K
Startar en tråd om årets mussäsong som borde dra igång nu när temperaturen börjar närma sig noll utomhus på nätterna.

Hörde ett väldigt prasslande vid husknuten igår när jag bytte däck. Satte ut två fällor med lite ost och på morgonen hade jag två döda möss i dem. Gillrade fällorna på nytt men har inte fått någon mus under dagen.. Har inte sett några övriga spår av mössen än i år.

Hut ser det ut hos er?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp, fällorna i vedboden har plockat möss de senaste veckorna. Två stycken i förra veckan.
 
Plockat 5 st på kattvinden, och 5 st runt husets grund i år. Rekord för 2 år sen var typ 70-80 möss under nån månads tid, förra året bara nån enstaka.
 
5 st har det blivit på vinden i år. Synd att man inte kan lämna katten där under natten.
Vad använder ni för bete ? Lakrits brukar jag använda det fungerar utmärkt.
 
K Kallebo skrev:
Startar en tråd om årets mussäsong som borde dra igång nu när temperaturen börjar närma sig noll utomhus på nätterna.

Hörde ett väldigt prasslande vid husknuten igår när jag bytte däck. Satte ut två fällor med lite ost och på morgonen hade jag två döda möss i dem. Gillrade fällorna på nytt men har inte fått någon mus under dagen.. Har inte sett några övriga spår av mössen än i år.

Hut ser det ut hos er?
Frbskt också!! Har glömt att ringa och be om påfyllning av råttgift. Tack för påminnelsen...
 
Kör med russin, funkar bra både inne och ute. Vissa beten har en tendens att försvinna när det regnar ute
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
men har inte fått någon mus under dagen
Suck, nej, vem 17 har väl det? :sick::dizzy:
 
  • Gilla
  • Wow
RoBo och 2 till
  • Laddar…
R
Mjölner fällan med ost eller raider(fast det känns lite vemodigt på så rara ärtor)

Två igår på förra årets ost, så de är inte så kinkiga.
 
Jag brukar mata mina med solrosfrön i uteförrådet. Det tycker dom om. En vinter var det en stackare som tog sig in i hinken med fågelmat och blev instängd. Troligen hade den inte svultit ihjäl utan den dog troligen av stress.
 
Tog tre stycken under diskbänken i natt, förra året tog jag en på hela säsongen. Dags att förnya giftförrådet....
 
Har aldrig sett eller hört en enda inomhus. Utomhus tar katten hand om dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.