Hej,

Har precis hittat hit till Byggahus-forumen och inser att jag kanske här kan få lite svar på vägen mot det beslut som jag är på väg att ta. Är totalt novis på området så ber er se med de allra ödmjukaste ögonen på min fråga och situation :)

Har hux flux fått en riktig renoveringsdröm till stuga i min ägo. Renoveringsdröm sett till läge (på en mark som har mycket lång historia från min släkt) och sett till att jag varit på väg att bygga ny stuga i närheten, men inte kommit till skott för att just renovera ngt står högt på listan. Stugan är dock en renoveringsmardröm i ett annat avseende.
Historien bakom stugan är att det är en timmerstuga i norra Dalarna, minst 100 år gammalt, som forslats till platsen den står på idag någon gång på 60-70 talet. Stugan har torpargrund, är ca 72 kvm och isolerad + pärlspontad på insidan någon gång kring dessa årtionden. I mitten på 80-talet sprang ett rör läck och golvet blev fuktskadat på sina ställlen. Ägaren lämnade då huset för att, ta tag i problemet senare, vilket dock aldrig gjordes.
Huset har således stått obebott & ouppvärmt i ca 30 år. Taket som är av ngt slags papp har blivit slitet av väder och vind och det har läckt in i x antal år.
I höstas var jag uppe för att se över stugans skick och det ser ut som så: Timrmret är helt OK utvändigt, väldigt tort och sprucket men inget uppseendeväckande. Däremot är det mycket mögel inomhus (12 olika mögelkulturer enligt provsvaret jag precis fått). Jag rev en av de inneväggar som är mest usatt av mögel och timret bakom pärlspont och isolering är blött. Golvplankorna som ligger närmast denna vägg är murket och mjuk.

Lyckades få tag i byns timmerman som kom och tog sig en titt. Han tycker att det är "intressant" att fortsätta riva innerväggarna och sätt in luftavfuktare(?) för att torka ur timret, för att sedan ta ett beslut om huruvid det är värt att renovera. Innan dess självklart få tätt taket (vilket jag kan få gjort kostnadsfritt pga att material och kunskap finns i släkten).

Jag såg väldigt potitivt på detta just där och då, men nu när månaderna har gått och dessutom provsvaret på möglet kom så tvekar jag igen. Främst för att jag inte vet OM det går att få detta hus beboeligt till en rimlig kostnad och OM det går att få det hälsosamt igen i och med allt mögel...

Tankar, idéer och tips på nästa steg från någon med kunskap tas tacksamt emot!
Är det dumhet att låta riva det eller dumt att renovera det? :)

Ska nämn att vi har tätat taket med presenning för att förhindra att det fortsätter att forsa in vatten.
 
M Mel P skrev:
Hej,

Har precis hittat hit till Byggahus-forumen och inser att jag kanske här kan få lite svar på vägen mot det beslut som jag är på väg att ta. Är totalt novis på området så ber er se med de allra ödmjukaste ögonen på min fråga och situation :)

Har hux flux fått en riktig renoveringsdröm till stuga i min ägo. Renoveringsdröm sett till läge (på en mark som har mycket lång historia från min släkt) och sett till att jag varit på väg att bygga ny stuga i närheten, men inte kommit till skott för att just renovera ngt står högt på listan. Stugan är dock en renoveringsmardröm i ett annat avseende.
Historien bakom stugan är att det är en timmerstuga i norra Dalarna, minst 100 år gammalt, som forslats till platsen den står på idag någon gång på 60-70 talet. Stugan har torpargrund, är ca 72 kvm och isolerad + pärlspontad på insidan någon gång kring dessa årtionden. I mitten på 80-talet sprang ett rör läck och golvet blev fuktskadat på sina ställlen. Ägaren lämnade då huset för att, ta tag i problemet senare, vilket dock aldrig gjordes.
Huset har således stått obebott & ouppvärmt i ca 30 år. Taket som är av ngt slags papp har blivit slitet av väder och vind och det har läckt in i x antal år.
I höstas var jag uppe för att se över stugans skick och det ser ut som så: Timrmret är helt OK utvändigt, väldigt tort och sprucket men inget uppseendeväckande. Däremot är det mycket mögel inomhus (12 olika mögelkulturer enligt provsvaret jag precis fått). Jag rev en av de inneväggar som är mest usatt av mögel och timret bakom pärlspont och isolering är blött. Golvplankorna som ligger närmast denna vägg är murket och mjuk.

Lyckades få tag i byns timmerman som kom och tog sig en titt. Han tycker att det är "intressant" att fortsätta riva innerväggarna och sätt in luftavfuktare(?) för att torka ur timret, för att sedan ta ett beslut om huruvid det är värt att renovera. Innan dess självklart få tätt taket (vilket jag kan få gjort kostnadsfritt pga att material och kunskap finns i släkten).

Jag såg väldigt potitivt på detta just där och då, men nu när månaderna har gått och dessutom provsvaret på möglet kom så tvekar jag igen. Främst för att jag inte vet OM det går att få detta hus beboeligt till en rimlig kostnad och OM det går att få det hälsosamt igen i och med allt mögel...

Tankar, idéer och tips på nästa steg från någon med kunskap tas tacksamt emot!
Är det dumhet att låta riva det eller dumt att renovera det? :)

Ska nämn att vi har tätat taket med presenning för att förhindra att det fortsätter att forsa in vatten.
Säger som timmermannen men nu vet jag inte hur mycket ni har gjort exakt men jag skulle öppnat upp allt.
Riv upp golv, väggar och innertak.
Golvreglarna är ju säkert murket och dåligt.
Allt som är dolt måste öppnas upp.
Se till så att ingen skit finns kvar. På med värme och vänta.
Borde lösa era problem.
Hoppas du är med på hur jag menar :D
Man blir nyfiken när det gäller gamla timmerhus
 
P Pappa1986 skrev:
Säger som timmermannen men nu vet jag inte hur mycket ni har gjort exakt men jag skulle öppnat upp allt.
Riv upp golv, väggar och innertak.
Golvreglarna är ju säkert murket och dåligt.
Allt som är dolt måste öppnas upp.
Se till så att ingen skit finns kvar. På med värme och vänta.
Borde lösa era problem.
Hoppas du är med på hur jag menar :D
Man blir nyfiken när det gäller gamla timmerhus
TACK för snabbt svar!
Ja man är ju nyfiken på att undersöka vidare.

Men om det går att få torrt och inte är genomruttet, kan det då finnas en chans att få huset hälsosamt även om möglet naggat på timret bakom pärlsponten?

Vad tror du @Pappa1986 eller någon annan

Vi kommer avvakta med att göra något alls tills i vår.
 
M Mel P skrev:
TACK för snabbt svar!
Ja man är ju nyfiken på att undersöka vidare.

Men om det går att få torrt och inte är genomruttet, kan det då finnas en chans att få huset hälsosamt även om möglet naggat på timret bakom pärlsponten?

Vad tror du @Pappa1986 eller någon annan

Vi kommer avvakta med att göra något alls tills i vår.
Timmerhus går alltid att fixa. När det väl är torrt kan man avgöra om något timmer behöver bytas, eller om det räcker med någon form av sanering. Det är ju främst äkta hussvamp man inte vill ha, men eftersom du inte nämner det, verkar det inte vara aktuellt i ditt fall. Att laga lite timmer eller byta någon stock fixar en timmerman på någon vecka. Ingen astronomisk kostnad. Men att total renovera huset (tak, fönster, golv, innersida av timmer väggar, el?) osv kommer kosta. Man brukar säga att det inte blir billigare än att riva och bygga nytt. Så gör en budget, bedöm hur mycket du vill satsa, och ta beslut. Lägg upp bilder!
 
  • Gilla
Mel P
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Timmerhus går alltid att fixa. När det väl är torrt kan man avgöra om något timmer behöver bytas, eller om det räcker med någon form av sanering. Det är ju främst äkta hussvamp man inte vill ha, men eftersom du inte nämner det, verkar det inte vara aktuellt i ditt fall. Att laga lite timmer eller byta någon stock fixar en timmerman på någon vecka. Ingen astronomisk kostnad. Men att total renovera huset (tak, fönster, golv, innersida av timmer väggar, el?) osv kommer kosta. Man brukar säga att det inte blir billigare än att riva och bygga nytt. Så gör en budget, bedöm hur mycket du vill satsa, och ta beslut. Lägg upp bilder!
Håller med, men det ger ett hjärta, en själ i att renovera ett gammalt timmerhus istället för att bygga helt nytt. :D(y)
 
  • Gilla
Mel P
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Håller med, men det ger ett hjärta, en själ i att renovera ett gammalt timmerhus istället för att bygga helt nytt. :D(y)
Håller helt med dig. Jag räddar ett timmerhus alla dagar i veckan. Ville bara lyfta fram ett det kostar kanske lika mycket som nytt. Dvs ganska mycket. Men det beror mycket på vilken standard TS har tänkt sig. Att bara rädda stommen och skalet på huset behöver inte bli extremt dyrt, men sedan sak ju skalet innehålla något, och då springer det gärna iväg.
 
  • Gilla
  • Älska
Mel P och 1 till
  • Laddar…
Spännande! Vill gärna se bilder. Lycka till!
 
  • Gilla
Mel P
  • Laddar…
Timmermannen har rätt till 100%. Riv bort det som stängt in fukt. Torka upp. Det finns medel för att döda mögel. Det kan bli hur fint som helst.
 
  • Gilla
Mel P och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Just nu ser stugan inte mycket ut för världen som ni förstår, men den kan bli riktigt mysig. Och det är ju positivt att ni tror på att den faktiskt kan bli beboelig - känns jättekul:)

Under den utstickande altanen ni kan skymta på vänstra kortsidan finns en källare som tidigare fungerat som "SPA avdelning", med dusch och bastu... Den delen ligger alltså inte under huset utan bara under stora altanen. Där har vattnet från regn och smältsnö forsat in i åratal så golvet är täckt med minst 25 cm vatten. Den källaren funderar jag på att fylla igen helt och hållet. Några tankar, tips och ideer om det?
 
  • Två personer betraktar en röd stuga med snötäckt tak och altan i vinterskog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelskador under en träaltan med synliga bjälkar och mörkare fläckar på träytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en stuga med träväggar, möbler och flyttkartonger, indikerar renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en stuga med träväggar och tak, möbler och lådor. Person står i dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanelklädd köksinteriör med öppna och oorganiserade skåp i en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
M Mel P skrev:
Tack för alla svar!
Just nu ser stugan inte mycket ut för världen som ni förstår, men den kan bli riktigt mysig. Och det är ju positivt att ni tror på att den faktiskt kan bli beboelig - känns jättekul:)

Under den utstickande altanen ni kan skymta på vänstra kortsidan finns en källare som tidigare fungerat som "SPA avdelning", med dusch och bastu... Den delen ligger alltså inte under huset utan bara under stora altanen. Där har vattnet från regn och smältsnö forsat in i åratal så golvet är täckt med minst 25 cm vatten. Den källaren funderar jag på att fylla igen helt och hållet. Några tankar, tips och ideer om det?
Kommer säkert att bli kanonfint.
Bara du öppna upp golv,väggar och tak så kommer ni garanterat få bort all fukt mm.
Ska bli roligt att följa.
Bara ni öppna upp allt så kommer ni få bukt med problemen.
 
En snickare som jag känner brukar säga: Den som gräver ett hål i marken får det ofta fyllt med vatten. Ett första steg kanske är att ordna en dränering? Det kräver förmodligen att du tar dit någon som kan gräva ut runt källaren. Bygga Hus har en video om hur det går till.

Fyller du ut kan du fortfarande få in vatten. Huset ser ut att liga i en sluttning så då tränger det in på ena sidan. Är det betong utan tätning på utsidan kommer den att suga åt sig vatten och så sipprar det ut inne i källaren. Det kanske kommer vatten ovanifrån också.

Eftersom du verkar känna en bra timmerman kan du kanske börja med att be honom om råd? Han verkade ju ha stenkoll.
 
Ser källaren välbyggd ut för övrigt? Tänker att om det sluttar tillräckligt kanske det går att bila upp en del av väggen där marken är som lägst och få in luft och ljus, så kanske den går att använda igen? Med en ny altan utanför och ett riktigt tak eller en utbyggnad ovanpå istället för nuvarande altan?
 
Om inte timran har någon katastrofalt stor rötskada så brukar den oftast gå att rädda. Ruttna stockar går att byta och mögel går att utrota.
Rent allmänt brukar timmerhus vara sanerbara just för att konstruktionen är så enkel utan täta skikt.

Jag skulle preliminärt betrakta huset som en stomme och en grund och resten skräp........ men riva bort all inklädnad och isolering invändigt innan du bestämmer dig för ingen vet vad som döljer sig där inne. Ha ordentligt andningsskydd och bra ventilation då du river så du inte skaffar dig mögelallergi.
När du vet vad du har kan du ta ett slutgiltigt beslut.

En underjordisk spa-avdelning kanske går att bygga om till potatiskällare eller något annat trevligt grovutrymme men annars tror jag inte att den har något större värde.
 
  • Gilla
Mel P och 1 till
  • Laddar…
Fint hus, kan var värt att fylla igen källare, satsa på taket och bostadsvåningen
Den öppna spisen ser ut vara fast i yttervägen vilket kan leda till att det kondens och fuktskador
 
  • Gilla
Mel P
  • Laddar…
N Nicke_R skrev:
Fint hus, kan var värt att fylla igen källare, satsa på taket och bostadsvåningen
Den öppna spisen ser ut vara fast i yttervägen vilket kan leda till att det kondens och fuktskador
Jag måste alltså riva öppna spisen också, antar jag. Ska man sedan undvika att ha den fast i ytterväggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.