C Callmenobody skrev:
Genomföringar finbs.[bild]
Hej Callmenobody!

Det finns mycket tips och tyckanden här. Jag är själv gammal rörmokare och har gjort ett hundratal såna här jobb på flerfamiljshus från 50-talet.
Det som är gjort är självklart förkastligt och med förutsättningarna du har på bilden så hävdar jagå det bestämdaste att rörmokaren ej är klar.
Jag anser att det skall fästas in en pendelkonsol i takstolen (jirvajärn) som du sätter en rundjärnsbygel i och på så sätt förankrar gjutjärnsröret. sedan kapas detta rör och det nya PP röret ansluts med en godkänd övergångskoppling tex fernco. På detta sätt får du en fungerande luftning och ingen risk att du skadar ytskiktet på taket. och för guds skull riv bort den gamla gjutjärnet som blir kvar.

Mvh M
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
O oneill skrev:
Det finns mycket tips och tyckanden här. Jag är själv gammal rörmokare och har gjort ett hundratal såna här jobb på flerfamiljshus från 50-talet.
Det som är gjort är självklart förkastligt och med förutsättningarna du har på bilden så hävdar jagå det bestämdaste att rörmokaren ej är klar.
Jag anser att det skall fästas in en pendelkonsol i takstolen (jirvajärn) som du sätter en rundjärnsbygel i och på så sätt förankrar gjutjärnsröret. sedan kapas detta rör och det nya PP röret ansluts med en godkänd övergångskoppling tex fernco. På detta sätt får du en fungerande luftning och ingen risk att du skadar ytskiktet på taket. och för guds skull riv bort den gamla gjutjärnet som blir kvar.
Fast är det verkligen så? :thinking:

Är den gamla luftningen fortfarande i drift?
Har rörkrökaren bara luftat det nya badrummet med en extra luftning?
Dessutom skall ju en luftning vara 110mm i kallt utrymme, 75mm som luftningsledning är godkänt i uppvärmda utrymmen.

@Callmenobody måste få klartecken på hur den gamla installationen ser ut innan man börjar kapa och dona.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast är det verkligen så? :thinking:

Är den gamla luftningen fortfarande i drift?
Har rörkrökaren bara luftat det nya badrummet med en extra luftning?
Dessutom skall ju en luftning vara 110mm i kallt utrymme, 75mm som luftningsledning är godkänt i uppvärmda utrymmen.

Så @Callmenobody måste få klartecken på hur den gamla installationen ser ut innan man börjar kapa och dona.
My bad, utgick stenhårt ifrån att gjutjärnet var en död ledning. är den i drift måste ju givetvis ett gren kapas in och gjutjärnet som går ned mot den övriga installationen måste förankras först så det sitter fast både över och under där man kapar.
75 som luftning kan jag tycka är lite klent över lag men kasta på lite isoleing på den där så är det inget problem sen kan man ju gå på med 110 för att sen ansluta gjutjärnet. utgå från det man har istället för att dra om ändå nerefrån. kommer funka kanon.

Svampar/ Luftklockor/ backventiler kärt barn har många namn men det är en nödlösning i absoluta nödfall. finns det en lösning som det gör i detta fall rekommenderar jag det istället. Luftklockor brukar börja strula förr eller senare speciellt om de sitter i ett kallt utrymme. visst inte svårt att byta men å andra sida en fast luftledning kommer du inte behöva byta
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Är det ett enplanshus (utan inredd vind) så gör avluftningen varken till eller från eftersom du har kommunalt avlopp och inte behöver luftning.
Det blir inget sug i vattenlåsen om fallhöjden från toan bara är 1-2 meter.
Har ingen avluftning själv och det har aldrig blivit sug i vattenlåsen när jag spolar.
 
jonastroms
Det ser tyvärr inte fackmannamässigt utfört.
 
Staffans2000
P perampere skrev:
Är det ett enplanshus (utan inredd vind) så gör avluftningen varken till eller från eftersom du har kommunalt avlopp och inte behöver luftning.
Det blir inget sug i vattenlåsen om fallhöjden från toan bara är 1-2 meter.
Har ingen avluftning själv och det har aldrig blivit sug i vattenlåsen när jag spolar.
Du an alltid testa den hypotesen.
Tejpa fast en plastpåse över röret och se om det fungerar ändå. Om så -skippar du såväl backventil som överarbetad rördragning och sätter dit en propp istället.
 
G GurraGrus skrev:
Det är inte all kommuner som godkänner backventiler. Här i Visby får vi enligt uppgift inte ha backventil.
Det är väl vakumventiler vi pratar om, inte backventiler!
 
B
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är väl vakumventiler vi pratar om, inte backventiler!
Tråden är 5år gammal.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.