Hej,

Jag har problem med att det kommer in mycket rök i rummet (uterum) där vi har vår nyinstallerade kassett.

Jag noterade att det fattas tätning mot glaset, men det finns tätning mellan luckan och själva kassetten. Tilluften kommer underifrån och det är lätt att få igång en eld och brinner bra.

Så frågan är: ska det inte finnas en tätning mot glaset?

Nyinstallerad braskassett i uterum utan tätning mot glaset, eld brinner inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en kaminlucka utan tätning mot glaset, synlig rökavlagring på rutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en öppen kaminlucka som saknar tätning mot det rökiga glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad kassett i uterum utan tätning mot glaset, synlig aska och rest-partiklar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
visst brukar det vara nån typ av tätlist mellan glas o luckram men det är inte detta som orsakar inrykningen utan orsaken är enbart skorstensdraget. En del kaminer behöver 15-20 pa i skorstensdrag och innan det blivit kallare ute och hela skorstenen hunnit få en stabil grundtemperatur, vilket kan ta några dagar med upprepade brasor med fullt öppet rökgasspjäll, så är draget otillräckligt för många kaminer . Rökutsläppen i förhållande till lucköppningen är oftast såpass små att det sällan går att öppna luckan och lägga in mer ved innan brasan falnat till glöd, om man vill undvika inrykning. Ofta kan obehaget minska genom att ha luftinsläppet i asklådan stängt och istället enbart ta in luft genom att glänta på luckan den första halvtimmen. Åsså kolla först att rökspjället verkligen är fullt öppet förståss.
 
  • Gilla
Alex Alex Alex
  • Laddar…
Fulkemisten
Angående avsaknad av tätningslist längst ned så är det nog en kassett med en funktion kallad "luftspolat glas" som skall motverka att rutan blir sotig. Sen hur bra det här funkar är en annan femma.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Angående avsaknad av tätningslist längst ned så är det nog en kassett med en funktion kallad "luftspolat glas" som skall motverka att rutan blir sotig. Sen hur bra det här funkar är en annan femma.
Kassetten det handlar om är en medioker eldstadstyp och har ingen koppling till modern förbränningsteknik . Luftspolning kommer som regel uppifrån men små otätheter från tex dåliga tätningslister brukar snarare kyla närliggande delar av glaset och istället få sotrök att kondensera fast på dessa ytor. Frågan är varför det ryker in vilket är dåligt drag. Ofta används dessutom anslutningsrör o rökkanaler som egentligen är lite mindre än vad kaminen är gjord för.Det kan tyckas marginellt att använda ett rör med diameter 145 mm istället för ett som har 175 mm. 3 cm kan väl inte göra nån skillnad?? I verkligheten skiljer sig Arean(ytan) där röken ska gå ut 45% mellan de båda. För att kompensera får man då öka hastigheten i röret med en hög skorsten som ökar termiska drivkraften när den blivit varm eller rökgasfläkt (då har man rätt drag redan innan man tänt)
 
Tack för bra input!

Mynningen på kassetten är 180 mm men skorstenen är 150mm.

Jag tycker att det brinner bra så fort jag fått igång en eld. Borde inte detta betyda att draget är bra eller hur kan jag faktiskt avgöra att draget är dåligt? Det är även ganska lätt att starta upp en eld.

En bekant nämnde just att orsaken till att tätning mot glaset saknas beror på att glaset lättare ska hållas rent.
 
"Luftspolning kommer som regel uppifrån men små otätheter från tex dåliga tätningslister brukar snarare kyla närliggande delar av glaset och istället få sotrök att kondensera fast på dessa ytor. " Var det inte så att det kom in rök?
 
E exerg skrev:
"Luftspolning kommer som regel uppifrån men små otätheter från tex dåliga tätningslister brukar snarare kyla närliggande delar av glaset och istället få sotrök att kondensera fast på dessa ytor. " Var det inte så att det kom in rök?
Vad menas med luftspolning?

Jo det kommer in rök i uterummet. Så pass mycket att man får huvudvärk till slut.

Antingen kommer röken från kaminen eller så går det från skorsten och sen in i uterummet via ventiler och otäta fönster. Vad är mest troligt?
 
Svarar mig själv här efter att ha eldat lite i helgen.

Har varit lite försiktigare med att öppna luckan till kaminen, dvs enbart öppnat den när det varit glödbädd och då har det inte kommit in någon rök i rummet överhuvudtaget. Tidigare har jag öppnat när det varit lågor.

Har följt dessa instruktioner:
http://www.kamingruppen.se/elda-ratt-tips-rad-fran-morso

Men jag funderar ändå på om man ska installera en rökgasfläkt eller skorstenssnura likt dessa nedan. Någon som har erfaren av dessa fläktar och om rökgaserna försvinner lättare?

https://www.soliduct.se/daligt-drag/i-57.htm

http://draftbooster.se
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.