Ser riktigt fint ut! Kul att följa skissarbetet och se hur du utvecklats tillsammans med din ritning! Planlösning i plan 2 passar stilmässigt väldigt fint med huset. I plan 1 ser jag inget av husets karaktär avspegla sig. Lite villa-aktigt. Kanske rummen ska markeras något? Inte så mycket "öppen plan", om du förstår hur jag menar?

Keep up the good work!
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Riktigt kul att se hur det utvecklats :)

Glöm inte att göra väggarna extra tjocka!
 
Fräckt hus, kommer bli intressant att följa!

Hur har du tänkt med interiören, ska den vara tidsenlig med stuckaturer och grejer eller blir det av modernare slag?

Hade jag byggt den här typen av hus hade jag definitivt byggt ett stort kallskafferi som man kan gå in i. Eventuellt också serveringsgång och "platsbyggda/inbyggda" garderober som man gjorde förr.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Har du funderat på att kamouflera portarna genom att bygga dem som intilliggande fasad eventuellt med ett fönster på varje port? Personligen tycker jag att det är det enda som sticker ut negativt på ett annars väldigt vackert hus.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Kamoflerade portar riskerar att se fake ut så det skulle jag akta mig för. Det bör se gediget ut på ett hus i denna stilen
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kamoflerade portar riskerar att se fake ut så det skulle jag akta mig för. Det bör se gediget ut på ett hus i denna stilen
Kanske det. Själv hade jag byggt garaget bredvid för att inte riskera sabba huset.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Räknas huset som ett trevåningshus?
Vad räknar ni på för budget.
Huset ser fantastiskt ut.
 
Vilket fantastiskt hus! Kul att någon vill bygga i denna fina stil.

Men i likhet med andra kan jag inte riktigt förlika mig med garageporten, placeringen stör ögat. Om den varit centrerad i huskroppen hade det varit lättare att svälja.

Jag hade nog valt att bygga ett separat garage, dels har såna här hus inte hade garage och en separat byggnad skulle markant öka valmöjligheten för båda byggnaderna.
Men för allt i världen kör på det som känns bäst för dig:D(y)
 
  • Gilla
CalleJ
  • Laddar…
Riktigt kul att någon vågar, ser fint ut! Håller med om att garageportarna ser för stora ut och stjäl uppmärksamhet från andra fina detaljer dock.
 
  • Gilla
Swe_Mala
  • Laddar…
Trådens första inlägg ger svar angående garaget.

Ett större garage som är ihopbyggt (måste vara ihopbyggt pga detaljplan) med huset som är 5.5-6m brett och har högt i tak (kanske 4m). Runt 55kvm invändigt.
Det kanske går att diskutera saken med kommunen.
 
Heij83
Vilken kommun ska du bygga i?

Vår kommun hade aldrig gått med på att inte ha sovrum på plats på entréplan vid besiktningen, det räcker inte med att ha det förberett.
Dom är toknoga med tillgänglighetsanpassning.

Men om du ändå går på din linje med att visa att du kan förbereda för sovrum och får problem med handläggaren så kan jag rekommendera att ta kontakt med ledamöter i byggnadsnämnden, där sitter politiker som kan se lite mer nyktert på saken och kan hjälpa dig att få igenom bygglovet ändå.

Annars ett riktigt snyggt hus!
 
R
Heij83 Heij83 skrev:
Vilken kommun ska du bygga i?

Vår kommun hade aldrig gått med på att inte ha sovrum på plats på entréplan vid besiktningen, det räcker inte med att ha det förberett.
Dom är toknoga med tillgänglighetsanpassning.

Men om du ändå går på din linje med att visa att du kan förbereda för sovrum och får problem med handläggaren så kan jag rekommendera att ta kontakt med ledamöter i byggnadsnämnden, där sitter politiker som kan se lite mer nyktert på saken och kan hjälpa dig att få igenom bygglovet ändå.

Annars ett riktigt snyggt hus!
Det är bara för att gamlingar skall vårdas hemma som de kräver sovrum på markplan.
 
Heij83
R RapidSledge skrev:
Det är bara för att gamlingar skall vårdas hemma som de kräver sovrum på markplan.
Jo det vet jag, men det ska vara byggt så när det besiktigats enligt BBR. Sen om man själv väljer att ta bort väggen efter är en annan fråga.

Vi hade ett helvete med handikappas anpassning vid vårt bygge då vi ”sänker” halva entréplan viket gör att det enligt BBR ska finnas en hiss till matplats och vardagsrum.
Det räckte inte med förberedelse, men efter många vändor har det löst sig med byggnadsnämnden men min handläggare och dess kollegor krävde att den skulle finnas fysiskt på plats.
 
Martin_B
Tack gode gud att någon har hjärna och vilja att bygga snyggt! Klassiskt!

Ser bra ut!

@skyisthelimit vad är det för invändig takhöjd? Har du sektionsritningar tro?

Och ungefär vad beräknas projektet kosta?
 
  • Gilla
Tågvirke och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
@skyisthelimit finns det någon anledning till att planlösningen på BV inte är mer klassisk? Just med tanke på att ni verkar gilla den klassiska stilen i övrigt, och verkar gå "all in", åtminstone exteriört.

Har förståelse för ifall man vill ha en modern planlösning som passar dagens behov.

Men om det är något jag saknar, så är det stora centrala foajéer i hus numera. Särskilt i detta hus hade det passat alldeles utmärkt.

Det är något alldeles extra och mycket mäktigt med en stor central hall. Först vid entrén skall det vara ett kapprum, som man måste gå igenom för att komma till den centrala hallen.

Den centrala hallen skall sedan vara stor och ha högt i tak. Den bör vara minst 5x5 meter, det är absolut minimum för att det skall kännas mäktigt, men gärna större.
I den hallen bör en vacker trappa få plats, gärna svängd, en vacker öppen spis, samt vara utformad så att man får plats med exempelvis en stor gran, ca. 3,5-4 m högt, beroende på vad taket tillåter.

Sådant där är alltid fantastiskt och skapar en viss atmosfär.

En sådan stor hall ger huset också status, utöver det vanliga.
 
  • Gilla
Tågvirke och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.