Min fabriksnya bil blev idag påkörd av en [svordom] snickarambulans. Jag har superångest nu och är skitnervös att min älskade bil i röd metallicfärg ska bli nån sorts färgkarta med himlens alla röda nyanser.

Går det lacka en bil i exakt samma kulör som fabriken gjort? Kan jag kräva det av försäkringsbolaget?
 
Jag skulle säga att det är möjligt och att du har rätt att kräva det av försäkringsbolaget. En sak som kan vara ett problem är om bilen är lite äldre och har mattad lack är att glansen blir olika. Eventuellt också att lackeraren inte anstränger sig lika mycket om det är en äldre bil. Inget av dessa problem borde du ha. Därmed inte sagt att det är enkelt att få reparationen osynlig.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Mikael_L
Du har ju alltså en rätt så ny kärra, då vill jag påstå att de ska kunna lacka så bra så du i princip inte kan se någon skillnad även fast du vet om det.
Lackerarna har blivit duktiga på detta idag jämfört med för 20 år sedan, sen har även bilfabrikanterna blivit mycket bättre på att hålla sina kulörer lika batch efter batch.

Problem kan uppstå på gamla bilar där lacken bleks eller förändrats på annat vis.
Och så finns det alltid en risk att omlackade delar bleks eller förändras snabbare eller på annat sätt än originallacken, så det som inte syns nu kommer synas om 5-10 år. Detta problem är nog generellt större på solida lacker som sällan har klarlack, metalliclacker klarar sig bättre iom att de alltid är klarlackade.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
sen har även bilfabrikanterna blivit mycket bättre på att hålla sina kulörer lika batch efter batch.
Ja just det, bilfabrikat inverkar också. De med mest jämnhet och kvalitet i produktionen vad gäller lacken, är mindre risk att få dåligt omlackningsresultat med.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Det är isolerade karossdelar som ska lackas: baklucka och stötfångare. Bilen är tillverkad i september, så den ska väl inte vara speciellt blekt i lacken.
Tänkte gå ut hårt redan vid besiktningen och klargöra att jag inte accepterar något mindre än perfekt. Ska man ha multifärgade bilar kan man ju lika gärna åka begagnat.
 
Om inte bilen lackas med sprayburk från biltema så lär du inte se någon skillnad.

Jag snubblade och satte knät dörren på en två veckor gammal bil så det blev en rejäl buckla. Metalliclack. Efter reparation gick det inte att se någon nyansskillnad och jag är väldigt petig.

Så jag tycker du kan sova gott i natt.

(Jag blev så förvånad av hela händelsen att jag inte ens kom mig för att svära....Knät fick sig en bra smäll, och varje gång det smärtade till gjorde det ännu mer ont i själen eftersom jag kom att tänka på bucklan i bilen :)).
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Bach från tillverkare ??
En billackerare blandar färgen själv.
Förr när lackerarna ständigt var höga på thinner var det nog inte så lätt att blanda, man väger färgen, och vi pratar gram, inte helt enkelt att pytsa i 3 gram av nån brytfärg.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi har blivit påbackade två gånger (håller inne en rad svordomar). Båda gångerna gjorde verkstaden ett kanonjobb, både med att rikta dörren (som vid ena tillfället blev utbytt) och med att få till kulören på de delar som lackats om. Det syns inte ett spår av vad bilstackarn har varit med om. Men jag tycker att det är åt h-e att vi som bilägare ska behöva lägga tid och pengar på att åka skytteltrafik till skadeverkstaden för besiktning, inlämning av bil, hämtning av bil etc. Sån't ersätter inte försäkringen ...
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
C
Strip Strip skrev:
Går det lacka en bil i exakt samma kulör som fabriken gjort? Kan jag kräva det av försäkringsbolaget?
Fick lacka om hela sidan efter att någon smitartomte gnidit sin bil mot min i parkeringshuset. Jag fick en lista på lackerare jag kunde utnyttja från försäkringsbolaget, bl.a. ett par auktoriserade märkesverkstäder, vilket blev mitt val då jag tänker att de sannolikt använder exakt samma lack som fabriken. Resultatet blev ur den synvinkeln perfekt - går inte att se att det är omlackerat. Sen gjorde de ett par andra slarvfel, men det är en annan sak.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.