Hej alla.

Kan någon insatt och vänlig själ förklara för mig varför ALL el verkar räknas in i energideklarationen och energiberäkningar för passivhus och nollenergihus? Varför inbyggda effekten på värmesystemet begränsas i definitionerna? Varför tar man med energin för tappvarmvatten? Det finns säkert fler ytterst märkliga saker med detta, men dessa är verkligen de som stör mig.

I ärlighetens namn så betyder en energideklaration absolut ingenting. Den säger inte ett jota om hur energieffektivt ett hus faktiskt är.
 
Redigerat:
U medel beskriver bäst klimatskalet. Jag tror det är med för att det kan bidra till uppvärmning och att det även finns energi att spara på duschvattnet
 
Energiberäkningen är uppdelad i olika delar så den visar mycket väl vad huset har för energibehov, spillvärme, solinstrålning, ventilering mm. Det har även ett stycke som visar hur mycket energi det kommer att behöva efter kompensering för tröghet och effektivitet hos ev värmepump och ev FTX system. Finns även en del för avdrag från solceller och solvärme.

Så, nej, all el räknas inte in i energibalansberäkningarna.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Kan tilläggas att sista raden visar hur effektivt huset är. Där står kWh/m2/år.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hej alla.

Kan någon insatt och vänlig själ förklara för mig varför ALL el verkar räknas in i energideklarationen och energiberäkningar för passivhus och nollenergihus? Varför inbyggda effekten på värmesystemet begränsas i definitionerna? Varför tar man med energin för tappvarmvatten? Det finns säkert fler ytterst märkliga saker med detta, men dessa är verkligen de som stör mig.

I ärlighetens namn så betyder en energideklaration absolut ingenting. Den säger inte ett jota om hur energieffektivt ett hus faktiskt är.
All el räknas inte. Energiförbrukningen för hushålls-/verksamhetsel ingår inte i den specifika energianvändningen (BBR24) / primärenergital (BBR25). Dock ska man räkna gratisenergi från dessa när du kalkylerar fram gränstemperaturen för din byggnad tillsammans med solinstrålning och personvärme.

Tappvarmvatten produceras via el precis som värme vanligtvis, finns tabell för verkningsgraden en kan räkna med vid olika energikällor, se BEN.

Energideklarationen säger mycket om den är rätt gjord vilket den sällan är. Man bör undvika alla dessa dyra datorsimuleringsprogram och räkna förhand pga. flera anledningar. Lars Jensen har en bra handberäkningsmetod som är bearbetat av Catarina Warfvinge.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
U medel beskriver bäst klimatskalet. Jag tror det är med för att det kan bidra till uppvärmning och att det även finns energi att spara på duschvattnet
Och om man värmer upp kåken med att t.ex. ställa ugnen med full effekt och med luckan på glänt , eller köra brödrosten kontinuerligt, så kan man på enkelt sätt åstadkomma ett "nollenergihus".
För det är ju bara "hushållsel" :)
 
För uppvärmning räknas det ju som gratis värme lite som solinstrålning. Fast det är ju med på elräkningen :p
 
Alla elektriska apparater som används inomhus bidrar till uppvärmningen av huset.
Till och med personer som uppehåller sig inomhus bidrar. Jag har för mig att en 1 st vuxen person(i vila) bidrar med 150 W. Går personen i trappa kan man få ut ca 500 W ur den, tror jag det är. 10 st personer i vila motsvarar alltså ett värmeelement på 1500 W.

JohanesCarlsson, tvingas du verkligen att betala för solinstrålningen och får den på elräkningen, som du säger?
Hur mäter de det hemma hos er? Är Staten så girig? Tvingas du också betala till Staten för luften du inandas? Snart kanske det blir så.
 
Redigerat:
Jag har tidigare läst att man kan räkna med 100 W per person i huset. I genomsnitt 600 W gratis värme i ett vanligt hus med vitvaror etc. Dessa siffror är dock lite gamla.
 
Ok. Jag köper det ni säger om att all el inte räknas in, samtidigt pekar jag lite på KOWs skämt om att värma huset med ugnen. Det är lite det som är min poäng; jag har fått känslan av att, som skrivet tidigare, det sällan görs en korrekt energideklaration, och då blir det ju som jag säger...det säger noll och inget om huset.

Vad säger ni om mina andra issues; varför effektbegränsa hus? Ponera att det uppfinns/utvecklas någonting som är på 100 kw, men det räcker att köra den en gång i en timme per månad för att generera tillräckligt med värme och varmvatten för månaden. Då är inte det ett lågenergihus för att den installerade effekten är överskriden...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok. Jag köper det ni säger om att all el inte räknas in, samtidigt pekar jag lite på KOWs skämt om att värma huset med ugnen. Det är lite det som är min poäng; jag har fått känslan av att, som skrivet tidigare, det sällan görs en korrekt energideklaration, och då blir det ju som jag säger...det säger noll och inget om huset.

Vad säger ni om mina andra issues; varför effektbegränsa hus? Ponera att det uppfinns/utvecklas någonting som är på 100 kw, men det räcker att köra den en gång i en timme per månad för att generera tillräckligt med värme och varmvatten för månaden. Då är inte det ett lågenergihus för att den installerade effekten är överskriden...
Det behöver man inte räkna på alls. Anslutning och fasta kostnaden för elabbonemanget skull bli så dyr att inte skulle bli rimligt på något sätt. Vi talar ca 120A bara för värmen så du behöver lite mer än ett fasadmätarskåp för inkommande.
 
R Robert-san01 skrev:
Det behöver man inte räkna på alls. Anslutning och fasta kostnaden för elabbonemanget skull bli så dyr att inte skulle bli rimligt på något sätt. Vi talar ca 120A bara för värmen så du behöver lite mer än ett fasadmätarskåp för inkommande.
Ja, det var en dålig siffra, men jag tror du förstod andemeningen, eller?
 
Tabell med komponenter i beräkningen av primärenergital, inklusive energi till uppvärmning och kyla.
Här är delarna som ska ingå i formeln för EP-pet (primärenergitalet) som visar resultatet av energiberäkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.