Fint! Bra med många kulventiler. Det är dock svårt att få till riktig rörisolering på såna med kort spindel har jag kommit på.

Har du bytat cirkpump?

Ska du ha lösull vid fördelarröret? Dom där ställdonen kräver väl service ibland.
 
Ja det blir lite knepigt med handtagen.

Pumparna är fyndat på Tradera, likaså växelventilen.

Dom hamnar utanför lådan.
 
M msjoqvist skrev:
Ja det blir lite knepigt med handtagen.
Jag testade slipa av och bocka handtaget men jag är rädd att det ska komma glasfiber ner i packningen?

Ett handtag märkt "OFF" och "ON" som är slipat och böjt ovanför en öppning insvept i silvertejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
msjoqvist
  • Laddar…
Håller på att bygga in tankarna med lite panel.
 
  • Monteringsprocess av vit panel som innesluter rör och tankar i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör, mätare och elektriska enheter på en vägg under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde varit sådana här ventiler i stället eftersom de klarar tjocka isolerlager.;)
Industriell metallventil med manuell spak och gängade anslutningar, lämpad för tjock isolering.
Tror inte du behöver vara rädd för att få in lite isolering i ventilen, även ifall det kommer in lite så tror jag ventilen klarar detta.
 
  • Gilla
msjoqvist
  • Laddar…
Funderade också på sådana ventiler. Men dom är "dyröres ventiler".
 
High tech i pannrummet.
 
  • Graf över temperatur och relativ luftfuktighet för expansionskärl i garage på digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Är det genom pannan eller hur funkar detta?
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Är det genom pannan eller hur funkar detta?
Det är trådlös 433Mhz I givare, som jag monterade i den isolerade lådan med exp tankarna.
 
  • Trådlös temperaturgivare/hygrometer från Tellus med display visande temperatur och fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Litenuppdatering.

Monterat en dragbegränsare= tycker att det blivit en lugnare förbränning, större möjlighet att justera primärluft.

Monterat rg termometer.

Skruvat på lite mer panel.

En jobbarkompis tipsade mig om ett för mig nytt sätt att starta upp pannan. =Lägga in ett lager med tunnare pinnar i botten, sedan lite stickor ovan på det. Starta fläkten, låt den gå en stund. Tänd med näver ovan på stickorna.
Efter att du tänt täcker man för bypasskanalen med en kartong bit.
Klart å betart! Rökgasen gick snabbt upp till 150 grader, det vispade runt fint i skålen. Efter nån minut var det bara att fylla på, ta bort kartong och stänga luckan.
 
  • Dragbegränsare monterad på rör för att förbättra förbränning och luftjustering, i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panntermometer monterad på en svart rökgasrör visar temperaturen i förbränningsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pannrumsvägg med rörinstallationer, en vattenmätare och en dragbegränsare på röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller kartongbit framför blå pannan, med rg termometer och eldsticksask i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en kartongbit framför bypasskanalen på en ugn som ett steg i ny metod att starta upp pannan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M msjoqvist skrev:
Monterat en dragbegränsare
Håller den tätt när du tänder?
 
Ibland har det lust att "dofta" lite rök. Har kommit på jag sätter fast en kraftig kylskåpsmagnet på dragbegränsaren under uppstarten, håller den tätt.

Kan lägga upp en bild imorgon.
 
Jaha! Jag funderar på att testa detta:



V Vedfyrer skrev:
Her i Norge i allle fall, så har vi noen magnetiske plastlapper/merker på ca 15x15 cm som festes på bilene når en som skal øvelseskjøre skal føre bilen, hvit med en rød L på. Jeg bruker en slik en ved opptenning i pannan. Klistrer da denne på KW Z150-en, da holder magneten luken igjen og tetter hullet, og da blir dragbegrenseren skapelig tett. Tar den bort når røkgassteperaturen er kommet over 100 grader, da drar skorsteinen bra nok til å forhindre innryking. Kan ta et bilde dersom du er interessert og ikke skjønner hva jeg mener.
 
Bild
 
  • Brandsläckningsutrustning på vägg, märkt "Z 150", med påskrift och säkerhetskapsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brandspjäll modell Z 150 monterat i ventilationssystem, synligt märke och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bytt tätning i Vedlucka och justerat gångjärnen. Köpte även en ny packning till fläkten.

Köpte packningarna hos baxi 450:- för luck tätning 188:- för fläkttätningen.

Har även isolerat lite rör sen sist.
 
  • Runda vedluckstätningar och orange fläkttätning på grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny tätning på vedlucka med synlig aska och justerade gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade värmerör och värmesystemskomponenter i ett pannrum med synliga justeringar på gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör och ventiler i ett pannrum med synliga värmeisoleringar och justerade installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.