Hej

Jag har ett fritidshus på torpargrund/krypgrund och vi har renoverat taket och väggarna och tänkte ta tag i grunden nu.
Det ligger ett rejält plankgolv och under det golvreglar som är 60*130 mm. Mellan golvreglarna ligger möss och glasull. Längs ner råspont. Se bild hur det ser ut i krypgrunden.

Vy över en krypgrund med synliga golvreglar, gammal isolering och råspont i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte ta kofoten och bända upp plankgolvet och rensa bort glassull/råsponten. Jag har inte ork att ligga på rygg i krypgrunden utan lyfter bort golvet för att få en rimlig arbetsställning. Tänkte lägga åldersbeständig plast på marken och kanske "Krypgrundsisolering LFS-25".

Jag tänkte skruva impregnerad trall under golvreglarna så att det blir upplägg för blindbottenskivan.

Sektion av krypgrund med plankgolv, golvreglar, isolering och råspont illustrerad i skärmbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lite huvudbry över vilket varumärke på blindbottenskiva jag ska ha:
1: Budget alternativ:
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/oljehärdad-trossbottenskiva-p07042

2: Lite dyrare:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/board/trossbottenskiva

3: Jobbigast:
https://www.byggmax.se/skivmaterial...MI99LWstbj3gIVhNCyCh1L7wKtEAQYAiABEgJGxvD_BwE

Problemet med alt 3 är väl att det inte går att spika/skruva fast den utan förborra alla hål och det känns orealististiskt. Kanske kan klämma fast den med någon list istället?

Tänkte lägga vindpapp direkt på blindbottenskivan.

Tänkte nöja mej med 120 mm glasulls isolering i golvet (har bara 200 mm i vindsbjälklagret).

Det borde väl bli en OK krypgrund? Tankar?
 
Jag har precis gjort en tråd med lite andra funderingar ang krypgrund. är alls inte expert på detta som du förstår.
Men tryckimpregnerat låter vanskligt. dels är det oftast blött när man köper det. det möglar även väldigt lätt på tryckimpregnerat. även om det inte rötnar bort så är det nog ingen bra ide. jag hade funderingar på cellplast av hög kvalitet som monteras på liknande vis. såg det på träguiden.
ang trossbottenskivan från byggmax så går det skruva i den utan att förborra. har använt sådan till en helt annan sak och det var inga problem. lätt att såga i med cirkelsåg men dammar otrevligt.
 
Man blir ju galen på det här!

Nej det verkar ju inget bra med trycktvirke i krypgrunden. Å andra sidan verkar ju inte frigolit någon höjdare heller om man tittar på lfs hemsida.

https://www.lfs-web.se/olampliga krypgrundsatgarder.htm

Å nåt vill jag nog ha, kanske bäst med vanligt oinpregnerat virke?
 
Man skulle kunna ta grundmålat panelvirke istället för vanligt helt omålat virke?
 
En till fråga:

Är det korrekt att lägga vindpappen i botten på blindbotten?

Eller ska den vara direkt under golvplankorna?
 
M Mattsan33 skrev:
En till fråga:

Är det korrekt att lägga vindpappen i botten på blindbotten?

Eller ska den vara direkt under golvplankorna?
vindpappen i botten på blindbotten , vindpappen är ju till för att det inte ska blåsa in i isoleringen
t
 
T tergo skrev:
vindpappen i botten på blindbotten , vindpappen är ju till för att det inte ska blåsa in i isoleringen
t
Jo jag tänkte också så men sedan jämföre jag med en vanlig yttervägg sim har vindpapp ytterst och plast på insidan. Men det känns inget bra med plast i golvet va?
 
Skulle det fungera med vindduk längst under i trossbotten? man skulle kunna häfta fast remsor undertill på bjälkarna och sedan klä valfri trossbottenskiva med samma duk? alternativt skippa skivor i botten och bara köra duk som kläms fast med läkt mot golvbjälkarna. ev lägga någon form av glespanel så isoleringen ligger på plats och inte säckar ner?

Jag tänker på samma typ av vindduk man använder på fasader
 
K kimtommy skrev:
Skulle det fungera med vindduk längst under i trossbotten? man skulle kunna häfta fast remsor undertill på bjälkarna och sedan klä valfri trossbottenskiva med samma duk? alternativt skippa skivor i botten och bara köra duk som kläms fast med läkt mot golvbjälkarna. ev lägga någon form av glespanel så isoleringen ligger på plats och inte säckar ner?

Jag tänker på samma typ av vindduk man använder på fasader
Nja, jag har redan problem med möss...
 
B
Vad är problemet med grunden? Mössen? Ser liksom inga konstruktionsfel eller miljöproblem. Att riva och göra om för att göra om verkar rätt meningslöst.
 
B bibliotekarien skrev:
Vad är problemet med grunden? Mössen? Ser liksom inga konstruktionsfel eller miljöproblem. Att riva och göra om för att göra om verkar rätt meningslöst.
Vi håller på med en större renovering och eftersom det ändå inte finns några möbler i huset är det relativ enkelt att byta isoleringen och renovera grunden också. Vill inte flytta in och sedan upptäcka att jag måste flytta ut alla möbler och börja riva i grunden. Det har varit och är mycket möss i bjälklaget så jag vill ha det mus-tätt. Taket har läckt så det är rimligt att anta att det är lite murket när jag öppnar golvet.

På första bilden så syns det om man tittar noggrant att grundsula(eller vad det nu heter) inte når ända ner till marken så jag tänkte mura till 1-2 lager Leca nedtill för att täppa till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.