Hej!

Det börjar bli dags att isolera garaget vi håller på att bygga. Har tidigare mest använt glasull (Gullfiber förr, Isover och Ursa under senare år). Nu blev jag av en snickare rekommenderad att använda stenull. Han sa att om möss tar sig in (vilket vi naturligtvis ansträngt oss för att förhindra på alla sätt), så härjar de och gör gångar mm, i mindre utsträckning i stenull än i glasull. Det var hans erfarenhet - "om vi stöter på mängder av mus-bon och gångar i väggar och bjälklag så är det alltid glasull" sa han. Dessutom är ju stenull lite mer värmetåligt vid en ev brand, det är ju inte fel heller.

Så jag tänkte köra på stenull den här gången, och när jag kollar utbudet och priser osv inställer sig frågan; Är det någon skillnad på Rock Wools Flexibatts-skivor och stenullen som Byggmax säljer, den som heter Paroc Solid? Rock Wool hävdar ju att deras Flexibatts-skivor är mer formflexibla och återtar sin form bättre efter ihoptryckning...

Någon som vet om Paroc Solid är lika bra?
 
Det finns två parametrar som jag tycker du kan titta på utöver de som berör själva handhavandet. Dels lambdavärdet som beskriver värmeledningsförmågan, dvs isoleringsförmågan fast omvänt, dels volymvikten som talar om materialets tyngd per kubikmeter. Lägre lambdavärde och högre volymvikt är bättre. Normalt är inte skillnaderna i lambdavärde stora mellan olika tillverkare, men om någon variant sticker ut åt fel håll kan man undvika den.
 
Lamdavärdet är 37 på Byggmax Paroc Solid. Vet att det finns bättre men knappast markant bättre, 35 och 36...
37 funkar för mig, kommer isolera rätt tjockt, och det handlar ju också om noggrannheten. Och det är ju där som det vore bra att veta om den här isoleringen har andra egenskaper än Rock Wools Flexibatts vad gäller "återfjädring efter ihoptryckning"?
 
  • Gilla
Mipple
  • Laddar…
Paroc och Rockwool tillhör de seriösa tillverkarna. Det är dock något skumt med Paroc Solid eftersom den inte återfinns som produkt på Parocs svenska hemsida. Kanske är det en lågprisimport? Paroc har produkter med lägre lambdavärde än 0,037 W/mK. Kolla priserna på dessa. Rockwools Flexibatt har en volymvikt på 30 kg/m3, vilket väl får anses normalt för den typen av stenull. Det finns dock produkter med betydligt högre volymvikt. Hög volymvikt bidrar till bättre värmekapacitet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Solid är en "aning" sladdrigare och har något sämre lambdavärde enligt en bygghandel som enbart säljer Extra. De sa att proffsen inte gillade Solid. Sanningshalt? Ingen aning.
 
Lyssnade med en väldigt seriös snickare. Han har jobbat väldigt mycket med Paroc solid tidigare och numera mest med Rock Wool Flexibatts. Märker ingen skillnad säger han.

Tillverkad i Skövde står det på etiketten, så jag köpte den när Byggmax öppnade ny butik i Stenungsund i fredags. 25 % rabatt på hela sortimentet gjorde 8 600 kr för mig:D. Köpte reglar, råspontluckor o en massa isolering!
 
  • Gilla
inspectah44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.