Hej!

Jag har en fråga gällande värmesystemet i mitt hus.
Huset är från -64 på 90 m² + 90 m² oisolerad källare.

Jag har idag samtliga termostater fullt öppna vilket ger 21° uppe med god komfort men i källaren är det bara runt 16-17°.
Jag skulle önska att temperaturen låg runt 18-19° i källaren men med bibehållen temperatur uppe.

Vilka är mina möjligheter för att åstadkomma detta i och med att radiatorerna uppe och nere ligger på samma slingor?

Är det okej att öka temperaturen centralt för att sedan vrida ner termostaterna uppe? Detta borde ge en bättre värme nere, problemet kanske är att hitta "rätt" temperatur uppe manuellt med denna metod?

Finns något annat sätt för att uppnå högre temp i källaren?

Tack på förhand
 
J
Centralen behöver du inte tanka på annat att ställa in en kurva , det är bara en vattenkokare
Har du något lägg/injusteringspapper ? ska finnas men är det hemgjort så finns det inget , bara på gehör , fungerar det med .
Om du stänger av slingor och ställer in en på flöde på en slinga så trycker pumpen hårt på den , öppnar du en till sjunker flödet på den första , så det blir lite kafka på det , kolla temp in och ut på slingorna , det är en tumregel som fungerar rätt bra
Det andra med stryp kan göras vid alla öppna termodon till Delta T är ca 4 C och sen starta termostaterna .
Räkna med att det kan ta upp till en vecka att få till det
Vet du hur långa slingorna är på ca meter , vad visar mätaren vid fullt öppna slingor , det är det totala flödet
 
Om det inte går att justera flödet centralt för hela slingan till övervåningen så borde det iallafall gå att strypa in varje radiator. Lägg upp en bild på ventilen innanför termostaten så är det säkert någon som vet vad det är för modell och vilka möjligheter som finns.
 
Tack för svaren, känner att jag får förtydliga lite.
Det stämmer att jag enbart har radiatorer. Samtliga radiatorer uppe och nere i källaren går på samma tvårörs slinga från fjärrvärme enheten.
Samtliga termostater är fullt öppna uppe och nere och huset håller då ca 21° uppe och runt 16-17° i källaren.

För att få upp högre temperatur i källaren antar jag att jag får kompensera genom att ställa upp önskad temperaturen vid fjärrvärmeenheten. Detta bör då höja temperaturen både uppe och nere i källaren. I och med att jag bara vill ha 21° uppe, kan jag då manuellt strypa de termostaterna för att det inte ska bli för varmt uppe? Påverkar detta negativt på något sätt?
 
J
Fel av mig ingen GV bara raddar , Ställ upp kurvan 2 streck
Du är helt på rätt väg nu , det blir varmare i källaren och uppe , då vrider du bara ner lite på termostater eller vred på elementen , det blir ingen raketfart på förändringen
Det kommer att ta ett tag , kanske ett par dygn innan kylan har gått ur allt material i källaren samt att huset stabilserat sig i värmehänseende , bara att tålamod och vänta så blir det nog bra
 
Största problemen med det är att termostater är ganska dåliga på att hålla en jämn temperatur och att det kan bli missljud i rören/ventilerna när flera av dom är stängda samtidigt.
Går det inte att reglera flödet i radiatorerna?
 
Stort tack för hjälpen jojo och useless! Då var jag alltså inne på rätt spår.
Får helt enkelt testa mig fram tills jag hittar en lagom nivå.

De flesta radiatorerna har gamla hederliga vred och så vitt jag vet ingen separat flödesreglering. Vred borde vara en fördel i detta fallet jämfört med termostater för att få en jämn strypning (temperatur)?

Om jag förstår er rätt så finns det alltså inga direkta risker eller nackdelar med detta tillvägagångssätt annat än eventuellt missljud lokalt vid strypningarna?
 
Nackdelen med vred istället för termostat är att om det tillförs extern värme, tex matlagning, flera personer mm så kommer elementen att brassa på lika mycket iaf så att det blir varmare i rummet än vad man vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.