Tja

Som sagt var. Jag är lat utav mig så ved känns inte så lockande och flis känner jag ingen som eldar med så Alternativen är lite smala. Går därför i tankarna att skaffa mig ett vattenburet pannsystem där huvudbränslet består utav just pellets. Det är pga latheten enkelheten plus själva pannan borde i sig värma källaren som i sin tur värmer taket som i sin tur är golvet på övervåningen där jag bor. Är bitvis uppväxt med pellets men ska jag vara ärlig så tycker jag mest folk spyr på det. Strular mycket o så?
Så nu till min fråga. Finns det någon här som använder sig utav pellets? Är väl ett modernt system jag fundera på investera i....

Mvh
 
Jag kör pellets sedan ett antal år,ved innan dess. Kör en janfire flex-a i en calmarpanna mot 750l ackvolym. Tycker det är väldigt lättsamt. Vad har du för krav på ditt nya system? Ska du installera själv eller leja bort allt?
 
dof dof skrev:
Jag kör pellets sedan ett antal år,ved innan dess. Kör en janfire flex-a i en calmarpanna mot 750l ackvolym. Tycker det är väldigt lättsamt. Vad har du för krav på ditt nya system? Ska du installera själv eller leja bort allt?
Kraven är väl att det ska funka och att man ska kunna lita på att. Lever på cirkus 70 kvadrat meter men med primitiv isolering och som sagt. Golven från källaren är svin kalla. Har en modern luft luft pump men vill hålla ner drift kostnaderna. Är skorsten och pannutrymme. Jag vill lämna bort jobbet. Hade varit guld med en tank till varmvatten med
 
Till att börja med håll lite koll på blocket. Går att göra riktiga fynd där i dessa vp-tider. Då du saknar panna i dagsläget skulle jag tittat efter en nyare pelletspanna med väl tilltaget askutrymme. Kombinera det med ett riktigt veckoförråd och du har i princip det som behövs.
 
En tanke runt att pannan skulle värma golven...
Vi har gammalt hus med utgrävd källare, och i källaren en panna med pelletsbrännare (janfire). Vi har också svinkalla golv, och när vi kör pannan så värmer det golvet ovanför absolut ingenting.
 
H
Observera att en pelletskamin / pelletspanna måste mätas in med ett instrumment så att pannan går bra med bra verkningsgrad.
Detta är inget du kan göra själv.
Vart i landet bor ts?
 
H H-Thomasson skrev:
Observera att en pelletskamin / pelletspanna måste mätas in med ett instrumment så att pannan går bra med bra verkningsgrad.
Detta är inget du kan göra själv.
Vart i landet bor ts?
Det är ju rätt populärt med lambdasond numera. Måste man ändå göra någon grundinställning med instrument?
 
H
Q quilding skrev:
Det är ju rätt populärt med lambdasond numera. Måste man ändå göra någon grundinställning med instrument?
Ja du måste även mäta in en pelletspanna med Lamdasond
 
  • Gilla
quilding
  • Laddar…
måste och måste. Varför måste man det? Det beror ju helt på vilken typ av brännare man har. Så extremt känsliga är de inte och med lite sunt förnuft så kommer man långt.
 
för att kasta in en brandfackla i debatten.
det finns pellets pannor som är automatkalibrerande
och kan hantera föråd som är nedgrävda i trädgården så du bara behöver fylla en gong om året.
men dom är inte billiga.
 
H
1 liter pellets väger olika beroende på vilken leverantör du väljer.
Så om du byter pelletsleverantör så måste pelletspannan mätas in igen efter den nya pelletsens energimängd.
Så därför måste varje panna mätas in på plats beroende på tex detta och vilken skorsten pannan har.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
1 liter pellets väger olika beroende på vilken leverantör du väljer.
Så om du byter pelletsleverantör så måste pelletspannan mätas in igen efter den nya pelletsens energimängd.
Så därför måste varje panna mätas in på plats beroende på tex detta och vilken skorsten pannan har.
det är därför de moderna pannorna fixar den saken själva, så att du inte skall behöva bry dig.
men om du har köpt en anlägning med en design från förra århundradet så måste du gjöra det själv.
 
Och denna "inmätning" klara man med hjälp av en klocka och en våg. Så det är ingen "rocket science". Exakt hur man beter sig beror lite på vilken brännare man har. Gå in på Pellets.info så finns det beskrivet för de flesta brännartyper hur man skall bete sig.
Även om man inte tar någon hänsyn till vad en liter pellets väger så går brännaren tillräckligt bra. Brukar själv inte justerat min brännare mellan olika pelletsfabrikat.
 
Allt beror ju på typen av brännare som sagt. Man kan inte säga att man måste göra på ett visst sätt. Jag har gammal panna och lös brännare och den har jag eldat med alla möjliga fabrikat och storlekar på pellets. Tittar man på lågan så kommer man långt.
I början när jag hade eldat pellets något år och tyckte att det gick väl mycket så tog jag faktiskt dit en firma som justerade in allt. Till saken hör bara att de justerade in den så snålt att den inte orkade nånting så jag fick justera själv sen iallafall.......

Att justera in med superspecial känsliga instrument blir liksom lite bakvänt när pelletsen oftast matas in ed en skruv och exaktheten i dessa är inte så stor. Ena sekunden rasar det in mycket och i nästa kanske det blir mindre och hur justeras en sån sak bort ?
 
Oavsett vilken brännare du väljer och hur bra du justerar in den så kommer du bli väldigt besviken om du tror att en panna i källaren ska lösa problemet med kalla golv...
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.