Snailman
Jag tror det kommer att ske en utjämning av levnadsstandard och löner i världen, bara det blir tillräckligt fri handel med varor och tjänster (alltså inte skyddstullar, exportstöd till jordbruk och annat i den stilen)  Så det är inte säkert vi kan ha högre löner i Sverige än i omvärlden så länge till, men vi kan då trösta oss med att varor och tjänster, isåfall inte längre kommer att vara dyrare än i andra länder.  ;)

Sverige är väl ett av de få länder där det lönar sig att själv baka sitt bröd, det är ju rätt många gör det självare oxå, även bland högavlönade.
 
jup skrev:
Sedan förstår jag inte vart öststatssnickaren kommer ifrån?
Det var ju du som frågade hur vi skall bemöta "hotet" från öst? Vad är det för moralisk skillnad att köpa ett skåp som är producerat i Polen av en polsk snickare jämfört med att låta snickaren komma hit och producera samma skåp för samma lön?
 
zzzzz skrev:
Menar du att det skulle vara ok att hon sitter ju här i sverige men sverige har en jättebra arbetsmiljö men hon tjänar lika dåligt?
Jag vill veta vad de som är emot att t.ex. östeuropeiska hantverkare kommer hit och jobbar tycker att det är för skillnad? Varför dessa tycker att de svenska hatverkarna skall skyddas samtidigt som de går till H&M och köper billiga kinesiska kläder?

zzzzz skrev:
Vad är det som säger att man har bättre arbetsmiljö här?
För att lagstiftningen kräver det.

zzzzz skrev:
Jag läste om några som hade hållt en thailändska inlåst i en svensk stad kommer inte ihåg vilken. Där tvingades hon sy 16h om dagen utan lön och bo i en garderob, undrar vart kläderna tog vägen, man kanske kan få sig en billigt jumper....
Men det är ju knappast förenligt med svensk lagstiftning, eller hur? Och har knappast med diskussionen om östeuropeiska hantverkare att göra. För inte ens byggnads har väl påstått att det är slavhandel det är frågan om när östeuropeiska hantverkare kommer hit (de kommer mig veterligen hit av egen fri vilja).
 
Poor thing...
ja du när jag läser din insändare blir jag lite lätt rörd & störd. Nog skulle man kunna få tänka och hoppas så i sin naiva lilla bubbla men tyvärr så fungerar det inte så.
Ledsen att behöva oroa dig och sabba ert schema.
Vi har haft att göra med ett X antal hantverkare av dess olika slag & karaktär men oavsett om de gör vad de ska och kommer när de lovat så finns det tyvärr alltid grejjer som sätter käppar i hjulen, saker man inte kan göra så mycket åt. Problem tycks alltid uppstå, problem av olika dignitet. Ibland snabbt åtgärdat ibland krävs det betydligt mer arbete för att styra upp och rätta till.
"Ju fler som kocka desto sämre soppa" heter det ju och jag kan skriva under på det! Ju fler som är inblandade desto värre blir det. Låt mig ta ett exempel:
Vi har bl a ett sovrum som skulle renoveras om, byta väggar etc vilket krävde FYRA olika hantverkare: Rörmokare för att ta bort elementen : Byggare för att göra själva snickeriet och grovarbetete och : Målare för att tapetsera : Besiktningsman för att kontrollera att allt blir rätt denna gång (obs! vi ligger i en rättstvist där vi råkat ut för en osannolikt klantig byggare och därför måste slutbesiktiga allt för att det ska bli rätt)
Byggaren kommer lite som han vill och det var svåååårt att boka tid med såväl målare som rörmokare eftersom vi inte visste när saker och ting skulle vara färdigt/redo för dem att komma in. Det blir till att boka och boka om. Så blev det tapetserat och rörmorkaren kunde komma och sätta tillbaka elementen då upptäcker vi flertal fel gjorda av målaren så skitet måste tapetseras om. Nåja nu får elementen sitta där och så får han tapetsera om ändå men byggaren i sin tur får vänta för nu kan ju inte han färdigställa det sista med lister etc förrän det är tapetserat klart...och först när han har gjort sitt kan vi boka besiktningsman. Fatta hur drygt och jobbigt det kan vara!!!

Man kan nog gå in med inställningen att saker och ting kommer att skita sig förr eller senare och att tidscheman är till för att brytas då blir man iaf inte besviken.
Förlåt om jag lät sarkastisk men efter att ha varit med om alltför mycket skit så blir man brutalt varse om hur det verkligen fungerar vare sig man väljer att se de eller ej.
Jag hoppas i ditt fall att saker och ting faller på plats som det ska och att du kan skriva hit och överbevisa mig/oss om att ibland så fungerar allting enligt planen!

mvh
 
Snailman
http://www.nyteknik.se/art/45797

'De cirka 60 anställda som bygger husen är alla operatörer eller tjänstemän med noll erfarenhet från byggbranschen.'

Det fanns väl en anledning till att de inte ville ha några tidigare byggare när de startade ovanstående husfabrik.. ;)
 
är själv hantverkare, plattsättare och snickare och JAG HÅLLER MED ER.
stora delar av vår yrkeskår har just den attityden som ni på forumet vill påskina. det e inget jag sticker under stolen med, MEN jag e defenitivt inte en av dessa. passa tider, städa, vara trevlig ect. hör till vanligt folkvett och inget annat.

att utföra det arbete som beställaren vill ha gjort så bra som möjligt och inom rimlig tid till ett humant pris är inget som vi anser vara konstigt till krav.

sen att det fungerar som det gör e väl lite allas fel då folk accepterar att företag/arbetare beter sig som dom gör.

för vad man skall ta hänsyn till i den här branchen är att man som arbetare oftar utför arbete hemma hos människor och måste då bete sig och acceptera vad dessa människor vill och vara lyhörd på vad dom har att både säga och tycka.

de gör jag och min kollega i alla fall
 
Intressant tråd, jag är själv hantverkare och jobbar 50/50 mot privat/företag.
Har lärt mig en hel del under åren som gått som egen företagare.
I början var jag själv den som kommit sent, eller inte dykt på avtalad tid och inte
hört av mig. Detta pga tung arbetsbelastning, man ser telefonen ringa, oh nej tänker man jag skulle ju dit idag också, och så kommer den dåliga ursäkten.
Jag satte mig ner och började analysera, varför blev det så frostiga relationer i många av mina projekt och började utgå från hur jag själv vill bli bemött, och jag kan säga att
jag skäms nu idag över mitt beteende gentemot mina kunder som antagligen tagit ledigt från jobbet, ställt in möten och suttit och väntat på att någon ska dyka upp.

Många hantverkare brister verkligen i sin kommunikation, man kan vara bästa snickarn i stan, vad gör det om man inte ens kan använda sin mobil.
Finns inget försvar mot att inte meddela, om man inte dyker upp alt. blir sen.

Kan även hålla med om att man ofta blir kyligt bemött, framförallt av privatpersoner,
Känns emellanåt som att förtroendet är föbrukat redan innnan jobbet startat.
Men jag förstår varför, det finns mycket klåpare /skojare där ute som sänker oss
allihop


Tack för ordet.
P :-?
 
En stor anledning till förseningar är att kunden "beställer fiskpinnar men vill ha en tre rätters när man dyker upp" Dvs att under resans gång så kommer det tillägg, att i det läget släppa verktygen och gå för man ska till nästa ställe som är avtalat blir problem.

Ska man lämna den pågående kunden med ett jobb som inte är klart, så att andra yrkesgrupper får vänta, boka om osv. för att återkomma en månad senare, eller ringa nästa kund och säga att "jag dyker upp 1-2 veckor senare en avtalat? Och sedan ha en kund som är riktigt förbannad när man sedan dyker upp.

Och detta är ingen ovanlighet. Har drabbat mig på samtliga jobb i år!
 
Gubben skrev:
En stor anledning till förseningar är att kunden "beställer fiskpinnar men vill ha en tre rätters när man dyker upp" Dvs att under resans gång så kommer det tillägg, att i det läget släppa verktygen och gå för man ska till nästa ställe som är avtalat blir problem.

Ska man lämna den pågående kunden med ett jobb som inte är klart, så att andra yrkesgrupper får vänta, boka om osv. för att återkomma en månad senare, eller ringa nästa kund och säga att "jag dyker upp 1-2 veckor senare en avtalat? Och sedan ha en kund som är riktigt förbannad när man sedan dyker upp.

Och detta är ingen ovanlighet. Har drabbat mig på samtliga jobb i år!
Det förvånar mig inte. Vad tror DU att detta beror på och vad gör du åt det?

Jag tror att det beror på att "beställarkompetens" saknas hos dina kunder. Man förstår inte riktigt konsekvensen av sina tidiga val och vill då ändra sig under resans gång.

Om du tog en extra timme eller två för att prata igenom hur arbetet genomförs och vad det innebär i olika avseenden -tror du inte att iaf en del av detta skulle kunna undvikas? Jag förstår att det finns virrpellar som är bortom all hjälp....

Som kund tycker jag det är rimligt att då måste återkomma vid ett senare tillfälle om ett stort tillägg görs i beställningen - allt annat är ju orimligt. Kanske är det bra att vara tydlig även med detta från början?

I andra brancher där tjänster utförs på samma sätt klarar man (oftare) att hantera dessa problem - det borde man rimligen kunna göra när det gäller detta också.
 
Anledning beror till 99% på att det finns en kvinna och en man. Därav att det blir ändringar under resans gång.

Tyvärr förstår inte kunder det, -Du är ju redan här, -målaren ska in efter dig ju. -då håller vi in betalning till dig.  

Argumenten är fler en vad någon kan ana. dessutom så är man den största skitstöveln som finns om man lämnar husbyggaren i det läget.

Så då har man diskussionen. Jävla hantverkare, han kom och började och försvann sedan i flera veckor före vi såg honom igen.
Alternativt, -Förbannade hantverkare som alldrig dyker upp.

Och många kunder kommer på ändringar när jobbet är igång, det är den krassa verkligheten.


Andra branscher kanske inte har en kund som är lika emotionellt inblandad.
 
Snailman
om nu alla kunder vill ha 50% mer gjort än vad de ville från början, kanske ni skulle kunna räkna med det från början, så skulle allt bli lättare (bara ett förslag) ::)
 
Snailman skrev:
om nu alla kunder vill ha 50% mer gjort än vad de ville från början, kanske ni skulle kunna räkna med det från början, så skulle allt bli lättare (bara ett förslag) ::)
Det är kanske att göra det lite väl lätt för sig - det går ju inte att driva företag på det viset.

För mig handlar det om att kunden inte förstår hantverkaren - hantverkaren måste då se till att kunden förstår problemet. Svårt? Japp antaligen. Men en del av jobbet.
 
Gubben skrev:
Anledning beror till 99% på att det finns en kvinna och en man. Därav att det blir ändringar under resans gång.
I mitt fall har det varit frågan om väl specificerade jobb (har handlat om att åtgärda saker som kom upp på slutbesiktningen).

Och återigen -- säger ingenting om att förseningar kan inträffa. Men hur svårt är det då att lyfta luren och ringa till kunden som tagit ledigt från jobbet för att kunna vara hemma? Läs mitt exempel med tandläkaren. Hur skulle du reagera på att bli behandlad på det sättet? Tycker du att det är ett bra sätt att behandla sina kunder på?
 
Gubben skrev:
Anledning beror till 99% på att det finns en kvinna och en man. Därav att det blir ändringar under resans gång.

Tyvärr förstår inte kunder det, -Du är ju redan här, -målaren ska in efter dig ju. -då håller vi in betalning till dig.  

Argumenten är fler en vad någon kan ana. dessutom så är man den största skitstöveln som finns om man lämnar husbyggaren i det läget.

Så då har man diskussionen. Jävla hantverkare, han kom och började och försvann sedan i flera veckor före vi såg honom igen.
Alternativt, -Förbannade hantverkare som alldrig dyker upp.

Och många kunder kommer på ändringar när jobbet är igång, det är den krassa verkligheten.


Andra branscher kanske inte har en kund som är lika emotionellt inblandad.
Jag jobbar inom IT branschen - och samma sak gäller här - det blir otroligt många ändringar under resans gång (en av de främsta anledningarna till att it projekt blir fördyrade och försenade...).

Men tricket är just det - att klargöra för kunden att: Ok, nu har vi gjort det vi skulle som det var specat - vill du ha ändringar så är det ok, men det kostart si o så, och tar si o så lång tid. Ibland är det svårt att förutse för att man pratar förbi varandra om specifikationen men många gånger får man bara vara tydlig och återupprepa kraven som man själv ser dom och klara ut missförstånden. så brukar det lösa sig.
Exempel Jag vill ha rosa väggar; Målaren hittar en juste gammelrosa nyans
Sen: Men jag ville ju ha neonrosa !!
Lösning: Ge förslag på färgprover, även om kunden säger "Ta det du tycker blir bäst"

Ett förenklat exempel förstås, men ändå...
Dyker nått upp, som är väldigt svårt att förutse, under projektets gång - var tydlig och klar och ta upp det direkt med kunden. Om detta innebär att en annan kund måste vänta tills detta är löst (har man för snäv tidsplanering då kanske ?) så måste man ta ett beslut om vem som får vänta- men var TYDLIG - ring och kommunicera ut det. Även om den ena kunden blir förbannad, så blir bra mycket argare om han förväntar sig att hantverkaren dyker upp en viss tid och man inte kommer !!!

/K
 
Det är en enorm skillnad att jobba emot företag och privatpersoner. Privatpersoner är otroligt emotionellt involverade i ett husbygge. Det är den största affär/beslut de någonsin tagit!


Ofta är ändringar av den kalibern att det kan vara flera veckors jobb det handlar om. Ett helt annat kök osv...andra golv osv.

Och generellt så talade jag inte om att ringa nästa kund och säga det blir försening. Det är en självklarhet! Utan att nästa kund får kanske vänta en vecka eller två.

Men om jag tolkar det hela rätt efter att läst den här tråden, så skall en hantverkare vara,

* Pedagogisk och allt annat en stressad för att lotsa alla privatkunder genom alla alternativ.

* Inte debitera något för denna service

* Gärna telefonjour

* Gärna siare också, så man kan förutse vilka ändringar kunder gör och reservera tid för detta!

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.