19 743 läst · 59 svar
20k läst
59 svar
Varning för prisförhandling på vitvaror
Sida 1 av 4
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Det är inte alltid bra att prisförhandla om vitvaror som jag har råkat ut för med Elgiganten. Jag beställde kyl/frys, tvättmaskin, torkskåp, spis, bänkdiskmaskin och köksfläkt och fick förmodligen returer och reklamationer levererade utan att Elgiganten sa något om det. Vi hade inte accepterat det.
1. Kyl/frys var ok (fick heller inget bra pris på det).
2. Tvättmaskin, var OK och funkade bra i två år. Därefter började den leva om ordentligt så jag fick kalla hem tekniker som konstaterade att en motvikt inne i maskinen satt löst så vid centrifugering skakade hela maskinen. Efteråt kan vi konstatera att den nog vibrerat mer än den skulle redan från början.
3. Torkskåpet, lastades av och såg OK förutom att själva pallen var lite knäckt. När vi sedan packade upp skåpet ett par månader senare när det skulle installeras så var hela skåpet ordentligt knäckt. Förmodligen efter att det tappats från en truck eller annat. Vi erbjöds några hundralappar i prisavdrag men det var helt oanvändbart så vi fick ett nytt skåp.
4. Spis. Såg väl Ok ut men efter att vi använt den ett tag så märkte vi missfärgningar i hörnen på luckan. Luckan är alltså otät och läcker ut varmluft.
5. Bänkdiskmaskinen var helt OK inpackad men när vi packade upp den var den alldeles skitig både inuti och utanpå. Vi påpekade det men krävde inte utbyte. Efter några månader så stannade den. Kallade på service och de tog med den på reparation. De hade hittat en liten spik i vattenpumpen. De tog det på garantin, men det hördes att det var gränsfall. Var det vi eller föregående brukare. Tur att vi hade påtalat felet.
6. Köksfläkten hade en rejäl lackdefekt i ena främre hörnet. Vi rapporterade skadan men det skulle ha blivit för besvärligt för oss att montera om fläkten igen så det fick vara. Vi var nöjda med den tysta fläkten. Efter nästan två år så dog den knall och fall. Vi fick den utbytt av servicetekniker eftersom han inte kunde fixa den på plats.
Nya fläkten lever om något otroligt. 50 db vid lägsta hastighet. Nu säger de att de har en annan motor i den nyare fläkten så det är bara så det är. Vi får nog skaffa en annan fläkt för det går inte att vara i närheten när fläkten är på.
Väldigt otur, eller systematiskt när man pressar priset för att man beställer mycket på en gång.? 5 av 6 artiklar var defekta alltså.
Jag kommer inte att förhandla så här nästa gång, i alla fall inte av Elgiganten.
1. Kyl/frys var ok (fick heller inget bra pris på det).
2. Tvättmaskin, var OK och funkade bra i två år. Därefter började den leva om ordentligt så jag fick kalla hem tekniker som konstaterade att en motvikt inne i maskinen satt löst så vid centrifugering skakade hela maskinen. Efteråt kan vi konstatera att den nog vibrerat mer än den skulle redan från början.
3. Torkskåpet, lastades av och såg OK förutom att själva pallen var lite knäckt. När vi sedan packade upp skåpet ett par månader senare när det skulle installeras så var hela skåpet ordentligt knäckt. Förmodligen efter att det tappats från en truck eller annat. Vi erbjöds några hundralappar i prisavdrag men det var helt oanvändbart så vi fick ett nytt skåp.
4. Spis. Såg väl Ok ut men efter att vi använt den ett tag så märkte vi missfärgningar i hörnen på luckan. Luckan är alltså otät och läcker ut varmluft.
5. Bänkdiskmaskinen var helt OK inpackad men när vi packade upp den var den alldeles skitig både inuti och utanpå. Vi påpekade det men krävde inte utbyte. Efter några månader så stannade den. Kallade på service och de tog med den på reparation. De hade hittat en liten spik i vattenpumpen. De tog det på garantin, men det hördes att det var gränsfall. Var det vi eller föregående brukare. Tur att vi hade påtalat felet.
6. Köksfläkten hade en rejäl lackdefekt i ena främre hörnet. Vi rapporterade skadan men det skulle ha blivit för besvärligt för oss att montera om fläkten igen så det fick vara. Vi var nöjda med den tysta fläkten. Efter nästan två år så dog den knall och fall. Vi fick den utbytt av servicetekniker eftersom han inte kunde fixa den på plats.
Nya fläkten lever om något otroligt. 50 db vid lägsta hastighet. Nu säger de att de har en annan motor i den nyare fläkten så det är bara så det är. Vi får nog skaffa en annan fläkt för det går inte att vara i närheten när fläkten är på.
Väldigt otur, eller systematiskt när man pressar priset för att man beställer mycket på en gång.? 5 av 6 artiklar var defekta alltså.
Jag kommer inte att förhandla så här nästa gång, i alla fall inte av Elgiganten.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 888 inlägg
Säljaren i butiken åker väl inte till centrallagret och väljer ut produkter som ska skeppas till dig? Tråkig erfarenhet men tror mer på otur alt. att dina förväntningar på billiga varor är för höga.
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Electrolux, Gorenje och Whirlpool.G guggen skrev:
Elgiganten har säkert ett returlager som de plockar från när någon jagar rabatter. Det är det jag varnar för. Kan inte vara en slump att alla de produkter som jag förhandlade ner priset på var undermåliga.
Samma dag som jag flyttade in i nybygget köpte jag disk, spis, kyl/frys, tvätt o torkmaskin på "fina gatan" för leverans påföljande dag. Valde de produkter de hade hemma i butiken; inte de billigaste men fick mycket bra rabatt. Det är snart 13 år sedan och endast kyl/frysen är bytt (efter 8 år och till viss del ersatt av TH).
Jo - jag har nog haft tur!
Jo - jag har nog haft tur!
Hur mycket rabatt kunde du förhandla dig till? Har aldrig lyckats pressa priserna på elgiganten var nära att inte ens få det annonserade priset sist vi var där.
Vi köpte hela vårt kök till nybygget för 3000 kr. Diskmaskinen gick sönder nu för någon månad sedan efter tre år.. Inte ska man köpa billigt begagnat mer! Skämt och sida jag tror att det hela beror betydligt mer på slumpen än att det skulle vara så att de på elgiganten lägger tid på att leta upp dåliga produktexemplar till jobbiga kunder.
Vi köpte hela vårt kök till nybygget för 3000 kr. Diskmaskinen gick sönder nu för någon månad sedan efter tre år.. Inte ska man köpa billigt begagnat mer! Skämt och sida jag tror att det hela beror betydligt mer på slumpen än att det skulle vara så att de på elgiganten lägger tid på att leta upp dåliga produktexemplar till jobbiga kunder.
Så du lyckas alltså förhandla dig till 5% rabatt och är övertygad att den enskilda elgiganten butiken ska orkar bråka om det.Matzeball skrev:
Hur är detta returlager tänkt att funka ? Står alla returnerade varor i ett stort lager i Borlänge eller ? Bara kostnaden och hanteringen med att skicka returnerade vitvaror kors och tvärs i landet skulle ju med råge äta upp dina 5%.
Till och med kapitalbindningen / kostanden för lagerutrymmet skulle ju vara större än 5% om man skulle ha kvar dem i den lokala butiken.
Kom igen nu och släpp sargen. Allt är inte en konspiration bara för att något går emot dig.
Medlem
· Västerbotten
· 892 inlägg
Behöver man verkligen prisförhandla på vitvaror idag när internet och Prisjakt/Pricerunner finns? Bara engagera några timmar till lite läsande på nätet om produkterna eller märkets kvalité och sen beställa från en återförsäljare med bra rykte om sig. Har du som köpare lite koll på vad du vill ha och vad som funkar så underlättar det enormt än att bara lyssna på säljare. Även om det tillkommer frakt på produkterna kan ju totalkostnaden bli lägre än att köpa allt från samma ställe.
Jag gjorde förvisso så att jag köpte nästan allt via Elgiganten men det var för att de hade 20% på många vitvaror så jag sparade några tusenlappar. Jag valde dock ut de produkter som passade mig (stooor spishäll!), så ett designfreak skulle nog gråta när de såg att mina vitvaror kom från Electrolux, Samsung, Whirlpool och Thermex istället för en och samma tillverkare.
En rolig detalj i det hela var också att diskmaskinen blev billigare att köpa via elgiganten.se med hemkörning än att köpa den i butik.
Jag gjorde förvisso så att jag köpte nästan allt via Elgiganten men det var för att de hade 20% på många vitvaror så jag sparade några tusenlappar. Jag valde dock ut de produkter som passade mig (stooor spishäll!), så ett designfreak skulle nog gråta när de såg att mina vitvaror kom från Electrolux, Samsung, Whirlpool och Thermex istället för en och samma tillverkare.
En rolig detalj i det hela var också att diskmaskinen blev billigare att köpa via elgiganten.se med hemkörning än att köpa den i butik.
Plockade alla våra vitvaror (kök och tvätt) från Elgiganten, Media Markt och Bygghemma.se.
Totalt blev det cirka 20% billigare än offerterna från en enskild handlare.
Bästa exemplet var ugnen från Bygghemma.se, Elgiganten hade samma ugn (exakt samma spec) under ett annat artikelnummer för nästan 4000:- mer, det som skilde var att tre plåtar följde med istället för en.
Totalt blev det cirka 20% billigare än offerterna från en enskild handlare.
Bästa exemplet var ugnen från Bygghemma.se, Elgiganten hade samma ugn (exakt samma spec) under ett annat artikelnummer för nästan 4000:- mer, det som skilde var att tre plåtar följde med istället för en.
Gäller bara fysiska butiker i ”samma område” (tex storgöteborg har funkat bra för min del)Cervus Elaphus skrev:
Edit: Gäller även enbart på identiska produkter, har blivit nekad prisgaranti en gång pga annan färg (silvrig förstärkare istället för svart) men det gick bra hos en annan handlare i stan.
Exemplet med ugnen ovan hade dom inte gett prisgaranti på då det är en annan produkt, troligtvis även till stor del varför dom gör egna varianter (främst inom tv och vitvaror)