Hej på er!
Såg av en händelse i mailen att Elgiganten hade ett riktigt bra pris på en Qled TV från Samsung. Nersatt typ 8000 kr. Däremot finns den en väldigt snarlik TV på Elgiganten också för fullpris och med bra recensioner. Jag gjorde en jämförelse på de båda hos Elgiganten och det enda som skiljde de åt var typ produktnamnet. Båda är ju en Qled...eller? Skillnaden i produktnamnet är ”...AMT” och ”..NAT”. Se bild. Någon som fattar skillnaden?

Jämförelse av två Samsung QLED TV-modeller med olika modellnummer och prissättning på Elgigantens hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har funderat på de där. Men teori är de stora elektronik-kedjorna lyckas få leverantörerna att leverera samma apparater med olika slutbokstäver. På så sätt blir det svårare för konsumenterna att jämföra, samt att utnyttja prisgarantier.

Notera att det är bara min spekulation!
 
  • Gilla
Skånematte
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Jag har funderat på de där. Men teori är de stora elektronik-kedjorna lyckas få leverantörerna att leverera samma apparater med olika slutbokstäver. På så sätt blir det svårare för konsumenterna att jämföra, samt att utnyttja prisgarantier.

Notera att det är bara min spekulation!
Jag har tänkt i samma bana..lite fult! Å andra sådan när jag kollade på LG OLED så stod de tre sista bokstäverna för färg, stativ etc.
 
Det stämmer enligt en säljare på järnia. Köpte en rakapparat på elgiganten men köpte nytt skärhuvud på järnia och när jag påpekade skillnaden i modellbeteckning så sa han precis så.
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
T
NAtT är just en NAT med inbyggd hub, sen hur bra samsungs inbyggda ”NAT” är en annan sak...
 
T Thomas' skrev:
NAtT är just en NAT med inbyggd hub, sen hur bra samsungs inbyggda ”NAT” är en annan sak...
...och en AMT är då?
 
T
P Pistol skrev:
...och en AMT är då?
Vet inte var du ser AMT, jämför dom på elgiganten eller på prisjakt. Ser ingen skillnad på dom, NAT har större effekt på högtalarn och en inbyggd NAT
 
T Thomas' skrev:
Vet inte var du ser AMT, jämför dom på elgiganten eller på prisjakt. Ser ingen skillnad på dom, NAT har större effekt på högtalarn och en inbyggd NAT
I den bifogade bilden skiljer sig produktnamnet med NAT och AMT. Min fråga var då vad som skiljde dessa åt och om NAT står för inbyggd Hub måste ju AMT stå för något?
 

Bästa svaret

T
P Pistol skrev:
I den bifogade bilden skiljer sig produktnamnet med NAT och AMT. Min fråga var då vad som skiljde dessa åt och om NAT står för inbyggd Hub måste ju AMT stå för något?

NAT har inte samma möjligheter med smart tv tror jag, den ör dock på 200hz. Vad smart ”AMT” är på vet jag ej. Du bör jämföra svärtan i bilden också. Åk in till butiken och titta på båda så ser du om det finns någon skillnaden i just hz och svärta
 
Jag har försökt läsa på diverse olika sidor om vad det kan stå för och det enda jag kommit fram till är att det är en intern kod för Samsung alternativt designförändringar. Det kan ju förklara en del eftersom att den ena är silver och den andra är silver/svart.
 
Foten verkar skilja med skulle gissa attdet är samma bildpanel iallafall. Båda är ju ändå LCD skärmar
 
Jag rekommenderar Sweclockers guide för er som är i tvköpartagen. De går igenom tekniken och rekommenderar bra tv-apparater. De drar sig inte för att avfärda nonsensbegrepp som 200 Hz m.m. Har inte sett årets guide men förra årets guide var mycket bra.

Se videon här:
https://btl.geeks.se/tv-utbud
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Läste den nyss. Grymt bra guide
 
  • Gilla
Drosen
  • Laddar…
Ja nu såg jag den skrivna guiden också. Köp ingen tv utan att ha läst den!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.