Hej!

Vi har en Cylinda TVP 337 som är drygt 4 år gammal. Problemet är att tvätten inte blir torr längre när man kör den, även om den får gå lääänge.

Tvätten blir varm, trumman snurrar och ingenting låter konstigt. Det enda är att tvätten inte blir torr. I vattentråget kommer det vatten men det är väldigt lite.

Handen på hjärtat så har vi slarvat lite med ett av filtrena som man ska rengöra typ var 5e gång. Det har helt enkelt inte blivit av, gissningsvis har väl det med felet att göra.

Vad kan vi nu göra för att reparera torktumlaren? Det går att köpa reservdelar från cylindas hemsida och det känns klart bättre att reparera än att köpa nytt. Samtidigt gissar jag att kostnaden för en servicetekniker kommer snudda vid vad det kostar att köpa nytt så jag försöker helst själv först, garantin är ju ändå borta.

Stort tack för hjälpen!

/Oscar
 
Har ni gjort rent kondensorn?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Hej, tråkigt med torktumlare.
Att det slarvas med rengöring av filter är vanligt, maskinen slutar fungera om det är på tok för mycket ludd i filtren.

Vill bara visa lite snabbt;

En Electrolux torktumlare med öppen lucka och synliga filter för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat märke, fungerar liknande oavsett.

Hand öppnar luckan på en torktumlare, visar ett renat och underhållsfritt torktumlarefilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta filter skall göras rent efter varje torkning, sitter i luckan, samt filtret i underkant i luckan, annars hamnar luddet i den torra tvätten, när man tar ur den.

Otydlig bild av en vit torktumlare med fokus på området där filtret sitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viktigare att inte glömma bort, detta filter är mycket viktigare att få rent.

Hand som tar ut ett luddfilter ur en torktumlare för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter i en lucka och går att plocka ur, diskas i rinnande vatten enklast.

Dammigt och igensatt filter i torktumlare som behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om föregående filter inte sköts rätt så blir värmepumpen så här "gojsig" den är den viktigaste detaljen att hålla ren, den kondenserar vattnet, annars blir tvätten varm och fuktig.
När denna del med flensar är ren, tar tid, men då fungerar maskinen fint igen.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Intressant topic, har liknande problem med vår Bosch-tumlare. Den är 15 år gammal men bara går och går - har plockat isär maskinen flera gånger för att rengöra men nu blir tvätten ändå aldrig riktigt torr. Filter och kondensor är förstås viktigt, men det verkar inte hjälpa här.
 
P Pagno skrev:
Hej, tråkigt med torktumlare.
Att det slarvas med rengöring av filter är vanligt, maskinen slutar fungera om det är på tok för mycket ludd i filtren.

Vill bara visa lite snabbt;

[bild]

Ett annat märke, fungerar liknande oavsett.

[bild]

Detta filter skall göras rent efter varje torkning, sitter i luckan, samt filtret i underkant i luckan, annars hamnar luddet i den torra tvätten, när man tar ur den.

[bild]

Viktigare att inte glömma bort, detta filter är mycket viktigare att få rent.

[bild]

Sitter i en lucka och går att plocka ur, diskas i rinnande vatten enklast.

[bild]

Om föregående filter inte sköts rätt så blir värmepumpen så här "gojsig" den är den viktigaste detaljen att hålla ren, den kondenserar vattnet, annars blir tvätten varm och fuktig.
När denna del med flensar är ren, tar tid, men då fungerar maskinen fint igen.

Mvh P-A
Tack för bra svar!

Det är nog tyvärr så att det är det viktigare filtret som vi slarvat med att göra rent.

Jag tog en bild för att visa hur det ser ut bakom filtret i vår maskin. Jag tycker inte att det ser nytt ut men inte heller så igendammigt som på den maskinen du visade. Jag har tidigare varit och dammsugit där för att jag tänkte att det nog var bra att göra.

Översikt:
Närbild av ett smutsigt filter i en maskin med damm och föroreningar synliga på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på nedre högra hörnet eftersom det såg värre ut på fotot ovan.
Närbild av damm och smuts i nedre hörnet bakom en maskins filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En till bild lite närmare.
Närbild av dammigt och lätt smutsigt maskinfilter i behov av rengöring, avbildat bakom vita kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om den här delen ser ok ut, vad kan då vara felet?

Tack återigen!
 
T Tosse skrev:
Har ni gjort rent kondensorn?

Tjenare!
Nej, det har vi inte gjort. Ärligt talat vet jag inte vad den gör heller :).

Vad är skillnaden på kondensor och kondensator?

Tack och bock!
 
B Bohak skrev:
Tjenare!
Nej, det har vi inte gjort. Ärligt talat vet jag inte vad den gör heller :).

Vad är skillnaden på kondensor och kondensator?

Kondensor är denna del, den med flensar på, har du tagit ur den och rengjort den med jämna intervall (olika intervall för märke), var 3-4 månad, de går att ta loss, hoppas jag, på alla modeller.
Att skriva jämna mellanrum (3-4 ggr/år) borde vara efter hur ofta den används.
Ja, din kondensor sköts bättre än min, men jag har ett filter till i botten, där vatten skall åka ner och pumpas upp i tappkärlet.
Om detta filter är fullt, på grund av att de andra damfiltren inte sköts, av mig, så får vi liknande problem som ni har.

Det finns en duktig på forumet som kanske kan ge mera tips, finns fler duktiga.
Kanske @electroluxaren har möjlighet att ge tips?

Mvh P-A
 
Det där är en värmepumpstumlare.

Den fungerar så att luft värms upp i en del av maskinen. Den varma luften blåses igenom tvätten och tar åt sig vattenånga. Luften passerar sedan ett kylagregat som kyler luften så att vattenångan kondenserar. Luften värms upp igen osv.

Värmepumpen sparar energi, genom att ta värmen som avges i kylaren, höja tempearturen på den värmen, och skicka värmen till uppvärmningen av luften.

Med din beskrivning av felet så kan man säga att det är avkylningen av luft som inte fungerar. Det kan bero på flera saker, ex. att flödet förbi kylaren är stoppat. Det är där ditt igensatta fileter kommer in i bilden. Eller så fungerar inte värmepumpen, kylelementet kyler inte, om värmepumpen inte kan ta hand om värmen som avges i kylaren. En 3e felorsak skulle kunna var fläkten som skall sätta fart på luften.

Om filtret varit igensatt så kan kompressorn i värmepumpen ha blivit överbelastad, och det kan finnas något skydd som löst ut.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
A
Om tvätten blir varm så är det flöde genom både förångare (den på bilden) och kondensorn som sitter bakom och ger värmen.
Din förångare är inte så pass täppt att det borde spela roll men en försiktig rengöring med vatten kan ju prövas.
Det mest sannolika är att kompressorn inte ger tillräckligt "tryck" vilket medför att den inte kyler så mycket som behövs.
I ditt fall byter man bottenplattan, den går att köpa på cylinda för 8515.- + moms.
Och som alltid har då cylinda ockerpriser på reservdelar till Turkiska maskiner.
köper man direkt från ARCELIK så kostar den en tredjedel.

En ny från Cylinda/ARCELIK kostar 5.375.-
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Om man ska köpa en ny tumlare av god kvalitet, vilken köper man då?
 
BigR
Jag har varit nöjd med Bosch maskiner i 8-serien. Värmepump, slang till avlopp, någon sorts självrengöringsfunktion och Homeconnect ska väl finnas på en modern tumlare. Miele verkar väl bra också, lite retrodesign och snålt med funktioner på dom dock.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om man ska köpa en ny tumlare av god kvalitet, vilken köper man då?
Lite som rysk roulette att tipsa om bra varor i dagsläget, skaffa en bra försäkring verkar vara det enda rätta, köp en förlängd försäkring om avtalet överhuvudtaget täcker någonting, eller ole dole doffa på första bästa Black Friday vara, kan inte bli helt fel.
Vi hade troligtvis bara tur när våra saker håller mer än dubbla garantitiden.

Men för att inte verka bitter så brukar jag googla omdömen på några varor som är av intresse, svårt att ge tips om bra produkter som andra troligtvis inte gillar.
MIELETWE620WP EcoKondenstorktumlare

Denna kan det bli för våran del.

Mvh P-A
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
BigR BigR skrev:
Jag har varit nöjd med Bosch maskiner i 8-serien. Värmepump, slang till avlopp, någon sorts självrengöringsfunktion och Homeconnect ska väl finnas på en modern tumlare. Miele verkar väl bra också, lite retrodesign och snålt med funktioner på dom dock.
Ja serie 8 är nog ett hyfsat säkert kort
 
electroluxaren skrev:
Om tvätten blir varm så är det flöde genom både förångare (den på bilden) och kondensorn som sitter bakom och ger värmen.
Din förångare är inte så pass täppt att det borde spela roll men en försiktig rengöring med vatten kan ju prövas.
Det mest sannolika är att kompressorn inte ger tillräckligt "tryck" vilket medför att den inte kyler så mycket som behövs.
I ditt fall byter man bottenplattan, den går att köpa på cylinda för 8515.- + moms.
Och som alltid har då cylinda ockerpriser på reservdelar till Turkiska maskiner.
köper man direkt från ARCELIK så kostar den en tredjedel.

En ny från Cylinda/ARCELIK kostar 5.375.-

Kort och gott så kan jag testa att skruva lite själv. Hittar jag kompressorn och den är ihopkleggad med gojs så rengör jag och testar pånytt.

Att börja köpa delar känns dumt och att ta hit tekniker för känns också dumt eftersom även teknikern behöver reservdelar.

Blir det inte rätt direkt så slår jag till på en ny med så lång garantitid som jag kan hitta.

Frågan är ju dock om garantin hade täckt detta då de säkert skulle förklara felet med dålig rengöring av filtret..

Vad menas med självrengörande?
 
electroluxaren skrev:
Ja serie 8 är nog ett hyfsat säkert kort
Den förra Boschen är ju på sitt 16nde år så helt fel kan det ju inte vara. Samtidigt har ju en ny inte en skruv gemensamt med den gamla så lite lotto är det. Vi kör tork nästan varje dag så en med vp verkar rimligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.