S Stefan1972 skrev:
varför har du skruvat bort hela påskjuten? Dämparen i röret byts ju på fem min med allt på plats. Eller är det nå mer som inte är som det ska ?
Ska vi säga att det beror på okunskap.... ????

Seriöst, eftersom jag inte fick loss dämparen så var det lättare att ta bort hela grejen för att lättare kunna vända och undersöka den. Något man så klart kommer ångra när grejerna ska återmonteras :)
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Alko 251g c är det du ska ha delar till.
Är du säker? I så fall beställer jag en sån från lämplig nätbutik
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du borde ha en pinbult i andra änden, bort med den och dra ut dämparen.

[bild]
Jag tycker jag har monterat bort bultar i bägge ändar, som du ser på bilden känns det inte som att det finns några fler? Kanske bara är lite våld som behöv nu då det var smårostigt och rätt tight.
 
Har du tagit bort den inringade skruven?
Explosionsritning av mekaniska delar med en inringad skruv som är i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tagit bort den inringade skruven i bilden ovan, skulle jag ta fram den mellanstora släggan och använda den på ett övertygande sätt. Inget som sitter där är ju direkt ömtåligt....
 
M martinradbo skrev:
Är du säker? I så fall beställer jag en sån från lämplig nätbutik
Det är ju det som är stansat på din koppling, eller hur?
 
Har nu läst igenom allt och ser inte att det står någonstans att du haft av trummorna och kollat där bakom?

Fixade bromsarna på mitt släp för några månader sen då jag hade exakt samma symptom som du med att det slog i botten vid lätt bromsning osv.

Kan av min erfarenhet säga att det inte var något som helst fel på påskjutsbromsen som jag då trodde. Det var en fråga om dels vajrar som löpte trögt, dels bromsbackar som behövde bytas men framförallt en in justering av allting!

Så jag hade sagt som såhär.

Palla upp släpet.
Lossa på trummorna, kolla att allt är ok och löper lätt.
Sätt på trummorna igen, se till att påskjutsbromsen är utdragen och snurra på trummorna.
De ska i detta läge snurra utan motstånd.

Ta ett spännband där du sätter dess krokar i tex läm eller lastöglorna och ha bandet på påskjutsbromsen, så att när du spänner bandet så pressar du in påskjutsbromsen.

Spänn in påskjutsbromsen 1/4 och testa snurra på trummorna. I detta läge borde det vara anliggning och de ska löpa trögare.

Spänn in påskjutsbromsen till 2/4 och testa igen, här ska trummorna vara helt låsta.

Släpp efter och kontrollera att de snurrar fritt igen.

Om det inte låser vid 2/4 så börjar du med att justera i trummorna. Här ska det som sagt löpa fritt vid 0 belastning från påskjutsbromsen. Sen kan man finjustera på vantskruven vid påskjutsbromsen, den sitter på stången som går bak till bromsarna.

Om bromsarna låser sig vid 2/4 som de ska göra men det fortfarande slår i dämparen, då hade jag bytt ut den.

I mitt egna fall behövdes inte det då det inte var fel på den utan bara en fråga omfeljusterade bromsar(y)
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har du tagit bort den inringade skruven i bilden ovan, skulle jag ta fram den mellanstora släggan och använda den på ett övertygande sätt. Inget som sitter där är ju direkt ömtåligt....
Förmodligen rost, torkat fett och annat skit som gör att det är trångt i den delen där själva kolven sitter. Lite våld och en rejäl rengöring...
 
Om påskjutsdämparen är hel eller inte är ju lätt kollat med den löst. Den ska ju med nöd och näppe gå att trycka ihop om man trycker den mot golvet eller nåt. Är de punka på den så går den ju lika lätt som en cykelpump.
 
....och det går ju att verifiera innan storsläggan för demontera dämparen också....
 
Fast om den är svår att demontera på grund av att utrymmet runt kolven är fyllt med skit så påverkar ju det även funktionen (iallafall slaglängden), så det är nog lika bra att få lös skiten så att man kan göra rent.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du borde ha en pinbult i andra änden, bort med den och dra ut dämparen.

[bild]
useless useless skrev:
Har du tagit bort den inringade skruven?
[bild]
Hmm, nu börjar det bli jobbigt... ;-)
Alla bultar är lossade, den du ringar in håller väl dämparen i bakkant, och som går att se på foto nr 3 i tidigare inlägg så är bakändan av dämparen helt fri.

Problemet är att den andra änden av dämparen har fastnat inne i "röret", i den änden sitter det en slags bussning på dämparen som nyper inne i röret. Men visst ska skiten ut bakåt, i så fall är det väl bara att vålda på med lämpliga metoder?
 
...men du har kollat att dämparen är slut innan du tar storsläggan?
 
M martinradbo skrev:
Hmm, nu börjar det bli jobbigt... ;-)
Alla bultar är lossade, den du ringar in håller väl dämparen i bakkant, och som går att se på foto nr 3 i tidigare inlägg så är bakändan av dämparen helt fri.

Problemet är att den andra änden av dämparen har fastnat inne i "röret", i den änden sitter det en slags bussning på dämparen som nyper inne i röret. Men visst ska skiten ut bakåt, i så fall är det väl bara att vålda på med lämpliga metoder?
Inuti utsikten av ett rostigt rör med en fastsatt ände av en dämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild framifrån röret, där änden av dämparen fastnat. Lite svårt att fixera och slå riktigt hårt, men jag har ändå tagit i på skarpen nu (!) utan att få ur den. Ger upp för idag och tar mig till en mekanisk verkstad på måndag :(
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men du har kollat att dämparen är slut innan du tar storsläggan?
Nej, men nu är det lite försent, och ny dämpare är ändå inköpt. Men jag skall givetvis kolla bromsar och annat när detta lilla problem är ur vägen, så att allt går fint och inte sitter fast.

Tack för tips och råd so far.
Återkommer med status
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.