20 890 läst · 44 svar
21k läst
44 svar
Åtgärda påskjutsbroms på släp (Ansem)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 578 inlägg
Ska vi säga att det beror på okunskap.... ????S Stefan1972 skrev:
Seriöst, eftersom jag inte fick loss dämparen så var det lättare att ta bort hela grejen för att lättare kunna vända och undersöka den. Något man så klart kommer ångra när grejerna ska återmonteras
Medlem
· Västra Götaland
· 1 578 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 578 inlägg
Har nu läst igenom allt och ser inte att det står någonstans att du haft av trummorna och kollat där bakom?
Fixade bromsarna på mitt släp för några månader sen då jag hade exakt samma symptom som du med att det slog i botten vid lätt bromsning osv.
Kan av min erfarenhet säga att det inte var något som helst fel på påskjutsbromsen som jag då trodde. Det var en fråga om dels vajrar som löpte trögt, dels bromsbackar som behövde bytas men framförallt en in justering av allting!
Så jag hade sagt som såhär.
Palla upp släpet.
Lossa på trummorna, kolla att allt är ok och löper lätt.
Sätt på trummorna igen, se till att påskjutsbromsen är utdragen och snurra på trummorna.
De ska i detta läge snurra utan motstånd.
Ta ett spännband där du sätter dess krokar i tex läm eller lastöglorna och ha bandet på påskjutsbromsen, så att när du spänner bandet så pressar du in påskjutsbromsen.
Spänn in påskjutsbromsen 1/4 och testa snurra på trummorna. I detta läge borde det vara anliggning och de ska löpa trögare.
Spänn in påskjutsbromsen till 2/4 och testa igen, här ska trummorna vara helt låsta.
Släpp efter och kontrollera att de snurrar fritt igen.
Om det inte låser vid 2/4 så börjar du med att justera i trummorna. Här ska det som sagt löpa fritt vid 0 belastning från påskjutsbromsen. Sen kan man finjustera på vantskruven vid påskjutsbromsen, den sitter på stången som går bak till bromsarna.
Om bromsarna låser sig vid 2/4 som de ska göra men det fortfarande slår i dämparen, då hade jag bytt ut den.
I mitt egna fall behövdes inte det då det inte var fel på den utan bara en fråga omfeljusterade bromsar
Fixade bromsarna på mitt släp för några månader sen då jag hade exakt samma symptom som du med att det slog i botten vid lätt bromsning osv.
Kan av min erfarenhet säga att det inte var något som helst fel på påskjutsbromsen som jag då trodde. Det var en fråga om dels vajrar som löpte trögt, dels bromsbackar som behövde bytas men framförallt en in justering av allting!
Så jag hade sagt som såhär.
Palla upp släpet.
Lossa på trummorna, kolla att allt är ok och löper lätt.
Sätt på trummorna igen, se till att påskjutsbromsen är utdragen och snurra på trummorna.
De ska i detta läge snurra utan motstånd.
Ta ett spännband där du sätter dess krokar i tex läm eller lastöglorna och ha bandet på påskjutsbromsen, så att när du spänner bandet så pressar du in påskjutsbromsen.
Spänn in påskjutsbromsen 1/4 och testa snurra på trummorna. I detta läge borde det vara anliggning och de ska löpa trögare.
Spänn in påskjutsbromsen till 2/4 och testa igen, här ska trummorna vara helt låsta.
Släpp efter och kontrollera att de snurrar fritt igen.
Om det inte låser vid 2/4 så börjar du med att justera i trummorna. Här ska det som sagt löpa fritt vid 0 belastning från påskjutsbromsen. Sen kan man finjustera på vantskruven vid påskjutsbromsen, den sitter på stången som går bak till bromsarna.
Om bromsarna låser sig vid 2/4 som de ska göra men det fortfarande slår i dämparen, då hade jag bytt ut den.
I mitt egna fall behövdes inte det då det inte var fel på den utan bara en fråga omfeljusterade bromsar
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Förmodligen rost, torkat fett och annat skit som gör att det är trångt i den delen där själva kolven sitter. Lite våld och en rejäl rengöring...MathiasS skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Om påskjutsdämparen är hel eller inte är ju lätt kollat med den löst. Den ska ju med nöd och näppe gå att trycka ihop om man trycker den mot golvet eller nåt. Är de punka på den så går den ju lika lätt som en cykelpump.
Fast om den är svår att demontera på grund av att utrymmet runt kolven är fyllt med skit så påverkar ju det även funktionen (iallafall slaglängden), så det är nog lika bra att få lös skiten så att man kan göra rent.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 578 inlägg
MathiasS skrev:
Hmm, nu börjar det bli jobbigt... ;-)useless skrev:
Alla bultar är lossade, den du ringar in håller väl dämparen i bakkant, och som går att se på foto nr 3 i tidigare inlägg så är bakändan av dämparen helt fri.
Problemet är att den andra änden av dämparen har fastnat inne i "röret", i den änden sitter det en slags bussning på dämparen som nyper inne i röret. Men visst ska skiten ut bakåt, i så fall är det väl bara att vålda på med lämpliga metoder?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 578 inlägg
M martinradbo skrev:Hmm, nu börjar det bli jobbigt... ;-)
Alla bultar är lossade, den du ringar in håller väl dämparen i bakkant, och som går att se på foto nr 3 i tidigare inlägg så är bakändan av dämparen helt fri.
Problemet är att den andra änden av dämparen har fastnat inne i "röret", i den änden sitter det en slags bussning på dämparen som nyper inne i röret. Men visst ska skiten ut bakåt, i så fall är det väl bara att vålda på med lämpliga metoder?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild framifrån röret, där änden av dämparen fastnat. Lite svårt att fixera och slå riktigt hårt, men jag har ändå tagit i på skarpen nu (!) utan att få ur den. Ger upp för idag och tar mig till en mekanisk verkstad på måndag
Medlem
· Västra Götaland
· 1 578 inlägg
Nej, men nu är det lite försent, och ny dämpare är ändå inköpt. Men jag skall givetvis kolla bromsar och annat när detta lilla problem är ur vägen, så att allt går fint och inte sitter fast.MathiasS skrev:
Tack för tips och råd so far.
Återkommer med status