Vi anlitade takläggare i stugan, har förut haft samma firma och varit nöjda.

Dock så fick vi denna gång ett totalpris på plåt till friggebod + läggning, samt läggning av redan existerande plåt till en friggebod som funnits på platsen sedan tidigare.

Om jag minns rätt så var totalen på 19200kr

Då firman ville ha takmåtten på den nya friggeboden, så mätte jag noga x 4 + att jag la till ca 10-15cm extra på både djup (inkl takutskjut), samt taksidornas bredd..

Till saken hör nu att taksidornas "djup" var större före de la taket.. det verkar som om de kapat ned träsponten så att taket inte alls skyddar fasaden lika mycket som förut..

Till saken hör också att de nu påstår att jag "gett dem fel mått", och de kräver mig på ca 6500kr extra!


Min fundering är nu..

1. om jag tagit exakta mått + lagt till 10-15cm på totalen, samt det faktum att firman till och med har minskat tak-ytan genom att minska utskjutet av takets sidor - hur kan då räkningen bli högre?

Rimligtvis kan det ju inte ha gått åt mer plåt ?!

Tacksam för tips och råd i frågan!
 
Konsumenttjänstlagen gäller.
Om priset stiger från det överenskomna pga av ändrade omständigheter etc så ska företaget samråda med dig om detta innan arbetet utförs.
 
E etompau skrev:
Konsumenttjänstlagen gäller.
Om priset stiger från det överenskomna ska företaget samråda med dig om detta innan arbetet utförs.
Ja vilket alltså inte var gjort, det var först i efterhand vi fick veta att det "blev dyrare"

Funderingen kvarstår dock..

Om jag räknar på ett mått + tar till extra på alla längder..

Sedan kapar firman bort ca 10-15cm av utskjutande tak på friggebodens sidor - hur kan det då bli dyrare?
 
Svårt att veta hur takläggaren motiverar det högre priset. Hör med dom varför det har dragit iväg och varför dom inte påtalade detta för dig, som dom enl. lag är skyldiga att göra.

Kanske mäter dom ytan på ett annat sätt än vad du gör.
 
E etompau skrev:
Svårt att veta hur takläggaren motiverar det högre priset. Hör med dom varför det har dragit iväg och varför dom inte påtalade detta för dig, som dom enl. lag är skyldiga att göra.
Har precis meddelat dem det.. det är trots allt en höjning med 25% från avtalat pris!

Det kan ju knappast ha gått åt X antal timmar bara för att kapa av plåten på bredden?

Tror det är 5st plåtar på varje sida
 
Samt hur ska man kunna mäta ytan olika?

510cm är väl 510cm oavsett mät-teknik?

Mätte även taksidorna exakt från centrum av "nock" och sedan 10cm utanför spontens nederkant
 
Hur du har mätt eller vad måtten faktiskt är är inte relevant.

Då de inte har informerat dig om att de ämnade lägga tak på en större yta än överenskommet, (och vad detta skulle kosta) så får de inte ta betalt för detta. Lagen är mycket tydlig på den punkten.
 
Nja, är det uppenbart att det är ett arbete kunden behöver så är det inte så tydligt.

Hur det är mätt och vad de levererat är definitivt relkevant.
 
Vi beställde ett komplett tak till en friggebod..

På fakturan står det sedan specat i en extra kolumn "takfotsplåt inkl jobb" typ

Skall inte takfotsplåt vara inkluderat när man köper ett komplett tak inkl läggning av firma?

Å andra sidan.. hur i hela helv.. kan takfotsplåt + fastsättning på en friggebod kosta 6000kr?

Det konstiga är nämligen att vi fick med takplåtar + nockplåt + takfotsplåt + "plåten man sätter mot vindskivorna" när vi hämtade allting med släp - eftersom vi skulle ta det ut till sommarstugan lite före firman skulle dit.
 
Då du lagt på 10-15 cm, så har du ju angett fel mått.
Om det sedan är materialet eller arbete som blivit dyrare, får du fråga byggaren om.
Kanske har han beställt plåt med länge efter dina mått, som han då tvingats kapa.
Om byggaren kom med material och en plan för arbetet, och sedan märker att han tvingas justera materialet, samt att ändra sin plan för arbetet. Så blir det dyrare.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då du lagt på 10-15 cm, så har du ju angett fel mått.
Om det sedan är materialet eller arbete som blivit dyrare, får du fråga byggaren om.
Kanske har han beställt plåt med länge efter dina mått, som han då tvingats kapa.
Om byggaren kom med material och en plan för arbetet, och sedan märker att han tvingas justera materialet, samt att ändra sin plan för arbetet. Så blir det dyrare.
ja men även om jag tagit exakt på cm, så kapade de ju ändå ned sponten = fel mått på plåten

sist vi anlitade dem så fick de kapa plåtarna på plats (på bredden)
då var det 8st plåtar - denna gång var det 9st plåtar

dock medförde det inte 25% påslag på fakturan, själva kapningen tog max 30min totalt!
 
T
"Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §."
 
T Thomas' skrev:
"Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §."
Men i det här fallet tillkom det ju extra arbete då plåten var fel.
 
Lite funderingar:
- Vad är det för typ av plåt? Vanlig korrugerad, eller formad som ett panntak? Tänker att om plåten är en sådan som ser ut som takpannor så skulle möjligen en förklaring till varför de kapat av en del av taket vara att de behövde kapa en hel pannrad på plåten för att det skulle bli snyggt...? Iofs långsökt då de lika gärna i så fall kunnat kapa uppe vid nock...
- Av vilken anledning lade du till "10-15 cm på totalen"? Var det för att ha lite marginal eller för att plåten skulle gå utanför underlagstaket? Jag frågar av ren nyfikenhet, ditt svar kommer troligen inte ge något ljus på frågan om hur det kan bli 6500:- dyrare...
- Hur det kan bli 6500:- dyrare kan nog ingen här svara på, det behöver du fråga firman om. Med den information di givit är det svårt att lista ut hur de tänker.
- För övrigt tror jag du fått så många svar du kan få. Firman har uppenbarligen inte rätt att höja priset hur som helst och definitivt inte utan att kolla med dig först.. Ja, det finns fall där man måste göra ett extrajobb för att komma vidare och man kanske inte får tag i uppdragsgivaren av någon anledning, men då borde du ha blivit underrättad om detta snarast efter, inte när du får fakturan.

Mitt enda råd är egentligen att följa de råd du redan fått. Jag skulle iofs kräva en förklaring till varför de sågat av taket, innan jag hade betalat fakturan. Håll koll på sista inbetalningsdag bara så du inte åker på något pga det...
 
det var Tegelprofil på plåten

jag la till 10cm i och med att jag ville ha lite marginal på måttet, och även för att grundtanken var att plåten skulle sticka ut ca 5-7cm utanför sponten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.