Vet att detta varit uppe tidigare men vill gärna ha synpunkter på vad ni hade gjort här.

Håller på att montera dörrkarmar och en av väggarna (kommer säkert fler) är inte jämn så resultatet är följande:

Blå markering: drygt 1 cm innanför väggen
Grön markering: I liv med väggen
Röd markering: drygt 1 cm utanför väggen.

Dörrkarm som monteras i ojämn vägg, markerad med blå, grön och röd tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På insidan så ser det precis likadant ut bara att hela karmen hamnar innanför väggen och där är det ca 1 cm ut till väggen längst upp och ca 2 cm längst ner. Där fanns det tidigare en smyglist.

Det som gör mig konfunderad är att den förra karmen satt precis jämn med väggen och fodrens var således spikraka. Dörren kan dock uppenbarligen inte ha varit i lod om den följde väggen. Ändå öppnade/stängde sig inte dörren av sig själv. Hur? Jag har en teori om att det beror på att det var en sån där lätt dörr på ca 10 kg. Kan det stämma? Denna väger 3 gånger mer så minsta felmarginal och den lever sitt eget liv.

Så nu till frågan, hur löser man detta snyggast? Känns synd att lägga pengar på nya dörrar och så kommer totalintrycket bli undermåligt pga ojämn vägg. Jag kommer ha allmogefoder så klackfoder är ur frågan.
 
Blir svårt att få snyggt när du monterat karmen utanför vägg.
Enklast är att flytta karmen så den inte hamnar utanför väggen på någon sida och sedan montera kilformade smyglister.
Så här blir det när väggen lutar 7 cm från golv till tak.
Dörrkarm monterad utanför en lutande vägg med synlig lutning på 7 cm upp till taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hscn hscn skrev:
Blir svårt att få snyggt när du monterat karmen utanför vägg.
Enklast är att flytta karmen så den inte hamnar utanför väggen på någon sida och sedan montera kilformade smyglister.
Så här blir det när väggen lutar 7 cm från golv till tak.
[bild]
Tack! Då får det bli så helt enkelt!
 
Jag kommer nog hamna i samma situation, men har inte monterat karmen än.
Men kommer nog även vara skillnad på höger o vänster sida.
Hur löste du det till slut?
Har du någon bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.