Hej!

Ska inom den närmsta tiden skriva kontrakt på husbygge. Vi kommer välja en av de etablerade hustillverkarna med totalentreprenad och den enda frågan som hänger i luften nu är extra markarbeten innan grunden kan gjutas.

Har en bra dialog med hussäljaren och han har varit i kontakt med en schaktfirma här i staden som har gett oss en offert på extra uppfyllnad under grund.

Så här ligger det till. Tomten är iordningställd av kommunen. Höjden ligger på ca +12.20. För att kunna börja gjuta grunden behöver vi extra fyll upp till ca +13.00, alltså ungefär 80cm. Inga andra arbeten behöver göras utan det är endast uppfyllning som ska göras.

Detta har vi fått en offert på, priset hamnar på 102000kr för att fylla 200m2 från +12.20 till +13.00.

Rent spontant känns detta otroligt dyrt. Vad tror ni?
 
Det är typ 160m3 som behövs. Typ 20-25 lass plus typ 1d med traktor/grävare för att planera ut det. Är det med moms blir det typ 4000kr/lass. Rätt billigt skulle jag säga.

(Förmodligen tar det 2d att lägga ut det plus hyra/etablering för en rätt stor vält.)
 
Bör nämnas att samma firma lämnade offert på 168k för att fylla hela tomten (1100m2) upp till gatunivå. Detta efter ett missförstånd då de inte förstod att vi endast ville fylla för att kunna gjuta grunden. Därför reagerade jag på att 200m2 kostar 100k medan 1100m2 kostar 168k.
 
En skillnad är väl att där huset skall ligga måste det packas också. Det kan troligen också skilja lite i kvalitet på fyllnadsmassorna om det skall byggas på det.

När du skriver 200 kvm, är det precis så stort som huset är, eller räknar du en bit utanför huset? Byggfirman kommer att vilja ha mark att arbeta ifrån, så du behöver 1 - 2 m utfyllnad runt huset, plus material till en slänt utanför det.
 
W Weissach skrev:
Bör nämnas att samma firma lämnade offert på 168k för att fylla hela tomten (1100m2) upp till gatunivå. Detta efter ett missförstånd då de inte förstod att vi endast ville fylla för att kunna gjuta grunden. Därför reagerade jag på att 200m2 kostar 100k medan 1100m2 kostar 168k.
Då skulle jag passa på att ta uppfyllnad av hela tomten.
 
200m2 har de räknat på, byggyta på huset blir mindre ca 175-180m2. Jag förstår att det kan skilja på kvalitet på materialet osv men 100k för 200m2 och 68k för resterande 900m2 känns väldigt lustigt. I den tidigare offerten nämns även packning av material på resterande del av tomten.

Enligt vad jag kunnat räkna mig till själv med materialkostnad osv så borde det hamna någonstans mellan 30-50k max...
 
Har du tagit transportkostnaden i det? Det är oftast den stora kostnaden. Om vi antar 25 lass, så är 30 000 helt orimligt lågt, troligen även om grustaget ligger 100m bort.
 
  • Gilla
peter.sernstad och 1 till
  • Laddar…
Du har fått ett bra pris skulle jag säga. Min huvudräkning säger att det borde gå åt närmare 200 kubik grus när det är packat och klart. Man får på c:a 18 kubik på bil och släp och om du inte har långt till bergtäkten så ligger priset per lass på 7-8 tkr inkl. moms och transport. Det innebär att entreprenören har 24 tkr kvar för 2 dagar med grävmaskin med maskinist och en gubbe med padda. I det ska också rymmas transport av grävmaskin till och från din tomt. Det blir ingen räksmörgås på fredagen för denna entreprenören låter det som.

Priset för uppfyllnad av hela tomten är löjligt billigt.

Men som alltid är det bra att ta in flera offerter så du har något att jämföra med.
 
Ja, fler offerter är nu på gång så vi får se vart vi hamnar. Jag har inga tidigare erfarenheter av sådant här så därför kändes det väldigt dyrt. Även hussäljaren reagerade på priset.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du har fått ett bra pris skulle jag säga. Min huvudräkning säger att det borde gå åt närmare 200 kubik grus när det är packat och klart. Man får på c:a 18 kubik på bil och släp och om du inte har långt till bergtäkten så ligger priset per lass på 7-8 tkr inkl. moms och transport. Det innebär att entreprenören har 24 tkr kvar för 2 dagar med grävmaskin med maskinist och en gubbe med padda. I det ska också rymmas transport av grävmaskin till och från din tomt. Det blir ingen räksmörgås på fredagen för denna entreprenören låter det som.

Priset för uppfyllnad av hela tomten är löjligt billigt.

Men som alltid är det bra att ta in flera offerter så du har något att jämföra med.

Uppdatering. En vän till mig som byggde förra året behövde fylla extra, närmare bestämt 110 ton. För detta tog entreprenadfirman 17000kr. Så som jag räknat på det så behöver jag strax över det dubbla, vilket borde resultera i ett pris på ca 40-45k. Frågan är då om min offert är orimlig eller om priset han betalade är orimligt lågt?
 
17000kr får du inte ens 16h grävare med förare för. Så, nej det var helt orimligt. För endast massor utan transport mm var det fullt rimligt.
 
R Robert-san01 skrev:
17000kr får du inte ens 16h grävare med förare för. Så, nej det var helt orimligt. För endast massor utan transport mm var det fullt rimligt.
Firman som fyllde hos honom gjorde detta i samband med att grunden skulle gjutas osv så maskiner och folk fanns redan på plats.

Samma sak är det för mig. Firman som jag fick offerten från skulle i samband med fyllningen sedan gjuta grunden. Tycker fortfarande att 100k för detta är helt galet.
 
Oavsett om maskiner mm är på plats kostar det ca 1000kr/h för traktor/grävare med maskinist. Spadjon kostar också typ 450kr/h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.