Vår tvättmaskin, en LG F1480QDS, la av för någon vecka sedan. Den är köpt 2012. När jag slog på strömbrytaren på den så var den igång ett par sekunder, men stängde sedan av sig.

En servicekvinna som kom och tittade föreslog att byta styrkortet. Det har jag gjort nu, men då funkar den ännu sämre. Nu bara klickar det (som i ett relä) upprepat när jag slår på strömmen. Inget annat livstecken. Även om jag kopplar ur alla kablar från styrkortet, förutom strömmatning och av/på-styrningen från frontpanelen, kommer den inte igång (med något av styrkorten). Så endera är det 1) något annat som är fel (vad?), eller 2) så är även det nya styrkortet trasigt. Som grädde på moset verkar jag ha fått det sista styrkortet som existerar. Leverantören kan inte få tag på fler, och alla andra ställen har slutsålt.

Jag har även kopplat förbi "nätfiltret" som sitter innan kortet, utan framgång.

Så frågan är om jag ska bita i det sura äpplet och köpa en ny tvättmaskin, eller på något sätt felsöka vidare. Någon som har idéer eller uppslag? Tack!
 
A
Nu har ju LG ett antal varianter på denna maskin så de sista 7 bokstäverna är viktiga
men till en av dessa är numret till kretskortet EBR65873658 och sådan går att få tag på ute i europa

I Sverige är det tunt med delar till asiatiska maskiner det verkar som om säljarna bara har till garantier och därefter inget alls.
6 år på en LG är nog att anse som övertid.
men i ditt fall skulle jag kolla att den verkligen får fram 230V i uttaget även när den är påslagen.

ELON har 5års garanti på denna som iofs kostar mer...
https://www.elon.se/vitvaror/tvatt-tork/torktumlare/cylinda-tvp-5571
 
Redigerat av moderator:
De sista bokstäverna är ABWQESW. Ditt artikelnummer verkar stämma. Ska se om jag lyckas beställa det. Tack!
 
A
Jag tror fortfarande att du har fel på matningen till maskinen
Har du stickpropp så prova ett annat uttag.
 
Jag har både bytt stickproppen och testat via en skarvsladd från ett annat uttag.

Jag var inne på samma linje; att kortet inte får (tillräckligt) med ström. Det var därför jag testade att koppla förbi nätfiltret.
 
Vi har en likadan, köpt januari 2012, den kommer hålla länge till:)
 
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi har en likadan, köpt januari 2012, den kommer hålla länge till:)
Javisst!
(Dream on...)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
A
P Pibben skrev:
Jag har både bytt stickproppen och testat via en skarvsladd från ett annat uttag.

Jag var inne på samma linje; att kortet inte får (tillräckligt) med ström. Det var därför jag testade att koppla förbi nätfiltret.
Det är skitbra.
Då har jag en lite farhåga och det är att du har ett annat fel som slog sönder det nya kretskortet. Vad detta kan vara kan jag däremot inte gissa
 
A
Den är värdelös som tumlare oxå...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.