Medlemmen Johannes Carlsson bygger ett passivhus 45 km sydost om Göteborg. I den här filmen visar han sitt hus, berättar vad ett passivhus är och hur det är konstruerat.

Du kan läsa artikeln här: Bygger nytt passivhus i Sätila
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
´
Apropå att förbereda för laddpunkt för elbil, så kan man med fördel tänka på att man utifrån nuvarande regeringsbudget fortfarande får 50% av köp- och installationskostnad i bidrag som privatperson (med ett maxtak på 10.000) från Naturvårdsverket!!
Skynda fynda!! :D

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/laddstation-elfordon/

Med vänlig hälsning
´n Tomas - Enhetschef, Miljöbidrag - Naturvårdsverket
 
  • Gilla
ergonomen och 11 till
  • Laddar…
Ädelgas. Det går väl inte ens att köpa moderna fönster idag utan ?
 
G
Enligt planritningen i artikeln är husytan större än 45kvm.
 
G
Gäst skrev:
Enligt planritningen i artikeln är husytan större än 45kvm.
Ähh, pinsamt. Så fel av mig.
 
För övrigt är 'n Tomas inlägg ovan riktigt kul att se. Fantastiskt roligt att se när våra myndigheter använder sociala medier och kommer närmare medborgarna.

Det behövs inte utredningar för miljontals kronor - det behöver inte vara svårare än hans inlägg :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Bra inlägg där om laddstationen. Tur jag inte beställt den än
 
  • Gilla
jonastroms och 1 till
  • Laddar…
Hur kan man göra en så stor miss att ytterväggarna har generalskarv i ett passivhus.
Självklart lägger man den sista 45mm av väggen så det blir omlott mot den bärande väggen.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
De sista 45 är stående för att fästa råsponten horisontellt. Generalfel är att ta i, största risken för läckage är skarvarna mellan väggelementen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
De sista 45 är stående för att fästa råsponten horisontellt. Generalfel är att ta i, största risken för läckage är skarvarna mellan väggelementen
Skrev inte generalfel utan generalskarv.
Att göra en så stor miss på ett passivhus är väldigt märkligt.
Nu är väl det inte en väldigt stor förlust men ändock borde man tänkt på det i ett sådant projekt.
 
Redigerat:
Vad har ni tänkt för vitvaror, många som jag bygger åt struntar tyvärr vad alla vitvaror drar och förlora mycket där.
 
T twoody skrev:
Vad har ni tänkt för vitvaror, många som jag bygger åt struntar tyvärr vad alla vitvaror drar och förlora mycket där.

Vad vitvaror drar i ett hus man har FTX i är inte så avgörande då den mesta av energin som inte är varmvatten återvinns.

Hushållsel är inte heller med i energin för uppvärmning så energikrävande vitvaror kan ge bättre siffror i energibalansen.
 
T twoody skrev:
Vad har ni tänkt för vitvaror, många som jag bygger åt struntar tyvärr vad alla vitvaror drar och förlora mycket där.
Har kollat på det men husleverantören kör bara Miele, visst A++ på allt men Bosch har lägst förbrukning på kyl och frys
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Excel
Imponerande med endast 2000 kwh per år (y)
 
R
Grattis, det där kommer bli bra. Trevlig planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.