Gubben skrev:
Det är en enorm skillnad att jobba emot företag och privatpersoner. Privatpersoner är otroligt emotionellt involverade i ett husbygge. Det är den största affär/beslut de någonsin tagit!


Ofta är ändringar av den kalibern att det kan vara flera veckors jobb det handlar om. Ett helt annat kök osv...andra golv osv.

Och generellt så talade jag inte om att ringa nästa kund och säga det blir försening. Det är en självklarhet! Utan att nästa kund får kanske vänta en vecka eller två.
Men om det är så stora ändringar så måste kunden inse att det inte kan göras direkt, eller så får man på ett professionelt sätt upplysa kunden om detta. Och som sagt en del kan nog förebyggas om man i förväg klagör hur golven skall vara tex så det itne blir missförstånd, samt tydligt anger att priset och överenskomme tid gäller för arbete X - påbyggnader ändringar får förhandlas om separat. detta löser inte alla konflikter, men minimerar risken. Organisation är nyckeln...

Gubben skrev:
Men om jag tolkar det hela rätt efter att läst den här tråden, så skall en hantverkare vara,

* Pedagogisk och allt annat en stressad för att lotsa alla privatkunder genom alla alternativ.
En pedagogiskt icke stressad och organiserad hantverkare är ett klart plus. En "Stressad, opedagogisk hanterkare" låter väl inte som något man sätter på visitkortet ?
Och att "lotsa" alla privatkunder genom alternativ - nu låter det som att du tycker detta verkar vara en jobbig och onödig process ? Om man inte gör det riskerar man att bli än mer stressad ! Sen om man inte vill sälja till privatpersioner - gör inte det då - du väljer väl dina kunder själv ? Hur långt man går får ju var och en avgöra, behövs det skriftligt elelr kan man komma överens muntligt ? etc ...
Gubben skrev:
* Inte debitera något för denna service
Jo det kan man definitivt göra !
Korta frågor och en grundoffert kan man kanske begära att man skall få, men genomgång av arbetet, ev ändringar och grundlig specning bör man kunna ta betalt för.

Jag skall tex låta en elektriker dra el på mitt landställe, men sätta ut rör och dosor själv för att spara lite pengar. Då vill dom gärna granska elritningen för att undvika fel, vilket dels är väldigt proffsigt (ger mig ett bra intryck av firman), men dels förväntar jag mig att betala för den timmen det tar att gå igenom ritningen. Om dom inkluderar detta "gratis" så är det förstås bra, men å andra sidan får dom ju betalt för jobbet sen och jag får anta att priset är satt efter arbetsinsats inlusive konsultation :)

Gubben skrev:
* Gärna telefonjour
Stäng av telefonen om det är efter arbetstid och du anser att du inte vill svara på "dumma" frågor. Återigen gör också klart från början vad som gäller. Du kan ju tex på ev. visitkort/webbplats skriva telefontid 7-19 vardagar eller så.

Gubben skrev:
* Gärna siare också, så man kan förutse vilka ändringar kunder gör och reservera tid för detta!
:)
Well en definitionsfråga. En del saker bör man väl inse efter ett par år i branschen, vad som funkar och inte, och kan upplysa kunden om detta. Vill dom fortfarande göra på annat sätt så kan du ju göra en notering om detta och hänvisa tillbaka på det om det sen strular. Ibland kan man ju råka ut för veliga kunder förstås som är omöjliga att förutsäga - men om man då har skrivit ned vad man kom överens om från början så kan man hänvisa till det och lägga upp en plan för ändringen om detta påverkar tidsplanen.

/K
 
Hoppsan!

Min uppspaltningen var menad som ironi.

Men fråga om extraersättningar tycker inte jag är något problem, utan problemet som jag ser det är att extraarbeten och ändringar ska få plats inom samma tidsram som det avtalade arbetet.

Där ligger problemet vid arbete åt privata konsumenter!
 
Gubben skrev:
Hoppsan!

Min uppspaltningen var menad som ironi.

Men fråga om extraersättningar tycker inte jag är något problem, utan problemet som jag ser det är att extraarbeten och ändringar ska få plats inom samma tidsram som det avtalade arbetet.

Där ligger problemet vid arbete åt privata konsumenter!
Exakt samma problematik finns när man har "proffesinella" beställare. Jag har inte varit på ett enda projekt som fått tidsförlängning pga förändringar i 15-25% spannet. Iofs kan man då enligt kontraktet få forceringskostnader osv...
SLuttid är det heligaste som finns oavsett privat eller företagskund.

under de sista 5 åren har produktionstiden för ett projekt sjunkit med i runda slängar 25% medasn installationsbiten ökat med samma siffror. Resultatet blir oftast att tidplanen störtar från start till mål. Det ger även en mycket mystisk kritisklinje där samtliga aktiviteter ligger på densamma. Det sakpar problem när en grej skiter sig knuffar det 10 andra aktiviteter...osv...osv....Mot proffesionella beställare finns ett mer jämnbördig styrka kontra företag-privatperson. Det ställer betydligt högre krav på utförare samt en större tydlighet. Då privatpersonen bokstavligen lägger sitt framtida liv i en entreprenörs händer. Det minsta man då kan kräva är att få raka, tydliga och enkla svar. Samtidigt måste man som entreprenör då vara jävligt nogrann med sin ekonomi...
Den dagen jag bygger så vet jag hur min upphandling sker baserat helt på mina erfarneheter i branschen.
 
Vi hade en kille som fixade våra rökgångar åt oss när vi flyttade in för ett drygt år sedan, som agerade föredömligt tycker jag. Situationen var då följande: Vi (två nyblivna husägare) fick underkänt på provtryckningen, och stod där med ett 200-årigt hus som vi inte fick elda i, temperaturen började sjunka och vi var förstås i det här läget ganska stressade och visste inte ett dugg om vad som borde göras.

Som vanligt frågade vi ut våra arbetskamrater (bra med stora arbetsplatser ibland!) och fick tips om en kille som skulle vara bra. Alltså ringde vi till honom, och han kom ut så snart han hann, och tog sig en titt.

I det här läget tog han sedan oss i hampan ganska effektivt, gick igenom, kort men tydligt, vilka olika alternativ vi hade, för och nackdelarna med de olika, vad han rekomenderade, och vad de olika alternativen skulle komma att kosta på ett ungefär. Sen sa han åt oss att ta två veckor på oss och noga fundera igenom hur vi ville lösa uppvärmningen, inte bara nu på en gång utan i framtiden också (så att installationerna blev anpassade för detta redan från början), och sen skulle vi höras av och bestämma hur arbetet skulle utföras.

Detta gjorde att vi fick lugna ner oss lite, fundera igenom alternativen, och sedan välja det som vi tyckte verkade bäst (verkar fortfarande bäst f.ö.). Och några veckor senare kunde vi börja elda. Det tog lite längre tid förstås, men vi fick bra hjälp och stressade inte fram något beslut. Skönt såhär i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.