Har förhandlat allvarligt ett par gånger under senaste veckan med flera husleverantörer, och tycker mig märka ett massivt lock från 4-5% rabbat. (Inkl. säljledning)

Omskrivning av ABS-95 så att ansvarsfördelning blir riktig vad gäller köparens åtagande vid totalentrepenad verkar vara nytt för alla !!

Dålig affärsmannaskap, argumentation och förhandlingsteknik är genomgående gemensamt, (det är mitt normala leverne) och man är inte van att diskutera och förhandla i positiv anda, är det så genomgående ?

Vad är Era erfarenheter, hur mycket har Ni lyckats vrida ur dem etc. ?
 
Har inte kommit dit ännu - men då jag gjort lovar jag att meddela här.

Verkar som om det är svårt att "få ut" något av husleverantörerna utan att det är hos underleverantörerna som man kan få en bättre deal.

Då vi skriver kontrakt skall vi se till att få referenser på de hantverkare som skall användas - och då skall det vara deras tre senaste jobb oavsett storlek och nöjd kund eller ej.
Skall också se till att få behålla en del av summan tills slutbesiktning är klar och allt godkänt.

Håller med om att det alltid är negativ stämmning då man förhandlar. Varför skall det alltid vara så??

Lycka till,

Anna
 
Varför inte anlita en proffisionell kontraktskrivare.
Ja det finns o de flesta företag anlitar de om dom inte
har egna.Har själv tagit hjälp av ett proffs då det gällde
ett underentreprenörskontrakt som spände över 2 år,
med mycket finurliga formuleringar kunde jag håva in
kosing som annars utebliven.
 
Hej ipveteran!
"Omskrivning av ABS-95 så att ansvarsfördelning blir riktig vad gäller köparens åtagande vid totalentrepenad verkar vara nytt för alla !!"

Har en undran i all stillhet. Vad menar du med denna mening?

Katta
 
Vi börjar få en klar bild av vilka hus som passar oss och vi har träffat säljarna, kikat på referenser och fått en första produktionskostnadskalkyl från några olika hustillverkare.

Har sammanställt våra avvikelser från std i ett dokument för varje tillverkare.

Hur går man bäst tillväga härifrån?

Vad är en smart förhandlingsprocess ur köparens synvinkel och hur mycket kan man normalt sett få ner priset/upp tillvalen?

Alla praktiska tips mottages tacksammast.


 
Vi fick helt öppet från hustillverkaren en prislista på vad allt kostade i huspaketet, t o m väggarna, radiatorer, golvvärme, kök, utrustning, allt.
Då kunde vi i lugn och ro sitta hemma och plocka in och ut från listan vad vi ville ha.
På listan fanns tre kolumner: pris, hustillverkarens påslag och moms. Jag vet inte om alla hustillverkare är så ärliga.
Vi tyckte att det var jobbigt att hålla på ringa varje gång vi ville veta vad det kostade att uppgradera eller ta bort någonting, så vi fick hela listan.
 
SWELI: Vilken hustillverkare har ni anlitat?
Är lite nyfiken.
 
Den som levererar huset är Mjöbäck men väggarna tillverkas på Östra Grevie Betonggjuteri.
Så det som Mjöbäck gör det är bara inneväggarna, fönster, dörrar och taket. Men dom samordnar allt.
Köket, värmesystem, centraldamsugare och maskiner köper vi separat.
Entreprenaden är delad entreprenad som vi fixar själva.
 
KK skrev:
Hej ipveteran!
"Omskrivning av ABS-95 så att ansvarsfördelning blir riktig vad gäller köparens åtagande vid totalentrepenad verkar vara nytt för alla !!"

Har en undran i all stillhet. Vad menar du med denna mening?

Katta
Man är inte van att detta blir ifrågasatt och är ett ämne för förhandling. T.ex. är många åtaganden flyttbara mellan säljare och köpare mm.
 
Tjena!

Är helt ny på forumet. I alla fall på att själv skriva ;)
Sorry om ämnet redan finns någon annan stans.

Undrar vilket som är billigast: att köpa en färdig husmodell av ett företag eller att med hjälp av bekant som är byggare och därmed har 30% rabatt på material konstruera allt "själv".
Om vi köper en färdig husmodell har vi också "egen" arbetskraft till ett billigt pris.
 
Jag skulle tro att det är billigare att bygga "själv".
Du tjänar själv rabbaterna och inte hustillverkaren.

Hade jag kontakter i byggbranschen skulle jag absolut bygga själv.
Vill du göra det enkelt för dig kan du alltid "kopiera" ett kataloghus. Alla ritningar är offentliga handlingar.
Om du gillar ett hus kan du köpa en kopia av ritningen från komunen ;D
 
Det var nästan det jag misstänkte.
Vi har en färdig ritning som vi har fått genom en visning faktiskt. Det huset passade oss perfekt men var tyvärr alldeles för dyrt att köpa.

Ny fråga: Banken vill ju ha en produktionskostnad till nästa besök. Om vi tänker bygga helt själva, hur uppskattar vi då kostnaden? Räcker det att lägga fram ritningarna på huset till banken?
 
millface skrev:
Ny fråga: Banken vill ju ha en produktionskostnad till nästa besök. Om vi tänker bygga helt själva, hur uppskattar vi då kostnaden? Räcker det att lägga fram ritningarna på huset till banken?
Banken vill veta alla kostnader som är relaterade till ert husbygge. Och det borde även ni vara intresserade av att veta innan ni drar igång bygget. Banken är möjligtvis intresserad av ritningarna för att kunna göra en uppskattning av vad huset kommer att bli värderat till när det är klart men annars är det bara kronor och ören de är intresserade av.
 
Förstår vad du menar.
Har satt en byggare vi känner på att ta erda på ett ungefärligt pris. Vi är fortfarande lite osäkra på om vi ska göra rubbet "själva".
Får för mig att det kommer att ta betydligt längre tid. :'(
När man köper ett färdigt hus levereras det ju i större delar. När man gör det själv innebär ju det att vi ska snickra ihop alla de där delarna själva.
Är det någon som har en aning om hur mycket längre tid det hela tar på det viset?
 
Kolla vad exempelvis Fiskarheden eller någon annan leverantör av lösvirkeshus tar för sina hussatser. De kanske har något hus som påminner om ert tillräckligt mycket för att ge en fingervisning om vad ert bygge kommer att gå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.