Matzeball
Det är inte alltid bra att prisförhandla om vitvaror som jag har råkat ut för med Elgiganten. Jag beställde kyl/frys, tvättmaskin, torkskåp, spis, bänkdiskmaskin och köksfläkt och fick förmodligen returer och reklamationer levererade utan att Elgiganten sa något om det. Vi hade inte accepterat det.

1. Kyl/frys var ok (fick heller inget bra pris på det).
2. Tvättmaskin, var OK och funkade bra i två år. Därefter började den leva om ordentligt så jag fick kalla hem tekniker som konstaterade att en motvikt inne i maskinen satt löst så vid centrifugering skakade hela maskinen. Efteråt kan vi konstatera att den nog vibrerat mer än den skulle redan från början.
3. Torkskåpet, lastades av och såg OK förutom att själva pallen var lite knäckt. När vi sedan packade upp skåpet ett par månader senare när det skulle installeras så var hela skåpet ordentligt knäckt. Förmodligen efter att det tappats från en truck eller annat. Vi erbjöds några hundralappar i prisavdrag men det var helt oanvändbart så vi fick ett nytt skåp.
4. Spis. Såg väl Ok ut men efter att vi använt den ett tag så märkte vi missfärgningar i hörnen på luckan. Luckan är alltså otät och läcker ut varmluft.
5. Bänkdiskmaskinen var helt OK inpackad men när vi packade upp den var den alldeles skitig både inuti och utanpå. Vi påpekade det men krävde inte utbyte. Efter några månader så stannade den. Kallade på service och de tog med den på reparation. De hade hittat en liten spik i vattenpumpen. De tog det på garantin, men det hördes att det var gränsfall. Var det vi eller föregående brukare. Tur att vi hade påtalat felet.
6. Köksfläkten hade en rejäl lackdefekt i ena främre hörnet. Vi rapporterade skadan men det skulle ha blivit för besvärligt för oss att montera om fläkten igen så det fick vara. Vi var nöjda med den tysta fläkten. Efter nästan två år så dog den knall och fall. Vi fick den utbytt av servicetekniker eftersom han inte kunde fixa den på plats.
Nya fläkten lever om något otroligt. 50 db vid lägsta hastighet. Nu säger de att de har en annan motor i den nyare fläkten så det är bara så det är. Vi får nog skaffa en annan fläkt för det går inte att vara i närheten när fläkten är på.

Väldigt otur, eller systematiskt när man pressar priset för att man beställer mycket på en gång.? 5 av 6 artiklar var defekta alltså.
Jag kommer inte att förhandla så här nästa gång, i alla fall inte av Elgiganten.
 
  • Gilla
Cervus Elaphus och 1 till
  • Laddar…
Säljaren i butiken åker väl inte till centrallagret och väljer ut produkter som ska skeppas till dig? Tråkig erfarenhet men tror mer på otur alt. att dina förväntningar på billiga varor är för höga.
 
  • Gilla
deetee och 6 till
  • Laddar…
Låter som om du har köpt billiga prylar. Man får oftast vad man betalar för.
Vad var det för tillverkare?
 
Matzeball
G guggen skrev:
Låter som om du har köpt billiga prylar. Man får oftast vad man betalar för.
Vad var det för tillverkare?
Electrolux, Gorenje och Whirlpool.
Elgiganten har säkert ett returlager som de plockar från när någon jagar rabatter. Det är det jag varnar för. Kan inte vara en slump att alla de produkter som jag förhandlade ner priset på var undermåliga.
 
  • Gilla
Lazzeman och 1 till
  • Laddar…
A
Jag har varit med om att de har placerat transportskadat i fynd avdelningen.
De är ju billiga av en någon anledning
 
  • Gilla
Matzeball
  • Laddar…
Matzeball
Matzeball Matzeball skrev:
Electrolux, Gorenje och Whirlpool.
Fel av mig, Electrolux, Whirlpool, Gram och Cylinda.
 
Samma dag som jag flyttade in i nybygget köpte jag disk, spis, kyl/frys, tvätt o torkmaskin på "fina gatan" för leverans påföljande dag. Valde de produkter de hade hemma i butiken; inte de billigaste men fick mycket bra rabatt. Det är snart 13 år sedan och endast kyl/frysen är bytt (efter 8 år och till viss del ersatt av TH).
Jo - jag har nog haft tur!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
K
Hur mycket rabatt kunde du förhandla dig till? Har aldrig lyckats pressa priserna på elgiganten var nära att inte ens få det annonserade priset sist vi var där.

Vi köpte hela vårt kök till nybygget för 3000 kr. Diskmaskinen gick sönder nu för någon månad sedan efter tre år.. Inte ska man köpa billigt begagnat mer! Skämt och sida jag tror att det hela beror betydligt mer på slumpen än att det skulle vara så att de på elgiganten lägger tid på att leta upp dåliga produktexemplar till jobbiga kunder.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Matzeball
Jag fick 1200 i rabatt på 28929:-
Jag är övertygad att de har ett returlager så det tar nog ingen tid för dem. De får det på datorn direkt.
 
  • Haha
Franken.
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Jag fick 1200 i rabatt på 28929:-
Jag är övertygad att de har ett returlager så det tar nog ingen tid för dem. De får det på datorn direkt.
Så du lyckas alltså förhandla dig till 5% rabatt och är övertygad att den enskilda elgiganten butiken ska orkar bråka om det.

Hur är detta returlager tänkt att funka ? Står alla returnerade varor i ett stort lager i Borlänge eller ? Bara kostnaden och hanteringen med att skicka returnerade vitvaror kors och tvärs i landet skulle ju med råge äta upp dina 5%.

Till och med kapitalbindningen / kostanden för lagerutrymmet skulle ju vara större än 5% om man skulle ha kvar dem i den lokala butiken.

Kom igen nu och släpp sargen. Allt är inte en konspiration bara för att något går emot dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas Sahlström och 20 till
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Jag fick 1200 i rabatt på 28929:-
Jag är övertygad att de har ett returlager så det tar nog ingen tid för dem. De får det på datorn direkt.
Så du menar att dom har ett speciellt lager för folk som prutar?
 
  • Gilla
  • Haha
Bumlersson och 7 till
  • Laddar…
Behöver man verkligen prisförhandla på vitvaror idag när internet och Prisjakt/Pricerunner finns? Bara engagera några timmar till lite läsande på nätet om produkterna eller märkets kvalité och sen beställa från en återförsäljare med bra rykte om sig. Har du som köpare lite koll på vad du vill ha och vad som funkar så underlättar det enormt än att bara lyssna på säljare. Även om det tillkommer frakt på produkterna kan ju totalkostnaden bli lägre än att köpa allt från samma ställe.

Jag gjorde förvisso så att jag köpte nästan allt via Elgiganten men det var för att de hade 20% på många vitvaror så jag sparade några tusenlappar. Jag valde dock ut de produkter som passade mig (stooor spishäll!), så ett designfreak skulle nog gråta när de såg att mina vitvaror kom från Electrolux, Samsung, Whirlpool och Thermex istället för en och samma tillverkare.
En rolig detalj i det hela var också att diskmaskinen blev billigare att köpa via elgiganten.se med hemkörning än att köpa den i butik.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Plockade alla våra vitvaror (kök och tvätt) från Elgiganten, Media Markt och Bygghemma.se.

Totalt blev det cirka 20% billigare än offerterna från en enskild handlare.

Bästa exemplet var ugnen från Bygghemma.se, Elgiganten hade samma ugn (exakt samma spec) under ett annat artikelnummer för nästan 4000:- mer, det som skilde var att tre plåtar följde med istället för en.
 
  • Gilla
Jonas Sahlström och 3 till
  • Laddar…
Cervus Elaphus
Elgiganten har väl prisgaranti betyder att man inte får det billigare någon annanstans.
 
  • Gilla
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
Cervus Elaphus Cervus Elaphus skrev:
Elgiganten har väl prisgaranti betyder att man inte får det billigare någon annanstans.
Gäller bara fysiska butiker i ”samma område” (tex storgöteborg har funkat bra för min del)

Edit: Gäller även enbart på identiska produkter, har blivit nekad prisgaranti en gång pga annan färg (silvrig förstärkare istället för svart) men det gick bra hos en annan handlare i stan.

Exemplet med ugnen ovan hade dom inte gett prisgaranti på då det är en annan produkt, troligtvis även till stor del varför dom gör egna varianter (främst inom tv och vitvaror)
 
  • Gilla
Cervus Elaphus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.