Hej!
Jag leker med tanken att isolera och inreda kallvinden i vårt nybyggda BRF-radhus. Det skulle ge oss bistra på ca 15 kvm extra om vi inte flyttar några takstolar. Förutom att man måste ha godkänt från förening och få bygglov etc så fastnar jag på hur man ska lösa trappen.

Enda stället vi skulle kunna ha den är i ett utrymme med golvyta på 1.3m x 1.6m. Skulle man kunna klämma in en U-trappa med bredd 60cm där eller skulle det bli alldeles för trångt? Upptagningshålet kan vara längre än 1.6 meter bara att man måste kunna ha gå-yta under på 1.6 meter.

En annan fråga angående spartrappor är: Hur fasen får man upp gipsskivor och möbler sen?

//Jenny
 
JennyB123 JennyB123 skrev:
En annan fråga angående spartrappor är: Hur fasen får man upp gipsskivor och möbler sen?
Man gör det innan man sätter dit trappan...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man gör det innan man sätter dit trappan...
Låter logiskt... :) Iaf med gipsskivan, men möbler måste man ju kunna flytta..
 
IKEA:s platta paket kanske går upp, finns det plats att sätta ihop möblerna sedan när de är uppe?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
IKEA:s platta paket kanske går upp, finns det plats att sätta ihop möblerna sedan när de är uppe?

Protte
Kanske... Får räkna lite på det om det blir aktuellt. Vore ju bra om man kunde få upp en 90 resårmadrass tex.
Men vad tror ni om trappa på så liten yta? Är det värt att spåna vidare på idén eller kommer det bara bli konstigt?
 
Fulkemisten
Det finns ju andra alternativ än spiraltrappa. Det finns en del loftlösningar a la compact living. Googla t ex "mjölnartrappa".
Kan man utöka sträckningen på trappen utanför utrymmet om det går över 160 cm högt så blir det ungefär 8 trappsteg som ska in på 160 cm långt (om sträckningen är tänkt på längden i utrymmet). Det blir en ordentligt brant trappa med ungefär 20 cm djupa och 20 cm höga steg, kanske skulle en mjölnartrappa funka med de måtten, det blir mer av en stege. En generell formel för trappor är att två plansteg (djupet) plus ett sättsteg (höjden) ska bli 63 cm. Du hamnar på 60.
En planlösning skulle underlätta om du har någon bild att ladda upp.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det finns ju andra alternativ än spiraltrappa. Det finns en del loftlösningar a la compact living. Googla t ex "mjölnartrappa".
Kan man utöka sträckningen på trappen utanför utrymmet om det går över 160 cm högt så blir det ungefär 8 trappsteg som ska in på 160 cm långt (om sträckningen är tänkt på längden i utrymmet). Det blir en ordentligt brant trappa med ungefär 20 cm djupa och 20 cm höga steg, kanske skulle en mjölnartrappa funka med de måtten, det blir mer av en stege. En generell formel för trappor är att två plansteg (djupet) plus ett sättsteg (höjden) ska bli 63 cm. Du hamnar på 60.
En planlösning skulle underlätta om du har någon bild att ladda upp.
Här har du planskissen! Det enda utrymmet jag kan se som fungerar är klädkammaren, där kan jag få en sträcka på 1,3 x 1,6 (fram till trumman eller vad det nu är). Vindsytan som kan byggas om är lika stor som den blåmarkerad ytan.
 
  • Plansskiss av en våning med markeringar, visar sovrum, klädkammare, WC och hall, samt en blåmarkerad yta som föreslår ombyggnadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror jag skrev lite tokigt angående ytan tidigare. Golvytan är max 1,6 x 1,3 men om man skulle göra en u-trappa skulle den kunna sträcka sig längre än 1,6 meter upptill om man kan gå under (över två meter - hellre ännu högre då dörröppningarna ser ut att vara 2,10 och min man är dessutom nästan två meter)
 
@Fulkemisten
Trappformeln blev fel. Höjd+höjd+steglängd=60 till 63cm.

Ang TS fråga.
Det går att göra en U-trappa med måtten 1600x1300. Det tänjer lite på reglerna, men är möjligt. Steglängden räknas i en tänkt gånglinje i svängda trappor. När trappan är så smal som den du projekterar bör gånglinjen normalt läggas mitt i steget. Alltså ca 325mm från centrum spindel.

Med en steglängd på ca 220 och höjd på 200 (brukar vara max vad man får tillverka om det skall vara fackmässigt) får du plats med 14 steg. Då blir höjden på trappan ca 2800 från golv till golv.

Någon resårmadrass med ram går inte att bära upp. Pocketspring går bra. Lika bekväm och går att vända.

Mvh Findus
 
Det går inte att använda utrymmet ovanför den befintliga trappan?
 
Tack för svar hörni! Det vore ju toppen om man kunde tränga in den i klädkammaren då man inte behöver göra något ”ingrepp” på övriga radhuset.
Angående utrymmet ovanför den befintliga trappan så går det ju inte göra en u trappa rakt ovanför den befintliga trappen då vindsutrymmet bara täcker halva den trappen... Det skulle i så fall vara om man startar trappen i klädkammaren och sen svänger ut över trappen men jag har inte lyckats visualisera om det skulle fungera med takhöjder osv. Såhär ser vinden för övrigt ut idag
 
  • Nedre delen av en vind med synlig träkonstruktion, isolering, en lucka i golvet och sparade saker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@useless
Tänkte på det också. Den befintliga trappan inkräktar på ytan utanför det blåmarkerade området. Därför kanske trappan ändå måste börja i skrubben. Då är trumman i vägen och det blir svårt att få till en snygg lösning.

Mvh Findus

PS. :geek:Ka-tjing. Tvåa men rätt tänkt. DS
 
Fulkemisten
Ja. Det stämmer @findus42, så ska det ju vara. Spelade ju ingen roll i det här fallet dock.
 
Har ni någon uppfattning om vad det kan kosta att beställa en skräddarsydd U-trappa med de måtten?
Alt 1: Om man väljer enklast möjliga trappa med rätt mått och sen målar den själv.
Alt 2: Satsar på att beställa den i samma design som den andra trappen. Dvs en trappa med plansteg i vitlaserad ek och vita sättsteg + räcke i vitlaserad ek. Vår befintliga trappa är från Atab
 
Någonstans mellan 30 och 60 kkr beroende på en massa olika saker.
Är det några mellanhänder blir det ännu mer.
Mvh Findus
 
  • Gilla
JennyB123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.