exakt typ av roddare mm det är, antingen byter han några delar eller gör en ny exakt lika dan cylinder.


Om du vill lägga upp en bild på cylindern (& ev nyckel) så se till att maskera siffrorna och taggarna på nyckeln.
Med siffrorna eller nyckelutseende så kan ”vem som” göra ny nyckel.
Med en bild på nyckeln så går det enkelt att 3D-skriva ut en ny nyckel.
 
En bild av vad som är trasigt (om du fotograferar låscylindern så se till att instansade nummer inte syns, att tejpa över numret vid fotograferingstillfället är det lättaste, det finns aldrig någon orsak att fotografera nycklar) du kanske kan laga det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.