A
Har en timmer stuga som jag har byggt t och isolerat. Trodd detta skulle stoppa mössen men så blev det inte. På alla väggar sitter nu stående panel förutom en vägg som är liggande trästockar.
Musband ska man väl sätta där det är springor mellan panel och lock? Men då jag har spontad panel så blir det inga hålrum för musen att klättra in i.
Ska jag sätta ett musband utanpå panelen så att musen inte kan klättra upp på fasaden?
Och sedan försöka fästa nät under huset för jag tror det blivit glipor där som den kan ta sig igenom.
Eller finns det ngn bättre ide?
 
J
Dom klättrar bra dom små liven , nästan omöjligt att hålla dom ute och inte många mm hål för att komma in , kan gå in lite överallt , en klassiker är genomförningar för vatten och avlopp , jag stoppade i ståltvagor runt på undersidan lika som gumman gör rent med när det sitter fast i en gryta Inte stålull det gräver dom sig i genom
 
R
Köp lite rostfritt gnagarskydd typ ull o nät o peta in i olika hål.

Köp sedan ett gäng musfällor
En klassisk musfälla med blå bas och gul utlösare.

Mössen tycker att du har det varmt o gött hemma, du får skaffa katt.

En photoshoppad bild på en vit katt som håller i ett guldfärgat vapen framför eldslågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
A
Men dom klarar alltså att klättra upp för panel? Eller är det mest troligt att dom tar sig in från undersidan?
 
A
ståltvagor?
 
R
Snälla.snickaren skrev:
Men dom klarar alltså att klättra upp för panel? Eller är det mest troligt att dom tar sig in från undersidan?
De klarar att klättra upp på vilken panel som helst. Men troligtvis får du in de via grunden vid någon genomföring.
 
J
Snälla.snickaren skrev:
ståltvagor?
En sån här Stålboll var mer exakt namn
 
  • Rostfri stålboll för rengöring, ofta använd vid byggprojekt för att rengöra verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knyckla ihop kycklingnät i panelen, och där det är lite plant och "lådaktigt" kan man använda lecakulor... går inte att gräva sig igenom. Jag hällde det under köksbänken på landet och har inte haft in en mus DEN vägen sen dess... men dom är uppfinningsrika, dom små liven….
 
  • Gilla
matte_1986
  • Laddar…
J
Snälla.snickaren skrev:
Men dom klarar alltså att klättra upp för panel? Eller är det mest troligt att dom tar sig in från undersidan?
Kan klättra rakt upp för panelen om det behövs , har små vassa klor , men mest från undersidan och upp på plintar eller annat
som kan ha en skrovlig yta , har du plintar får du sätta en plåtbricka som är ca 7 cm bredare än plinten mot bärlinorna
 
R
Elektroniska musskrämmare fungerar de?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
A
Äter som dig igenom fogskum också?
Och kan dom klättra på panel i sidled? Tänkte om jag sätter ett musband i nederkant på panelen.

Leca kulor låter intressant. Dom klarar alltså inte av att klättra upp genom dom.
 
J
Snälla.snickaren skrev:
fogskum
Är lösvara , skarpa klor
Snälla.snickaren skrev:
klättra på panel i sidled
Hänger inte med , sidled tror inte att dom gör det , mest upp och ner vad jag förstår , är det liggande spikregel bakom panelen så kan dom kuta där , 28 mm är stort för dom
Snälla.snickaren skrev:
Leca kulor låter intressant
Rullar undan , det inget är fast materiel som ligger kvar när dom gnagt eller gräver , bara om dom kan sprätta ut det genom något hål
Musskydd i underkant är nog bäst , lite bökigare att få dit om det är färdigpanelat , finns olika typer , kolla så att det inte är för stora hål , inga gränsfall från någon försäljare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.