Vanligt dörrlås ska inhandlas. Med kopieringsskyddad rund dubbelcylinder, utan särskilda finesser. Ingen doorman…

Assa d12 finns ju bl.a. Någon som har koll på hur länge det kopieringsskyddet (patentet) för nyckeln sträcker sig?

Hur är det med låshusen som säljs i paketet Entré d12? Själv har jag ju bytt några men så fick jag en i ytterdörren som vägde det dubbla mot föregående lättmetallsmäck -och den nya har suttit i fem år utan problem. Är låskistorna ok nu?

Utmanarna är ju Dorma DMS-SC med patentskyddad nyckel till 2030. Stabila låshus o billiga paket, eller också cylinder GeGe pExtra+ med patentskyddad nyckel till 2032.
 
Jag har inte siffran för d12 kopieringsskydd i huvudet utan måste kolla upp det.

När det gäller kopieringsskydd så är det vanligta patent som används för kopieringsskydd och ett patent är giltigt i upp till 20år från att patentansökan lämnats in.
Då det tar en tid att få igenom patenten (pending) så är det i verkligheten ungefär 15år för kopieringsskydd av nycklar och därefter förlängs skyddet ofta av ett mönsterskydd om 5år (mönsterskydd kan förlängas men 5år är vad som kan garanteras).
Uppgifter om kopieringsskydd är ofta alltså 15+5år.
Låssmeder kan vara bundna av licensavtal vilka hindrar låssmeden att tillverka nycklar även efter patent+mönsterskydd slutat gälla men det är lite gråzon då dom utan licensavtal är fria att göra hur dom vill o de kan tillverka nyckeln.
 
123abc, vore trevligt ifall du kollade. Har inte hittat ngn mer info om d12-1200 och årtal via google och då blir man ju lite fundersam.
 
Uppdaterar tråden lite, även om den är gammal.

Det äldsta dokument jag hittat om Assa d12 är en bild på en underpin i deras presentationsmaterial, datum 2008-10-03. Då fanns ju låset så patentet borde vara äldre än så. Men om 15+5år gäller innebär det ju max till 2028.

Sedan är det ju surt att Dormas DMS nu har tappat patenträttigheten, 13 år tidigare än beräknat, på grund av en miss från DormaKaba själv. https://www.aktuellsakerhet.se/kopieringsskydd-pa-nycklar-loper-ut-i-fortid-inbrottsrisken-okar/
(Tur man kör med Assa d12)

Tycker det blir lite löjligt med att patenten tar slut så fort just på lås/nyckel tvingas till nya skyddade påhitt.
Det borde just på denna typ av mönsterskydd vara det dubbla.
Ingen annan låstillverkare vill ju i princip använda det själv, då det inte längre har något kopieringsskydd. Det är ju ingen säkerhet då, och det vill de inte syssla med. Var och en har sin patenterade lösning ändå.
Visst är det en inlåsning, men det blir det ju även nu eftersom de tvingas fram med något nytt och skapa ny inlåsning.
Det blir bara kunden som blir drabbad. Ex. köper du lås nu är skyddet borta om ca 10 år. Det var ju bara de som köpte det de första åren som fick längst skydd (juridiskt sett).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.