L lordi skrev:
Jo, fast det gäller ju nybyggnation, för att klara energikraven enligt BBR.
Gäller det ett äldre hus kan man bortse från detta.

Saxat ur ctc's manual:
  1. Ange maximum elpatroneffekt. Välj mellan 0,0 - 9,0 kW i steg om 0,3 kW. Detta värde kan senare inte ändras utan att vissa delar byts ut. Man har dock 7 dagars ångertid att bryta strömmen och ändra värdet. Funktionen är anpassad till nybyggnadsreglerna BBR. Installatören ska knappa in den fyrsiffriga koden 8818, under meny: Service/Fabriksinst kodad, inom en vecka, detta låser maximal effekt.
Det är ju bara låta bli att göra detta.
 
R RoBo skrev:
Det är ju bara låta bli att göra detta.
Ja, jag vet faktiskt inte om någon kontrollerar att det är gjort. Möjligtvis att kontrollansvarig kanske vill ha ett intyg på det.
Jag själv har aldrig fått frågan iaf.
 
J
L lordi skrev:
Ser inga problem med att hålla sig till BBR-kraven i ett nytt hus
Inte jag heller , men det kan bo många i ett hus och alla vill duscha morgon och kväll .
OJ OJ då räckte inte VV till för kompressor och El-patron orkar inte när patron är blockerad på lägre nivå i kraft det var det jag ville belysa som en fallgrop att åka i
Det med BBR:s regelverk är för att värma huset och det står inget om VV , men det är samma värmekälla för värme och VV
 
L lordi skrev:
Ja, jag vet faktiskt inte om någon kontrollerar att det är gjort. Möjligtvis att kontrollansvarig kanske vill ha ett intyg på det.
Jag själv har aldrig fått frågan iaf.
Har ännu inte hört krav från någon kommun att det skall vara med i kontrollplanen, och ingen kollar det heller.
 
J jojo123 skrev:
Inte jag heller , men det kan bo många i ett hus och alla vill duscha morgon och kväll .
OJ OJ då räckte inte VV till för kompressor och El-patron orkar inte när patron är blockerad på lägre nivå i kraft det var det jag ville belysa som en fallgrop att åka i
Det med BBR:s regelverk är för att värma huset och det står inget om VV , men det är samma värmekälla för värme och VV
Ja, det är ett spel för gallerierna. Sätter man då in en extra elberedare så spelar det ju ingen roll om man blockerar elpatronen i VP.
Ska man ta energibesparingen på allvar, borde HELA hushållets förbrukning räknas in. T ex att man inte får överstiga en viss årsförbrukning sett till antal personer i hushållet.

Såhär står det på boverkets hemsida:
"Kravet gäller den energi som vid normalt brukande levereras till byggnaden för uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och fastighetsenergi. Hushållsenergi eller verksamhetsenergi räknas inte in."

Varmvatten räknas in, men inte hushållsel
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Ska förhoppningsvis strax få den pumpen installerad själv så är nyfiken på hur det gått? Räcker varmvattet till eller får sist upp på morgonen duscha kallt? :)
 
J Jensa86 skrev:
Ska förhoppningsvis strax få den pumpen installerad själv så är nyfiken på hur det gått? Räcker varmvattet till eller får sist upp på morgonen duscha kallt? :)
Hej!

Vi tycker att vattnet räcker till rätt bra, har inte upplevt behov av någon extra tank. Nu duschar inte alla på morgonen men minst två personer, och vi har aldrig behövt duscha kallt i alla fall. Jag vill gärna ha så varmt som möjligt dessutom.
Någon gång har inställningen råkat hamna på eko och då har vi fått ställa om till normal när vi kört badkaret (som är stort!). Pumpen är även kopplad till poolen sommartid.
 
T Täppan22 skrev:
Hej!

Vi tycker att vattnet räcker till rätt bra, har inte upplevt behov av någon extra tank. Nu duschar inte alla på morgonen men minst två personer, och vi har aldrig behövt duscha kallt i alla fall. Jag vill gärna ha så varmt som möjligt dessutom.
Någon gång har inställningen råkat hamna på eko och då har vi fått ställa om till normal när vi kört badkaret (som är stort!). Pumpen är även kopplad till poolen sommartid.
Det låter bra, tack för infon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.