Jag har en kamin som är ca 50 cm ifrån ett högskåp. När vi eldar på så kan skåpet bli väldigt varmt.
Jag har köpt några klinker skivor som är ca 6 mm tjocka och tänkte limma dessa mot högskåpet.
Kan man göra så, finns det någon risk eller finns det några andra alternativ?

Kamin nära ett högskåp med en klinkerskiva lutad mot skåpets sida
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamin nära ett högskåp med fråga om att klinkers kan limmas på skåpet för värmeisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I bastur har man en luftspalt bakom skyddet så att luft kan cirkulera bakom och kyla
 
Börja med att läsa manualen till kaminen. Där i ska det stå hur pass nära brännbar inredning eller byggnadsdelar kaminen får stå. Är du bortom det avståndet och ändå får för höga temperaturer så bör du i första hand fundera på hur du eldar.

Nu är det dock så att yttemperaturen på brännbara byggnadsdelar får bli upp till 85 grader och det är ju möjligen lite mer än vad man önskar ha på sina möbler, även om det inte får dom att börja brinna. Om inte annat så kommer de ju ganska snart att bli gulnade om de är vita nu.

Står skåpet närmare kaminen än vad som krävs enligt manualen, eller om det blir över 85 grader varmt så måste du ha en luftspalt mellan värmeskyddet och skåpet. Spalten måste vara öppen både uppe och nere så att luften cirkulerar bakom. Annars kommer skåpet ändå att bli lika varmt. Det tar bara längre tid.

Är det bara fråga om att skydda skåpet från att bli fult av värmen så kan du limma skivorna på skåpet.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi eldar nog för hårt då, för det blir varmt på skåpet, kan inte ha handen mot, har börjat märka att träskivan har blivit rispig.
Det jag är orolig för är att det ska ta eld i skivan.
Kaminen som vi har är en: Täljstenskamin Contura 820T
https://www.contura.se/kaminer/taljstenskaminer/taeljstenskamin-contura-820t/
Enligt Conturas rekommendation ska det räcka med ett avstånd på 35 cm.
Teknisk ritning som visar rekommenderade avstånd och säkerhetszoner runt en kamin för att undvika brandrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står att man bara ska elda 1-2 kg björkved i timmen. Mindre om man eldar barrträd.
 
Du har ju sidoglas på kaminen. Då gäller inga 35 cm
 
E exerg skrev:
Du har ju sidoglas på kaminen. Då gäller inga 35 cm
Är det inte just det, som sätter gränsen 35 ? Annars gäller ju 10/20/30 om man gör sektioner räknat bakifrån och fram till sidofönstret.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det inte just det, som sätter gränsen 35 ? Annars gäller ju 10/20/30 om man gör sektioner räknat bakifrån och fram till sidofönstret.
Det tittas på fel kamin. Contura 520 har inga sidoglas. Värmestrålningen från glas är betydligt större än från täljstenssidor. Har för mig att rätta benämningen borde vara contura 850T el 860T
 
E exerg skrev:
Det tittas på fel kamin. Contura 520 har inga sidoglas. Värmestrålningen från glas är betydligt större än från täljstenssidor. Har för mig att rätta benämningen borde vara contura 850T el 860T
Jag tog för givet att figurerna hörde ihop med kamintypen :oops:.
Det finns väl en typskylt ( troligen på undersidan ) där TS kan läsa riktig beteckning.
Har själv en 560T med sidorutor och där är minsta avståndet till brännbar vägg = 480 mm rakt i sidled !
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Först måste jag erkänna att jag inte kan något om kaminer och bestämmelser,
men jag byggde en liten brandmur en gång.

Efter reparation av vår vedspis kom sotaren och besiktade. Mellan spisen och den brännbara väggen fanns en glipa på ca 20 cm. Sotaren berättade för mig hur jag skulle bygga en liten brandmur av lättbetong. Jag köpte vita lättbetongblock som var 10 cm tjocka, 60 långa och 20 höga, plus en påse special-bruk. Muren skulle stå direkt på den plåt som ligger under spisen och vara lite djupare och lite högre än spisen. Den skulle stå mitt i glipan, så att det blev en spalt på ömse sidor.
Jag mätte och räknade och förberedde med att såga till blocken. De skulle muras i förband. Det var inte alls svårt att mura upp brandmuren! (Bara trångt och svettigt.) Senare målade jag den med vanlig väggfärg. Ovanpå ligger en rad kakelplattor 10x10 cm. Snyggt blev det, och godkänt av sotaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
E exerg skrev:
Du har ju sidoglas på kaminen. Då gäller inga 35 cm
Ritningen är just från den kaminen vi har 820T. 35 cm är vad Contura rekommenderar, det står inget annat.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag tog för givet att figurerna hörde ihop med kamintypen :oops:.
Det finns väl en typskylt ( troligen på undersidan ) där TS kan läsa riktig beteckning.
Har själv en 560T med sidorutor och där är minsta avståndet till brännbar vägg = 480 mm rakt i sidled !
Ritningen hör till kaminen.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Ritningen hör till kaminen.
OK, men något är det, som inte stämmer. I installationsanvisningarna för 820T, visas en modell UTAN sidofönster och med täljsten ända fram till luckan. Har du läst typskylten på kaminen ? Det ser ju mer ut, som en 860T :
Täljstenskamin Contura 860T med sidofönster och synlig eld, intill en trädgårdshylla och korg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och då blir avstånden :
Teknisk ritning av kamin med angivna säkerhetsavstånd till brännbara material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du har rätt 860T.
Närbild på en etikett med texten "860T" samt CE-märkning och företagsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Siffror är siffror och kraven är att inget brännbart får bli varmare än 85 grader, men 85 grader är jäkl...t varmt. Ingenting som man direkt kan ta på. Däremot torkar det ut trävirke mm och orsakar sprickor o missfärgning i lacker långt innan det är brandfarligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.