Någon som har erfarenhet av att anlägga gräsmatta på sprängsten? Är spekulant på en tomt som har plansprängts och består till 100% av sprängsten.

Tänker att man behöver fylla upp med lera, följt av matjord och sedan rullgrässmatta. Någon som har en känsla för vad prisbilden skulle bli om man vill lägga ut allt arbete på entreprenad. Ytan är ca 400 kvm.
 
J
Varför plansprängd var tomten för hög för byggnation , grovlek på sten ?
Klart bra med en fulldränerad tomt , ingen vattensamling , baksidan är att det finns ingen fukt under ett lager med lera och jord
Behövs nog ca 0,5 m lera + min 20 cm matjord på för att en matta ska trivas där
 
J jojo123 skrev:
Varför plansprängd var tomten för hög för byggnation , grovlek på sten ?
Klart bra med en fulldränerad tomt , ingen vattensamling , baksidan är att det finns ingen fukt under ett lager med lera och jord
Behövs nog ca 0,5 m lera + min 20 cm matjord på för att en matta ska trivas där
Tomten var för svårbyggd annars och man skulle inte kunnat få en kvm-grönt. Flera tomter i samma skick säljs samtidigt.

Har du någon aning om vad de skulle kunna kosta med lera och matjord? 100.000? 200.000? 500.000?
 
Vi fick betala 262kr tonnet för matjord + fraktkostnader lastbil 875kr/h. Det gick åt 54ton för 500kvm 5-15 cm. 14000kr drygt. Leran är mer svårberäknad. bäst vore om du det fanns nån bonde i närheten som hade massor över att sälja. I vårt område fick man betala 120-160kr kubiken lermassor av bonden. Sen tillkommer kostnader att få ut massorna. Grävmaskin etablering 1500:- sen 1000kr/h . Rullgräs ca 35kr kvm utkört,
Min högst mellan tumme och pekfinger gissning är 90000 att få gräs på 400kvm. Vi körde löpande räkning. Fastpris blir nog något dyrare.
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
glöm inte att vad du än lägger ut har en förmåga att sakta försvinna ner i mellanrummen i stenarna
 
I ikeo skrev:
glöm inte att vad du än lägger ut har en förmåga att sakta försvinna ner i mellanrummen i stenarna

Man rullar duk i botten så sjunker d minimalt
 
Du skall inte frakta dit lera. Din tomt riskerar bli vattensjuk. Jag skulle fylla på ordentligt med anläggningsjord. Vibbra och vattna ner i omgångar. Men slutligen ha ett ordentligt lager ovanpå stenen. Sedan låta det gå en vinter för att sedan fylla på med minst 20-30 cm fin planteringsjord.
 
  • Gilla
pwb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.