nino nino skrev:
Hyra en avfuktar och en större värmare.
Vad är det tänkt att bli för uppvärmning när det är klart?
Köpte en större Woods avfuktare idag. Och har två 9kw fläktar som vi tagit från sambons jobb.(y)

Sen blir det sjövärme med en Thermia Inverter pump, vattenburen golvvärme!
Men isen kommer hinna läggas innan vi fått klart med allt så det måste skjutas till våren....
 
Då skulle jag koppla på en elpatron med cirkpump till golvvärmen, då får du lite värme i plattan också
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag känner igen det där från mina egna byggen som jag utfört.
Som andra redan skrivit så är ventilation det bästa. En timme efter att jag startade upp FTX:en i nybygget så var det redan som ett helt nytt klimat inne. Fast FTX (med roterande trumma) återvinner en hel del fukt oxå, så under byggtiden när det tillfördes mycket fukt i form av färg o spackel så körde vi även avfuktare.
Ett nytt hus/grund avger en hel del fukt första månaderna.
 
  • Gilla
slug68 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Då skulle jag koppla på en elpatron med cirkpump till golvvärmen, då får du lite värme i plattan också
Saken är den att vi är en bit bort från golvvärmen. Har ingenting just nu, och innan vi fått till att skicka in ansökan om installation av värmepump har isen lagt sedan länge!
Fukt i plattan är inget som oroar vilket jag läst mycket om och som kan bli ett problem.
Vi har en krypgrund av isolergrundblock som sprayats med Polyuretan!
Nästan ingen golvbjälklagsisolering. Kommer bli varmt där nere sen då det utrymmet integreras med husets ftx = varma golv!
 
G Gabbe1 skrev:
Jag känner igen det där från mina egna byggen som jag utfört.
Som andra redan skrivit så är ventilation det bästa. En timme efter att jag startade upp FTX:en i nybygget så var det redan som ett helt nytt klimat inne. Fast FTX (med roterande trumma) återvinner en hel del fukt oxå, så under byggtiden när det tillfördes mycket fukt i form av färg o spackel så körde vi även avfuktare.
Ett nytt hus/grund avger en hel del fukt första månaderna.
Vi ska verkligen jaga på så vi kan få till FTX illa kvickt!
Sambon (som jobbar åt ett företag som gör ventilation) ska "bara" komma på ett smart sätt att göra rören "platta".
De kommer gå upp genom väggarna så de får inte bygga så mycket samtidigt som rätt luftflöde ska kunna passera!
Tanken är att vi ska bygga detta själva. I alla fall tror våran KA att vi fixar det, han är även ventilationstekniker så det är han som ska rita upp systemet åt oss! (y)
 
Sambon behöver inte ”komma på”, plåtslagare har i all evighet gjort rektangulära kanaler med kantvik, järnvägsräls och klubba.

Protte

Sorry, glömde det behövs en falsmejsel också
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Men du har iaf golvvärmeslangen i plattan?

I stort sett alla byggen jag varit på med golvvärme så har man satt dit fördelare och kopplat på en elpanna (en elpatron, en cirkpump och ett expansionskärl) och kopplat på golvvärmen.
Det man måste tänka på är att har det varit minus så använder man sprit eller glykol i systemet annars fryser det ihop innan man fått på värmen
 
Golvvärmen borde vara provtryckt. I så fall finns det väl vatten kvar i den som riskerar att frysa?
 
nino nino skrev:
Men du har iaf golvvärmeslangen i plattan?
De har ju krypgrund.
 
D Daniel 109 skrev:
De har ju krypgrund.
Ja det missade jag ju :oops:
 
Fläkt och avfuktare, avfuktare kan man ha nytta av i framtiden med så de tycker jag inte är en så farlig investering, vi köpte 2st för 1800kr/st som vi använde när vi byggde, de använder vi i garaget när vi kör in blöta bilar, de funkar ju även till att torka tvätt osv.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Fläkt och avfuktare, avfuktare kan man ha nytta av i framtiden med så de tycker jag inte är en så farlig investering, vi köpte 2st för 1800kr/st som vi använde när vi byggde, de använder vi i garaget när vi kör in blöta bilar, de funkar ju även till att torka tvätt osv.
Tänkte så vi med!

Köpte en Woods som prissänktes med 2000 under black friday! Den kommer nog att komma till användning sen med, precis som du skrev i garaget eller varför inte i tvättstugan! :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.