Ok. Byggfirma som nyligen monterade dörrarna så vet inte om dom satt sig eller någon annan vinkel är fel, men det löses lätt med en riktning det ser man. Och eftersom det har varit så mycket diskussioner om allting med byggfirman så tänker jag lösa det här enklare problemet själv. Gäller att välja sina strider :)

Hur ser en snap-in riktare ut kan du länka?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dörren är troligtvis felmonterad. Man skall aldrig ge sig på gångjärnen med en riktare dom förstörs då. Justera i stället dörrkarmen.
 
  • Gilla
dajmx och 1 till
  • Laddar…
Hmm som ni ser på bilderna så är dörren "hängande" relativt dörrkarmen så då hjälper det väl inte att justera karmen?

Det kan ju vara att gångjärnet var defekt redan från början och det hjälper att byta.
 
  • Stängd vit dörr som är ojämnt hängd i förhållande till dörrkarmen, med synliga gångjärn och dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inre dörr som hänger snett i sin karm med synligt glapp överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är springan jämn på gångjärnssidan så sitter inte karmen rätt men på första bilden ser springa ut att nertill vara mindre.
Sista dörren jag satte in använde jag en stadig skruvmejsel och bände ut gångjärnet en aning så springan blev jämn.
En annan innerdörr som fick tätningslist där tog vi loss gångjärnen och satte i ett skruvstycke och bröt efter.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är springan jämn på gångjärnssidan så sitter inte karmen rätt men på första bilden ser springa ut att nertill vara mindre.
Sista dörren jag satte in använde jag en stadig skruvmejsel och bände ut gångjärnet en aning så springan blev jämn.
En annan innerdörr som fick tätningslist där tog vi loss gångjärnen och satte i ett skruvstycke och bröt efter.

Protte
Ja men nu påstås det ju i tråden att man förstör gångjärn när man böjer till dom, annars var det ju min plan med eller utan korrekt verktyg att böja till den översta lite.
 
Sätt kortpasset på överstycket. Troligtvis det som är problemet. Helt klart är det monteringen.
Troligtvis skall gångjärns sidan upp.
 
  • Gilla
Jericko och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Sätt kortpasset på överstycket. Troligtvis det som är problemet. Helt klart är det monteringen.
Troligtvis skall gångjärns sidan upp.
Är inte riktigt med på orden där. Vilket är överstycket och hur menar du med att gångjärnssidan ska upp?

Du menar att det löser att dörrbladet är snett relativt ramen?
 
På bilden ser det ut som om karmöverstycket sitter för högt på låssidan.

Dörren kanske är skräp. Kanderad spånplatta typ så att det övre gångjärnet lossnat. Om så hjälper det inte att knäcka.

Att få fast det kan vara svårt. Större skruv är steg ett. Sedan limma i träplugg att skruva i. Går inte det, fälla in en större bit. Är det trä kan det gå att fälla in övre gångjärnet någon mm extra istället för att knäcka.

Mvh Findus

PS. Det är förstås aldrig försent att ge upp DS
 
Ser att jag inte skrev att dörren stänger sig själv också. Så att själva dörrbladet hänger är det inget tvivel om. Att kompensera med att luta hela karmen hade såklart löst det problemet, men eftersom jag ser att övre gångjärnet är fel så känns det smartare att ge sig på det
 
Ha du ett kort vattenpass ? Är den i våg så lutar karmen åt vänster och då blir det naturligt att dörren går igen. Eller så är gångjärnssidan låg och skall upp. Felmonterad inte gångjärnet.
 
Ni har rätt jag mätte med vattenpasset och hela karmen behöver justeras. Båda långsidorna lutar lite åt vänster om man tittar på bilden.

Så till nästa fråga då, hur justerar man? Det är ju 4 karmskruvar på varje långsida. Jag antar att man måste ta en kvarts varv eller något på en skruv och sen gå vidare till nästa och nästa och gå så flera varv runt hela karmen tills man är klar? Dom två översta på varje sida åt ett håll och dom två understa åt andra hållet?

Jag har alltså aldrig sett en karm monteras så jag är inte helt med på hur karmskruvarna lägger kraften. Vilket håll vrids dom förresten för att trycka karmen mot vägg/dörr?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Det jag ser på bilden är att karmstycket inte sitter lodrät på gångjärnssidan vilket gör att de andra karmsidorna blir fel dom med.
Om du tittat kilformen i ovankant med största höjd i framkant till vänster och sedan kilen i underkant med största höjd i bakkant åt höger så syns det tydligt att bakstycket inte är lodrät.
Antingen ska överdelen dras in eller underdelen släppas lite i bakkanten, då kommer övriga vinklar samt våg och lod bli bra om karmen inte är fastsatt allt för tokigt så den inte kommer på plats.
Är tröskeln i våg? Det kan även ge samma fel om det bakre och det främre karmstycket sitter i olika höjd men jag har svårt att tänka mig att du har ett så kraftigt fall på golvet.

Använd ett långpass om du har det eller en riktbräda och det vattenpasset du har så du kan få bakstycket i lod samt se att bakstycket är rakt.
Det fungerar även med ett snöre med lod och en tumstock om du inte har något annat.
När bakstycket står rätt så kan du justera resten.
Ibland måste man släppa fodret innan det är möjligt att justera om den är spikad i både i karm och vägg.
Kontrollera även hörnen med en vinkelhake så vinklarna är rätt (går även att mäta men en tumstock) kontrollera även kryssmåttet det gör enklast med 2st läkt eller regelbitar som förs ut i hörnorna i diagonalen sedan drar man ett streck med en penna och kontrollerar hur bra strecket stämmer i nästa diagonal, helst ska det stämma exakt men någon enstaka millimeter kan man acceptera.
 
Redigerat:
  • Gilla
sunkann och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.