Jag håller på att sätta upp en bröstlist i hallen. På vissa bitar av väggarna finns det elkablar i väggarna. Där har jag valt att sätta listen med montagelim i stället för spik eller skruv, PL 300 i detta fallet. Det har blivit så hittills att jag har kunnat sätta en tving som press, men jag är inte klar ännu.
Hur lång torktid är det för montagelim av den här typen? (Jag har låtit det sitta i flera timmar för säkerthets skull)

Och en fråga i sammanhanget, jag har en patronspruta för limpatronen. Den är fruktansvärt trög och tungarbetad. Man får smärtor i händerna och högt blodtryck när man använder den. Det är en modell (förmodligen lågbudget?) som är som ett halvt rör där patronen ligger och med pumphandtag på vanligt sätt i bakändan. Det finns ju andra modeller som är liksom öppna, ett bildexempel: Clas Ohlson nr 40-7006. Är sådana sprutor mer lättjobbade och greppvänliga än mitt "halvrör"?
 
Det finns bättre sättlimmer som fixerar det man ska limma direkt, typ Casco extremfix.
Ett annat alternativ att slippa tvingar, är att man samtidigt med sättlimmet punktlimmar med smältlim, då sitter det man limmar fast direkt medans sättlimmet torkar.
En billig skelettpistol är hopplös att jobba med när det gäller sättlim, som oftast är trögare att trycka ut än te.x silikon.
Sen hänger det även på hur stort utgångshålet i pipen är.
Men en riktigt bra pistol, med bra utväxling är värd varenda krona...OM man gör det ofta, annars kan det vara onödiga pengar.
 
Det finns även trycklufts- och batteridrivna fogsprutor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.