Hejsan,
På villatomten står det ett litet hus byggt på 50-talet som har brunnit.
Det blir till att riva huset innan det går att bygga upp något nytt.

Vad gäller att riva så förmodar jag att det krävs rivningslov från kommunen?
Rent praktiskt, vilka hänsyn måste man ta?

Kan man sätta igång i godan ro på egen hand och plocka ner huset och köra
till tippen för sortering, eller kan det finnas några restriktioner, juridiskt, miljömässigt osv
som kan sätta käppar i hjulet?

Skall man anta att servisen till fastigheten är oförändrad med VA och el?
Eller kan kommunen komma och utkräva nya avgifter av någon anledning?
 
Först rivningslov sedan bygglov... billigare att ”renovera” det. Dvs riva det mesta och spara något eller snarare låta en vägg stå kvar medan man bygger de andra.
 
harry73
sir_daniel sir_daniel skrev:
Först rivningslov sedan bygglov... billigare att ”renovera” det.
Går det inte med ett kombinerat rivnings- och bygglov?
Rent tekniskt är det ofta billigare och smidigare att riva och därefter bygga helt nytt.

Jag kan även tänka mig att det blir enklare att får ett byggnadskredit när man bygger nytt istället för att renovera
 
J
P Pontstone skrev:
Eller kan kommunen komma och utkräva nya avgifter av någon anledning
Har med m2 ansluten yta i en del fall att göra , från smått till stort kan det bli tillägg , men grundavgiften är betald en gång och tillkommer inget , samt beror på hur kommunen räknar
Återuppbyggnad inga avgifter så länge det finns möjlighet för det , men tillbyggnad är det bygglov för
 
Klart att det blir enklare att riva först och söka bygglov för nya, dock så är det inte säkert att du ens får bygga nytt på samma plats.
Sedan tillkommer alla krav på: kontrollansvarig, nybyggnadskarta, energiberäkning, handikappanpassning osv...

Men prata med kommunen och kolla på deras hemsida vad de har för avgifter.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Anslutning VA ska inte ändras.
Men hör med byggenheten på kommunen vad dom säger, det kan vara lite special med detaljplan, översiktsplan, strandskydd och undantag på grund av branden
 
harry73
sir_daniel sir_daniel skrev:
, dock så är det inte säkert att du ens får bygga nytt på samma plats.
Därför ska man ansöka om rivning och bygglov i samma ansökan
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Därför ska man ansöka om rivning och bygglov i samma ansökan
Om man avser att ändra, absolut.
Skulle jag bygga upp likadant hade jag varit mer pragmatisk
 
Hemmakatten
Vi hade en gammal sjöbod som stod 2 m från strandkanten. 40 kvm stor.
Vi ansökte om rivningslov och bygglov på samma blankett. Men inte för en sjöbod utan ett modernt hus med bastu, lounge, toa, dusch och ett lite pentry. Vår nya sjöstugan, 40kvm bruttoarea var exakt lika stort som sjöboden varit.
Till rivningslovet måste man bifoga en rivningsplan som visar de olika materialen som fanns i rivningen, t.ex. glas, eternittak, kedjor, lås, elkablar, målade fönsterkarnar, dörrar, hydrofor, målade plank mm mm och dessutom beskriva hur detta materialet skall sorteras.

Man kan INTE börja riva innan man fått ribningslov. Undantag är om någon oljetank står och läcker.

VA behöver ni inte betala ny anslutningsavgift för. Den delen som är på er tomt efter kommunens anslutning måste ni byta om de har brunnit.
 
Redigerat:
Tack för alla intressanta svar!
Under tiden så har kommunen svarat att från deras håll så tillkommer det inga kostnader vad gäller VA.

Vad gäller rivning vs renovering.
Smart tanke att man renoverar istället för att riva och bygga nytt. Då kommer ju en följdfråga...

I vilken omfattning kan man ta ner huset innan vän av ordning säger att det är rivet?
Huset i fråga har källare och jag tänker mig att riva allt ner till källarväggarna, som sticker upp kanske 80 cm från marknivå.
 
Rivrenovering är att balansera på gränsen, undvik det om du kan. Bättre att bygga helt nytt, ska du ha kvar källaren så passa på att isolera den utvändigt
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Först rivningslov sedan bygglov... billigare att ”renovera” det. Dvs riva det mesta och spara något eller snarare låta en vägg stå kvar medan man bygger de andra.
Det många missar är 15års befrielse från fastighetsskatten. Det är många sköna tusenlappar man sparar på att få huset klassat som nybyggt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vet inte vilket som är lämpligast men renoverar du så får du ju rot-avdrag.
 
Hemmakatten
Rotavdrag är ju bara en mycket liten del av vad renoveringen kommer att kosta

Har för övrigt svårt att tro att detta blir en renovering enligt lagkrav. Att riva allt ned till källarvägarna ör definitivt att ses som en nybyggnation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.