Hej,

Innan jag köper en receiver för att koppla min aktiva subwoofer tänkte jag undersöka om det funkar med min 2.0 förstärkare utan att det blir dåligt. Relativt ny förstärkare för 4500 kr så känns onödigt att byta ut om det ändå går bra.

Förstärkare: Marantz Pm6005
Aktiv Subwoofer: Dali e-9f

Se bilder nedan, hur kopplar jag ihop dem samt ställer in basens volym, cross-over etc. för bästa resultat?
 
  • Baksida av Dali e-9f aktiv subwoofer med kontrollpanel för inställningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av en Marantz PM6005 förstärkare med olika anslutningar och kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det tyvärr.

Du skulle eventuellt kunna nyttja recorder-utgången men är nog inte är kopplad via volymen utan du får i så fall justera volymen på subwoofern seperat.
 
Subben vill ju ha linjesignal med variabel nivå efter hur du höjer/sänker ljudet. Utsignalen på baksidan har antagligen fast nivå (kan kanske ställas om?).

Så jag skulle fundera på om kanske hörlursutgången fungerar? (Fel impedans?) Testa med alla volymrattar först på noll. Vrid försiktigt upp lite på den ena, lite på den andra etc.

Om det fungerar får du sedan justera in volym och cross-over efter behov, förutsättningar och smak.
 
jarlh jarlh skrev:
Subben vill ju ha linjesignal med variabel nivå efter hur du höjer/sänker ljudet. Utsignalen på baksidan har antagligen fast nivå (kan kanske ställas om?).

Så jag skulle fundera på om kanske hörlursutgången fungerar? (Fel impedans?) Testa med alla volymrattar först på noll. Vrid försiktigt upp lite på den ena, lite på den andra etc.

Om det fungerar får du sedan justera in volym och cross-over efter behov, förutsättningar och smak.
Total hifi amatör så förstår inte till fullo haha. Annan fråga, är aktiva subbar lika bra som passiva när man parar ihop med en receiver? Med skillnaden att aktiva har strömförsörjning via egen kontakt istället för att bli matad av receivern?
 
Passiva har ingen strömförsörjning, bara ljudsignal in.
 
Passiva högtalare har ingen inbyggd förstärkare. Vill ha stark signal, dvs sådan som förstärkaren skickar till vanliga högtalare.

En aktiv högtalare har inbyggd förstärkare. Vill ha svag signal - av samma typ som cd/dvd-spelare etc skickar till förstärkaren. Problemet med "record out" på din förstärkare är att den signalen troligen ligger på en fast nivå, den ändras inte fast du justerar volymen.

Hörlursutgången däremot följer med då du vrider på förstärkarens volymratt. Och signalstyrkan är ungefär samma som linjesignalen från dvd/cd-spelare. Om du drar sladd från hörlursutgången till din subb borde det fungera. Men var försiktig - ha alla volymer på noll i början! Vrid sedan försiktigt upp volymen på förstärkaren en aning, och en aning på subben.
 
jarlh jarlh skrev:
Passiva högtalare har ingen inbyggd förstärkare. Vill ha stark signal, dvs sådan som förstärkaren skickar till vanliga högtalare.

En aktiv högtalare har inbyggd förstärkare. Vill ha svag signal - av samma typ som cd/dvd-spelare etc skickar till förstärkaren. Problemet med "record out" på din förstärkare är att den signalen troligen ligger på en fast nivå, den ändras inte fast du justerar volymen.

Hörlursutgången däremot följer med då du vrider på förstärkarens volymratt. Och signalstyrkan är ungefär samma som linjesignalen från dvd/cd-spelare. Om du drar sladd från hörlursutgången till din subb borde det fungera. Men var försiktig - ha alla volymer på noll i början! Vrid sedan försiktigt upp volymen på förstärkaren en aning, och en aning på subben.
Tack för info. Hörlursingången på framsidan då antar jag du menar? Går det inte att koppla från subbens RCA till förstärkarens ”speakers”? Hittat en 7.1 Marantz SR-7400 som för 13 år sedan kostade ca 10.000 och som säljaren vill ha 700 för, fullt fungerande. Småpengar och goda omdömen så jag tror jag kommer köpa den. Där finns ingång för sub, om jag köper den antar jag att det bara är att koppla ihop och börja spela.
 
Redigerat:
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det finns omvandlare högnivå till lågnivå

[länk]
Kopplar jag den till ”speakers” då och sen till subben? Följer subben volymen på förstärkaren då med
 
Ja, den kopplas till vanliga högtalarutgångarna och du får sedan ut linjenivå till basen.

Används väl främst till bilstereo men fungerar till vanlig hemmastereo också.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Ja, den kopplas till vanliga högtalarutgångarna och du får sedan ut linjenivå till basen.

Används väl främst till bilstereo men fungerar till vanlig hemmastereo också.
Ganska många kablar vart exakt kopplar jag varje färg till förstärkaren.
 
M Cameltoe skrev:
Ganska många kablar vart exakt kopplar jag varje färg till förstärkaren.
står ju vilka färger som är left och vilka som är right, missade det. Sorry! Blir det likvärdigt med en subingång då?
 
Skillnaden är att du får ut hela ljudbilden, även diskantljud. Men sen finns det ju filter i basen så är inget problem.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Japp, det är så du skall göra :)


Inte ovanligt att aktiva subwoofers har ingång för högnivå, och sen internt har en hög-låg omvandlare innan det interna slutsteget.

Du behöver ju inte heller dra via stereohögtalarna utan kan skarva på ansutning till omvandlaren direkt bakom förstärkaren (räcker med de klena kablar som sitter på omvandlaren då omvandlaren drar en försumbar last i förhållande till högtalaren) och sen dra vidare en stereo-lågnivåkabel till var du vill ha subwoofern.
 
Redigerat:
H hapazard skrev:
Japp, det är så du skall göra :)


Inte ovanligt att aktiva subwoofers har ingång för högnivå, och sen internt har en hög-låg omvandlare innan det interna slutsteget.

Du behöver ju inte heller dra via stereohögtalarna utan kan skarva på ansutning till omvandlaren direkt bakom förstärkaren (räcker med de klena kablar som sitter på omvandlaren då omvandlaren drar en försumbar last i förhållande till högtalaren) och sen dra vidare en stereo-lågnivåkabel till var du vill ha subwoofern.
Min tanke var att koppla omvandlaren till förstärkarens ”speaker” och sen till subben. Omvandlaren har ju 2 kablar för höger och 2 för vänster. Ska dem även kopplas ihop 2 i samma ingång eller ska man separera dem på nått sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.