jonastroms jonastroms skrev:
En betalningsanmärkning går väl inte så fort att få eller?
Åjo. Fordonsskatt, CSN-skulder — en påminnelse, sen direkt till Kronofogden. Preliminärskatt, dvs att man som företagare ska betala in skatt i förväg på inkomster som man ännu inte har fått — en första betalningsuppmaning, sen direkt till Kronofogden. Har man då en massa jobb, och därutöver bokföring, fakturering och övrig administration upp över öronen, så är det lätt att missa en faktura, och så står man där. Har man en dipp i inkomsterna, t ex under semestrar eller långhelger, men ändå måste betala löpande räkningar och skatter — ja då finns det fler än en som prioriterar mat på bordet före pengar till skattmasen.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fast bara för att kravet gått till fogden så får man väl inte en anmärkning direkt?
 
Jo om det är skatt som inte är betald och skatteverket skickar det till fogden då får man anmärkning, men då har skatteverket först skickat påminnelser till den som skall betala så det tar ett tag efter att man inte har gjort rätt.
Skulle man få sämre inkomster så kan man gå in på skatteverket och göra en ändring på sina inkomster under året, så man behöver inte ha kvar den skatt som skatteverket har debiterat.
 
Ovanstående gäller dock bara preliminärskatten.
Slutskatt, arbetsgivaravgifter och moms går normalt inte att få uppskov med.
 
jonastroms
Skatteverket var de värsta att bli skyldig pengar har jag hört och även små mål ger dom med fel i bokföringen får man på något förenklat vis dom direkt har jag hört
 
jonastroms
Hade ingen aning om att det var vanligt att företag hade betalninspåminnelser som någon sa, trodde det var katastrof att få det som företag som säljer saker nu när alla Reco och alla de sidorna finns.
 
jonastroms
Är ett betalningsföreläggande lika illa för företag? Det har man i tre år har jag för mig jag läste.
 
jonastroms jonastroms skrev:
En betalningsanmärkning går väl inte så fort att få eller?
Jo om det gäller skatt så kan det gå otrevligt snabbt.

Jag klantade mig för några år sedan, så mina skatteinbetalningar kom i otakt, vilket innebar att jag i flera månader betalade skatten sent, utan att jag var medveten om det. Men inte så sent att det blev påminnelse, men så vid en betalning så var min sena betalning en dag över "påminnelsegränsen", så jag fick brev från skattemyndigheten. Jag undersökte vad som hade hänt och lyckades förstå var jag hade klantat mig. I brevet framgick det att om jag åter skulle vara sen med betalningen någon gång under en viss tid (typ 2 år, kommer inte ihåg), så skulle skatteverket utan ytterligare påminnelse med omedelbar verkan utmäta beloppet från mitt bankkonto, vilket skulle gett en kreditanmärkning.

Jag såg ju till att genast betala in en extra skatteinbetalning, så att det för säkerhets skull alltid skall finnas pengar på skattekontot. Men det är inte säkert att en småföretagare har råd med det.

Det är skillnad för skatteverket. Om det gäller skuld till ett vanligt företag, så måste de först bevisa att jag är betalningsskyldig, och även då kan man strula en del med att betala, utan att få en anmärkning. Men skatteverket kan utmäta utan förvarning, är det fel så ligger det på dig att bevisa att du inte är betalningsskyldig.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
jonastroms
Och det är inte lätt att bevisa när de börjar krångla kan tänkas
 
Dessutom är det så att ett aktiebolag får en betalningsanmärkning redan om någon ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden, till skillnad mot en privatperson/enskild firma, där anmärkningen uppstår först när ansökan resulterat i ett beslut om föreläggande.
Svensk obeståndsrätt lämnar sannerligen en del i övrigt att önska.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Skillnaden på betalningsanmärkningar för privatpersoner och juridiska personer är att det räcker med en ansökan om betalningsföreläggande för en juridisk person för att det ska bli en betalningsanmärkning. Dvs även om ett utslag inte getts. Det här är förstås lite besvärligt för t ex aktiebolag. Denna uppgift finns sedan kvar i 2 år hos UC och de andra kreditupplysningsföretagen.

För privatpersoner krävs ett utslag i ett ärendet för att det ska bli en anmärkning. Denna anmärkning finns kvar i 3 år. För juridiska personer finns anmärkningen kvar i 5 år.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Svensk obeståndsrätt lämnar sannerligen en del i övrigt att önska.
Sannerligen, därtill kommer det ju att i praktiken är mer eller mindre omvänd bevisbörda i skattemål.

Samtidigt ska Skatteverket ha en stor eloge, de är väldigt hjälpsamma och trevliga när man ringer och frågar och det verkar genomsyra hela verket.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Det behöver inte betyda ett skit, har själv fått ett betalningsföreläggande på mitt företag.

Detta uppkom på grund av en leverantör som skickade faktura till fel adress (deras fel helt och hållet).
När det sedan gick till Visma Collectors som dom anlitade för indrivning skickade dom till samma adress, efter det togs det över av kronofogden som skickade två brev till samma felaktiga adress men som sedan skickade ett ytterligare till den adress som företaget är registrerat på och allt löste sig.

Förutom då att en notis om att ett betalningsföreläggande är utfärdat nu finns kvar och det kunde lika väl blivit en anmärkning utan att jag eller någon på mitt företag har gjort något som helst fel.

Så jag kan utan problem se ett par förbättringsområden i ovan rutin ...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag var lite otydlig med att det gällde den skatt som skatteverket hade beslutat att företaget skall betala, den slutliga skatten är något som man får efter att man lämnat in sin deklaration,
Jag har fått problem med skatteverket för 14 år sedan, jag skulle ha tillbaka moms och skall man ha det så får man ofta lämna in de 5 största fakturorna så de kan se att man inte fuskar, detta var ett företag som hade gått i KK och jag fick göra en kundförlust som då innebär att man får tillbaka inbetald moms. Mem skatteverket lyckades få det till att jag skulle betala in ytterligare 200 000 kr och det protesterade jag på men de småoskyldiga arbetarna som beslutade detta skickade det till KF så fick man en anmärkning. Som tur är så arbetar det lite mer kunniga personer på huvudkontoret som fick de små liven att förstå att de hade gjort fel, sen tyckte de att jag skulle hjälpa dem genom att betala in pengarna så de kunde reglera det i efterhand men eftersom jag är dum så ville inte jag det och behövde inte göra det heller när en från huvudkontoret tog över ärendet och fick KF att ta bort alla noteringar men det tog mycket tid att få gjort det för de hade inte gjort något fel var deras argument.
 
  • Arg
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Dessutom är det så att ett aktiebolag får en betalningsanmärkning redan om någon ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden, till skillnad mot en privatperson/enskild firma, där anmärkningen uppstår först när ansökan resulterat i ett beslut om föreläggande.
Svensk obeståndsrätt lämnar sannerligen en del i övrigt att önska.
Är det verkligen så illa? Det innebär ju då att vem som helst hitta på en fordran och skicka in en ansökan för ett AB ska få en betalningsanmärkning?

Enligt Kronofogdemyndigheten kan en ansökan ge en anmärkning:

"En ansökan om betalningsföreläggande mot juridiska personer kan ge en anmärkning hos kreditupplysningsföretagen. Även utslaget kan ge betalningsanmärkning."

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.