Hej,

Jag har satt en stödmur och ska nu fylla bakom mur. Nu har jag ett lass med stenmjöl över som jag funderar på om jag kan tippa bakom muren. Fungerar det eller måste jag köra singel? Eller kan jag skotta i blandat grus och makadam som ligger runt muren i överflöd som ändå ska bort. Hur mycket ”singel” ska det vara bakom? Tänker separera mot jord med geoduk.
 

Bästa svaret

Det är nog bra med dränerande material närmast muren. stenmjöl dränerar inte så bra. annars kan du sätta en platonmatta mot muren om du vill använda stenmjölet.
 
...vad är poängen med platonmattan?

Man dränerar ju inte för att muren ska vara torr, utan för att slippa tjälskott.

Skippa stenmjölet bakom muren, det passade bättre under muren som avjämning. Vill du minska antalet fraktioner bakom muren kan du lägga isordrän/pordrän direkt bakom muren istället för 8-16, därefter bergkross enligt anvisning.

Ha du en hög mur, glöm ovanstående och gör bara som det står i monteringsanvisningen.
 
poängen med platonmattan är att slippa fuktbelastning på muren, utan att veta så gissar jag att den är av betong i någon form. då vill man slippa onödig fuktbelastning. tjäle skyddar den givetvis inte mot men det gör knappast isodrän heller om det ligger tjälfarligt material direkt bakom.
 
Att muren är lite fuktig är nog inget problem när den vält.

Isodrän bakom muren är ingen mirakelmedicin, det ersätter det dränerande lagret man brukar ha nörmsst muren, vsrken mer eller mindre. Resten av konstruktionen ska se ut som vanligt.
 
  • Gilla
NklsB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.